چت

بازیافت ضایعات آهن

بازیافت ضایعات آهن امری بسیاری ضروری است که موجب بازگرداندن فلزات مهم و اصیل به چرخه تولید می شود و کاربرد های فراوانی نیز در صنایع مختلف دارد. این مقاله در خصوص روش های بازیافت ضایعات آهن ارائه شده است امیدواریم که برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

بازیافت ضایعات آهن

بازیافت ضایعات آهن یکی از موضوعات مهمی است که موجب بازگرداندن آلیاژهای مهم و ایمن به چرخه تولید می شود. پیش از هر چیزی ابتدا باید در نظر داشت که ضایعات آهن چیست و واژه ی ضایعات را به چه موادی گفته می شود.

ضایعات آهن چیست؟

ضایعات آهن به آن دسته از موادی که قابل بازیافت بوده و دارای آلیاژهای ایمنی نیز مباشد که در قطعات لوازم خانگی، اتومبیل و ... یافت می شود، گفته می شود.

بازیافت ضایعات آهن به دلیل اینکه می توان آنها را مجدد به چرخه تولید باز گرداند، بسیار با ارزش می باشند. از مواد حاصل از بازیافت ضایعات آهن برای ساخت پروفیل های فولادی استفاده می کنند و این ضایعات ارزش مالی و تجاری بالایی داشته و در صنعت فولاد فرصت های شغلی زیادی نیز ایجاد می کند.

روش بازیافت ضایعات آهن

در رابطه با فلزات قابل بازیافت می توان گفت که دو نوع فلز آهنی و غیر آهنی وجود دارد که باید در نظر داشت مراحل زیادی در فرآیند بازیافت ضایعات فلز و آهن وجود دارد.

فلزاتی مانند ضایعات آهن، روش بازیافت آنها به این صورت است که ابتدا این فلزات جمع آوری شده سپس پردازش و خرد می شوند و در آخر در کوره ای با دمای بالا ذوب می شود تا به این طریق ورق تولید کنند و جهت ساخت محصولات فلزی در اختیار سازندگان آن قرار می گیرد. نکته ای که وجود دارد این است که بازیافت ضایعات آهن بارها و بارها بدون محدودیت و حتی تغییر خاصی در خواص آن می تواند انجام شود اما با این وجود تنها 30 درصد از فلزات بازیافت می شوند و این رقم بسیار کمی است.

اگر بخواهیم روش بازیافت ضایعات آهن را بیشتر باز کنیم بنابراین قدم اول جمع آوری محصولات حاوی آهن و فلزات غیرآهنی است.

قدم دوم مرتب سازی محصولات جمع آوری شده است که این مرحله شامل جداسازی فلزات از یکدیگر می باشد. برای جداسازی این مواد به صورت خودکار از آهنرباها و حسگرها استفاده می کنند.
مرحله بعد نوبت به فریند خرد کردن فلز می رسد. فلزات خرد شده نسبت سطح به حجم زیادی دارند که می توان آنها را با انرژی کمتری در مقایسه با استخراج سنگ ذوب کرد به این صورت فلزات جدید به دست می آید. در کارخانه های فرآوری، ضایعات فلزی را با دستگاه فشرده خرد می کنند تا کار با آنها آسان تر شود و بعد از آن به قسمت های دیگر جدا می شوند.

روش بازیافت ضایعات آهن

قدم بعدی ذوب فلزات است که در این مرحله فلزات در یک کوره بزرگ ذوب می شوند. فلزات در کوره های خاص خود که برای آنها اختصاص یافته است، فرستاده می شوند. اندازه کوره می تواند تعیین کننده زمان ذوب فلز باشد که از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

مرحله بعدی که در روش بازیافت ضایعات آن مورد بررسی قرار می گیرد، تصفیه است . در واقع تصفیه جهت اطمینان از کیفیت بالای محصولات و عاری از هرگونه آلودگی انجام می شود.
در رابطه با مرحله تصفیه لازم به ذکر است که یکی از رایج ترین روش ها جهت انجام این امر در بازیافت ضایعات آهن، الکترولیز است.

قدم بعدی انجماد است که در آن فلز مذاب یخ زده و سرد می شود و در این مرحله ضایعات فلزی شکل خاصی به خود میگیرند که می توان از آنها در ساخت انواع محصولات فلزی استفاده کرد.
در مرحله آخر فلز آماده می شود و به عنوان ماده اولیه محصولات فلزی جدید به کارخانه های تولیدی ارسال می‌گردند. 

طبقه بندی ضایعات حاصل از بازیافت

ضایعات فلزات آهنی را بر اساس چندین ویژگی شامل: ترکیب شیمیایی، سطح عناصر ناخالصی، اندازه و شکل فیزیکی و همگنی ( تغییر در مشخصات داده شده )، طبقه بندی می‌کنند.

کاربرد ضایعات آهن

بازیافت ضایعات آهن از نظر اقتصادی و زیست محیطی فرآیندی کاملا منطقی حساب می‌شود.

کاربرد های صنعتی بازیافت ضایعات آهن شامل: آهن و قراضه های فلزی و آلومینیومی که در صنعت به صورت جاده سازی و پل سازی، ساخت خودرو، هواپیما و... مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربرد های ضایعات آهن ساخت محصولات جدیدتر و قوی تر فلزی می باشد که به وسیله کوره های قوس الکتریکی آنها را به تجهیزات با کیفیت بالا تبدیل می کنند در مواقعی حتی می‌توان به این روش فولاد های ضد زنگ نیز تولید کرد.

ساخت لوازم خانگی از دیگر کاربرد های بازیافت ضایعات آهن به شمار می رود چرا که اغلب مبلمان های فلزی از این فلزات بازیافتی ساخته می شوند و بسیار زیبا و با دوام هستند. همچنین لوازمی همچون نیمکت ها، میزهای فلزی و لامپ ها ساخته شده از این ضایعات آهنی می‌باشند.

جمع بندی

بازیافت ضایعات آهن امری بسیاری ضروری است که موجب بازگرداندن فلزات مهم و اصیل به چرخه تولید می شود و کاربرد های فراوانی نیز در صنایع مختلف دارد. این مقاله در خصوص روش های بازیافت ضایعات آهن ارائه شده است امیدواریم که برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

شما عزیزان می توانید قیمت روز تمامی مقاطع فولادی از جمله قیمت ضایعات، قیمت نبشی، قیمت ناودانی، قیمت تیرآهن و... را از طریق وب سایت فولاد 24 مشاهده نمایید.
 

دیدگاه ها
×