چت

14 ابزار برش میلگرد

همانطور که می دانیم جهت برش میلگردها از ابزارها و دستگاههای متفاوتی می توان استفاده نمود که در این مقاله شما را با برخی از این ابزارها و نحوه کار آنها آشنا خواهیم نمود.

14 ابزار برش میلگرد

ابزار برش میلگرد کدامند و نحوه کار با آنها چگونه است؟ در مقالات قبل به مقوله انواع  میلگرد  و علائم اختصاری آنها پرداختیم در این نوشتار شما را با موارد زیر بیشتر آشنا خواهیم نمود.

  • دستگاه اره نواری
  • دستگاه اره دیسکی
  • دستگاه اره لنگ
  • اره دستی
  • دستگاه برش واتر جت
  • قیچی برش میلگرد هیدرولیک BS35
  • دستگاه خاموت زن
  • دستگاه حدیده
  • آچار F
  • میز کار خم و برش میلگرد
  • برش به کمک پرتال برقی
  • پلاسما (هوا برش)
  • تیغ اره دیسکی آتشی
  • برش لیزری

قیمت روز میلگرد

ابزارهای برش میلگرد اتوماتیک

دستگاه اره نواری

این دستگاه نیز جزء دستگاههای برش سرد جدید و پیشرفته است که با برخورداری از الکتروموتور و جک هیدرولیکی میتواند به صورت اتوماتیک، میلگردهای با ضخامت مختلف حتی ضخامتهای بالا را حرکت و برش دهد. ابعاد برش میلگرد با این دستگاه قابل تنظیم و برنامه ریزی است؛ بنابراین کار با آن ساده تر، کیفیت قطعات بهترو دقیق تر و ضایعات محصول کمتر خواهد بود و همین دلایل باعث پرکاربرد شدن این دستگاه شده است.

دستگاه اره دیسکی

این دستگاه جایگزین دستگاه پرخطر اره آتشی است که از امنیت بالا و کیفیت بیشتر در حین کار برخوردار است. این دستگاه دارای تیغ های متنوع می باشد که می تواند به راحتی فلزات را برش دهد.
ابزار برش میلگرد

دستگاه اره لنگ

این دستگاه به نسبت دو دستگاه قبلی از دقت کمتری برخوردار است و ضایعات بیشتری تولید می کند. حرکت این دستگاه در هنگام برش با به عقب و بالا رفتن بر روی قطعه است. این محصول به خاطر نوع عملکردش به نسبت دیگر دستگاه ها کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

ابزارهای برش میلگرد

اره دستی

ساده ترین وسیله برای برش میلگرد  است و از قدیم ترین وسیله ها در زمینه برش به حساب می آید. اره ها ، سایزهای یکسانی دارند که دندانه های آن ها با هم متفاوت است. اگر میلگرد نازک باشد با اره های دندانه ریز و اگر سایز آن بزرگ باشد با اره های سایز بزرگ برش می دهند. نیروی دست انسان برای این دستگاه بسیار مهم است و قطعات را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند. البته باید اشاره کرد که این وسیله خطرات زیادی در حین کار برای انسان دارد و حتما باید لوازم و تجهیزات ایمنی در موقع کار همراه باشد ، چرا که احتمال تاب برداشتن یا شکستن تیغه و… وجود دارد.

دستگاه برش واتر جت

دستگاه برش واتر جت با کمک موتورهای پرفشار آبی عملیات برش مواد سخت را انجام می دهد. اگرچه در حال حاضر از این دستگاه بیشتر برای برش سنگ استفاده می کنند و استفاده چندانی از آن برای برش میلگرد و فلزات انجام نمی دهند ، اما این دستگاه در برش مواد سخت بسیار خوب عمل می کند. دقت و سرعت بالای این دستگاه و اتومات کار کردنش باعث شده که طرفداران زیادی در مدت کم پیدا کند.

قیچی برش میلگرد هیدرولیک BS35

هنگامی که نیاز به یک دستگاه داشته باشیم که سرعت بالایی داشته باشد و تعداد زیادی از میلگرد را در کمترین زمان برش دهد باید از این دستگاه استفاده کرد. از ویژگی های مناسب این دستگاه داشتن چرخ در زیر قیچی است که باعث می شود به راحتی جا به جا شود. میلگردهای تا قطر ۳۵ را با این دستگاه و به دو روش دستی و برقی برش می دهند.
برش میلگرد

دستگاه خاموت زن

این دستگاه هم میلگردها را تغییر حالت میدهد و هم برش میزند و بیشتر در ساختمان سازی کاربرد دارد.

دستگاه حدیده

این دستگاه می تواند میلگرد های صاف را تا سایز ۵۰ و میلگردهای آجدار را تا سایز ۴۵ برش دهد. این دستگاه می تواند استاندارد قطعات و برش را حفظ کند.

آچار F

این آچار یکی از ساده ترین وسیله ها برای خم کردن میلگردهای نازک است. این وسیله از جنس فولاد سخت می باشد تا بتواند فشار وارده بر آهن را هنگام خم کردن تحمل کند. دهانه آچار با قطر محصول باید هماهنگ باشد تا محصول بتواند به بهترین حالت ممکن در آچار چفت شود تا عمل خم کردن راحت و با کیفیت صورت بگیرد.

میز کار خم و برش میلگرد

وقتی که بخواهند به روش دستی عملیات برش کاری انجام شود از این میز خم و برش استفاده می کنند. ویژگی مهم این محصول آن است که فشار کمتری به اپراتور وارد می شود و اپراتور می تواند با امنیت بیشتری عملیات برش را انجام دهد. این میز دارای استاندارد مشخصی است که ۸۰ سانتی متر طول و ۱۰۰ سانتی متر عرض دارد. البته که بعضی از این میزها طولی برابر با ۲ یا ۴ متر نیز دارند. از این میز بیشتر برای بریدن مفتول ، آرماتورهای بسته شده ، شبکه مش و… استفاده می کنند.

برش به کمک پرتال برقی

از این دستگاه برای محصولاتی استفاده می شود که اندازه آنها ۱۸ تا ۲۵ باشد.

روش برش گرم

در این روش با بالا بردن دمای قطعه تا نقطه ذوب, در محلهای مورد نظر, مولکولهای فلز را از هم جدا میکنند و همین امر سبب ایجاد تغییراتی در ساختار مولکولی فولاد در محل برش و همچنین تغییر در ظاهر لبه های محصول میشود که از معایب این روش به شمار میرود ولی در عوض ضایعات وجود ندارد و سرعت کار خیلی بالاتر از روشهای برش سرد است.

پلاسما (هوا برش)

در این دستگاه مشعلی وجود دارد که گاز را با سرعت زیاد و به صورت فشرده خارج می کند. دمیدن این گاز منجر به این می شود که یک قوس الکتریکی بین نازل و قطعه کار ایجاد شود که این امر باعث می شود گاز حالت پلاسمایی پیدا کند. حرارتی در حدود ۲۵۰۰۰ درجه سانتی گراد بر روی فلزات متمرکز می شود تا نقطه مدنظر بر روی محصول ذوب شود. این دستگاه به روش دیگری نیز کار می کند که به خاطر تشعشعات زیاد رادیویی و احتمال برق گرفتگی از آن استفاده نمی کنند.

تیغ اره دیسکی آتشی

این دستگاه با ایجاد حرارت زیاد در محل برش، باعث جدا شدن قطعات می شود. مزیت این دستگاه به نسبت پلاسما بیشتر است چرا که دقت و سرعت بیشتری دارد و تغییرات کمتری بر روی ساختار مولکولی آهن آلات ایجاد می کند. بر روی این دستگاه تیغی نصب می شود که حدود ۴۵۰۰۰ هزار دور در دقیقه میچرخد و نیازمند کمک اپراتور برای حرکت و برش کاری محصول می باشد. این دستگاه به خاطر درصد بالای خطر که برای اپراتور به وجود می آورد و همچنین شکسته شدن تیغ اره به هنگام برش منسوخ شده است.

برش لیزری

در این دستگاه عملیات برش را اشعه انجام می دهد که از اشعه لیزر برای سوزاندن ، ذوب کردن و تصعید استفاده می کنند. لیزر ها انواع مختلفی مثل گازی ، شیمیایی ، جامد ، فیبری و… دارند که از تمامی این موارد فقط لیزرهای جامد و گازی برای صنعت و برشکاری فلزات استفاده می شود. کمترین آسیب به فلزات را لیزر ها در روش برش گرم دارند.

جهت ارتباط با دفترفولاد 24 می توانید با شماره 03137755950 تماس حاصل فرمایید.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×