چت

تیرآهن مناسب برای اجرا در سقف و ستون

در ادامه به بررسی حداکثر طول تیرآهن در سقف، سایز تیرآهن مناسب سقف، محاسبه تیرآهن سقف طاق ضربی، فرمول محاسبه تحمل بار تیرآهن می پردازیم.

تیرآهن مناسب برای اجرا در سقف و ستون

سازه ها در دو دسته فلزی و بتنی قرار می گیرند. در سازه های فلزی تیرآهن نقش اصلی در افزایش استحکام ساختمان را دارد و در سازه های بتنی در مقایسه با تیرآهن، میلگرد نقش اساسی تری در افزایش مقاومت سازه را دارد. از این رو تیرآهن مناسب برای اجرا در سقف و ستون و همچنین وزن آن حائز اهمیت می باشد.

حداکثر طول تیرآهن در سقف

نوع سقف می تواند عامل تعیین کننده حداکثر طول تیرآهن در سقف باشد! البته فراموش نشود مواردی همچون: فاصله بین ستون ها، تعداد طبقات سازه، مدل نقشه و اندازه دهانه سقف نیز می تواند تعیین کننده طول تیرآهن در سقف باشد. به طور کلی انتخاب تیرآهن مناسب برای اجرا در سقف و ستون باید به لحاظ استاندارد صورت گیرد. برای مثال اگر طول تیرآهن را بلندتر از حد استاندارد آن در نظر گرفته باشیم، بار مرده ساختمان افزایش می یابد و طول کم، عملکرد لرزه ای تیرآهن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. حد استاندارد طول تیرها در سقف حدود 7 الی 8 متر است اما اگر شرایط سازه ها خاص بود، طول تیرآهن ها تا 12 متر نیز مجاز می باشند که این موضوع می تواند قیمت تیرآهن مورد نیاز شما را تحت تاثیر قرار دهد.

سایز تیرآهن مناسب سقف

 
سایز تیرآهن مناسب سقف

با توجه به اینکه تیرآهن ها در سایزهای مختلفی تولید می شوند، بنابراین سایز یکی از مولفه های اصلی انتخاب تیرآهن مناسب برای اجرا در سقف و ستون است در واقع می توان گفت که هر یک از سایز های تیرآهن نیاز بخشی از یک سازه را بر طرف می کنند.

به طور مثال در انتخاب تیرآهن مناسب برای اجرا در سقف و ستون، تیرآهن 18 یا 20 مناسب نیست. به این خاطر که با افزایش وزن سقف مشکلات زیادی برای ساختمان به وجود خواهد آمد. بنابراین در اغلب ساختمان ها برای اجرای سقف از تیرآهن سایز 12 که به نسبت سبک تر می باشد، استفاده می کنند و البته به جز شرایط خاص که استفاده از تیرآهن سایز 14 نیز دیده می شود. 

محاسبه تیرآهن سقف طاق ضربی

یکی از قدیمی ترین سقف هایی که این روزا کمتر مورد توجه و استقبال همگان قرار می گیرد، سقف طاق ضربی است. آجر و تیرآهن جز مصالح اصلی این سقف به شمار می رود. آجر مناسب از نوع فشاری و تیرآهن استاندارد این نوع سقف از نوع IPN سایز 12 است. فاصله بین تیرآهن سقف طاق ضربی حدود 70 تا 120 سانتی‌متر است و فاصله بین تیرآهن‌ها با آجر فشاری و ملات پر می‌شود.

فرمول محاسبه تحمل بار تیرآهن

تیرآهن مناسب برای اجرا در سقف و ستون به سایز و طول تیرآهن بستگی دارد. کارخانه هایی که محصولات خود را مطابق با استاندارد های بین المللی تولید کرده باشند، میزان تحمل بار هر یک از انواع تیرآهن آن را می توان توسط جدولی به دست آورد. جدول اشتال یکی از روش هایی است که از آن جهت محاسبه وزن، سطح مقطع و.. استفاده می شود به طور کلی در این جدول اطلاعات جامعی از مشخصات انواع مقاطع فولادی موجود است.

شما می توانید با اطلاعاتی درباره نوع محصول خریداری شده به دیگر اطلاعات آن از قبیل قطر، محیط، شعاع ژیراسیون، ارتفاع، وزن واحد، طول، گشتاور و همچنین سطح مقطع آن محصول دسترسی پیدا کنید. برای به دست آوردن سطح مقطع تیرآهن  I می توانید از فرمول A=2Bh+Hb استفاده کنید.

 فرمول محاسبه تحمل بار تیرآهن

جمع بندی

این مقاله در خصوص تیرآهن مناسب برای اجرا در سقف و ستون برای شما عزیزان ارائه داده شده است امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در این مقاله به بررسی حداکثر طول تیرآهن در سقف، سایز تیرآهن مناسب سقف، محاسبه تیرآهن سقف طاق ضربی، فرمول محاسبه تحمل بار تیرآهن پرداخته شد. همانگونه که در این مقاله گفته شد، انتخاب تیرآهن مناسب برای اجرا در سقف و ستون، با در نظر گرفتن سایز آن می تواند بر قیمت تیرآهن مورد نیاز شما تاثیر گذار باشد. در صورت مشاهده قیمت روز تیرآهن می توانید به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید و از آخرین تغییرات قیمتی آن مطلع گردید.

دیدگاه ها
×