چت

تاثیر مصوبه ارزی جدید بر بازارهای صادراتی فولاد

بازارهای صادراتی با اجرایی شدن صورت جلسه تعیین نرخ ارز صادراتی از بین می رود و برخی کارخانه‌ها تعطیل شده و برخی نیز به مرز ورشکستگی می رسند.

تاثیر مصوبه ارزی جدید بر بازارهای صادراتی فولاد

به گزارش انجمن نوردکاران فولادی ایران، دولت با اجرای مصوبه‌ای جدید برای تعیین نرخ ارز صادراتی، بازارهای صادراتی فولاد را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. احمد امین‌فر، دبیر این انجمن، اعلام کرد که الزام صادرات فولاد با ارز نیمایی، منجر به تعطیلی برخی کارخانه‌ها و تعدیل نیرو در چندین واحد تولیدی شده است.

امین‌فر اشاره کرد که در دهه هشتاد، ایران واردکننده اصلی محصولات فولادی بود، اما با تلاش متخصصان و سرمایه‌گذاری‌های دهه اخیر، ایران توانست نیاز داخلی را تأمین و حتی صادرات محصولات فولادی را آغاز کند. وی افزود که در سال ۱۴۰۲ حدود ۳.۵ میلیون تن محصولات فولادی به کشورهای همسایه، آفریقا و اروپا صادر شده که ارزآوری ۱.۷ میلیارد دلاری داشته است.

وی با اظهار تاسف از مصوبه جدید مبنی بر بازگشت ارز صادراتی به سامانه نیما، بیان کرد که این اقدام باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی شده و مشتریان به سمت رقبا رفته‌اند. امین‌فر تاکید کرد که تولیدکنندگان با دلار بالای ۵۰ هزار تومان مواد اولیه و ملزومات خود را تهیه می‌کنند، اما مجبور به صادرات با نرخ نیمایی هستند که منجر به زیان تولیدکنندگان می‌شود.

وی همچنین به مشکلاتی اشاره کرد که با اجرای این مصوبه، برخی کارخانه‌ها تعطیل شده و برخی نیز به مرز ورشکستگی رسیده‌اند. امین‌فر اظهار داشت که مسئولین با ارائه اطلاعات نادرست و تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی، به مشکلات دامن زده‌اند و توجهی به گزارش‌های دقیق و شفاف تولیدکنندگان ندارند.

این فعال صنعتی هشدار داد که با از دست رفتن بازارهای صادراتی، رقابت‌پذیری محصولات فولادی ایران کاهش یافته و مشتریان بین‌المللی به دنبال تأمین از کشورهای دیگر خواهند بود.

دیدگاه ها
×