چت

عظیمی: بازار فولاد منتظر از سرگیری صادرات است 

انبار ضایعات آهن «سمیران عظیمی» با بیش از چهار دهه تجربه و افتخار فعالیت، به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین مراکز خرید و فروش ضایعات آهن، تأمین مواد اولیه و افزودنی‌های مورد نیاز واحدهای ذوب و ریخته‌گری در کشور شناخته می‌شود.

عظیمی: بازار فولاد منتظر از سرگیری صادرات است 

«عباس عظیمی»، مدیرعامل شرکت آراز فولاد رونیکا گفت: فعالیت کارخانجات تولید مقاطع فولادی با ظرفیت محدود روی بازار صنایع فولادی وابسته به آن از جمله ضایعات آهن هم تاثیر گذاشته است و تولیدکنندگان و سایر فعالان این صنعت منتظر از سرگیری صادرات هستند. 

وی که انبار بزرگ پدرش «سمیران عظیمی» را در پایتخت مدیریت می‌کند، روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فولاد 24 افزود: حتی نوسان قیمت دلار هم تاثیر چندانی روی بازار صنایع فولادی ندارد.  

وی ادامه داد: در اغلب موارد افزایش قیمت دلار به صورت مستقیم در بازار فولاد و به تبع آن در بازار ضایعات آهن تاثیر می‌گذارد اما اکنون شرایط متفاوت است و این بازار از قیمت دلار هم متاثر نیست. 

وی تصریح کرد: در زمان حاضر، تولید مقاطع فولادی بیشتر از مصرف داخلی آن بوده و ممنوعیت صادرات هم موجب شده است تا بازار فولاد از قیمت دلار تاثیر نپذیرد و یک رکود نسبی بر بازار حاکم باشد.  

وی با بیان اینکه اکنون موانعی برای صادرات شمش فولادی به افغانستان، پاکستان و کردستان عراق وجود دارد، بیان کرد: این بازارها در اختیار صادرکنندگان کشورهای منطقه قرار گرفته و علاوه بر آن فروش و تولید مقاطع فولادی را هم در کشورمان کاهش داده است.  

وی با بیان اینکه کاهش تولید مقاطع فولادی روی بازار شمش و ضایعات هم تاثیر گذاشته است، بیان کرد: افزایش جزئی قیمت‌ها پس از حمله موشکی ایران به اسراییل هم حالت حباب داشت و بازار فولاد در عمل به این رویدادهای سیاسی واکنش نشان نداد.  

وی با تاکید بر اینکه بازار ضایعات آهن به صورت مستقیم از بازار مقاطع فولادی تاثیر می‌پذیرد، توضیح داد: در تابستان که مشکل برق وجود داشت، بازار فولاد و ضایعات با ثبات نسبی همراه شد و پس از آن هم توقف صادرات مقاطع فولادی روی بازار اثر گذاشت.  

وی ابراز امیدواری کرد که طی ماه‌های آینده و با توجه به کاهش مصرف داخلی به دلیل قرار گرفتن در فصل سرما، صادرات مقاطع فولادی از سر گرفته شود و بازار فولاد رونق بگیرد.  

وی افزود: اعمال برخی مشوق‌های صادراتی و حذف ارز نیمایی برای صادرکنندگان مقاطع فولادی می‌تواند طی ماه‌های آینده بازار پررونقی را برای صنعت فولاد به ارمغان بیاورد.  

وی ادامه داد: اکنون تمام کارخانجات فولادی به ویژه واحدهای تولید مقاطع با حداقل ظرفیت کار می‌کنند زیرا محصول آنان خریدار ندارد و مسئولان باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند که از سرگیری صادرات یکی از اصلی‌ترین راهکارهاست.  

«عظیمی»، بزرگترین مصرف‌کننده ضایعات آهن را واحدهای فولادسازی دانست و این را هم بیان کرد: عمده مصرف واحدهای ریخته‌گری ضایعات روغنی و مرغوب به شمار می‌رود و بر همین اساس بازار ضایعات آهن تا حد زیادی به حجم تولید مقاطع فولادی وابسته است.  

به گزارش فولاد 24، انبار ضایعات آهن «سمیران عظیمی» با بیش از 40 سال سابقه فعالیت، از بزرگترین مراکز خرید و فروش ضایعات آهن، مواد اولیه و افزودنی واحدهای ذوب و ریخته‌گری کشور شناخته می‌شود.

دیدگاه ها
×