چت

شوک ناشی از افزایش نجومی قیمت فروسیلیس

هانیه کریمی، مدیرعامل شرکت کارا صنعت، افزایش 20 هزار تومانی قیمت فروسیلیس را شوکی بزرگ دانست که بازار مواد اولیه صنایع ذوب و ریخته‌گری را دچار سردرگمی کرده است.

شوک ناشی از افزایش نجومی قیمت فروسیلیس

مدیرعامل شرکت تامین آلیاژ «کارا صنعت» از افزایش 20 هزار تومانی قیمت فروسیلیس در روزهای اخیر با عنوان شوک یاد کرد و گفت: در شرایطی که مشکلات اقتصادی روی کشور سایه انداخته است، این افزایش قیمت نجومی می‌تواند سایر بخش‌ها را هم تحت تاثیر قرار دهد. 

«هانیه کریمی» روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فولاد 24 بیان کرد: بازار مواد اولیه صنایع ذوب و ریخته‌گری بلافاصله به این شوک واکنش نشان داد و داد و ستد سایر مواد وابسته به فروسیلیس را هم دچار سردرگمی کرد. 

وی اضافه کرد: حتی تولیدکنندگان فروسیلیکو منگنز هم فروش این کالا را متوقف کرده‌اند و احتمال قریب به یقین، قیمت این محصول هم در روزهای آینده افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت تامین آلیاژ «کارا صنعت» اظهار کرد: افزایش قیمت فروسیلیس در گذشته هیچگاه در حدود 20 هزار تومان نبوده و روند تدریجی را طی کرده است. 

«کریمی» از دلیل افزایش قیمت نجومی توسط انجمن صنفی اظهار بی‌اطلاعی کرد و ادامه داد: افزایش نجومی قیمت فروسیلیکو و عرضه آن با قیمت مصوب 85 هزار و 132 تومان در حالی معاملات را تحت تاثیر قرار داده است که قیمت بسته‌بندی آن در کیسه جامبو هم از نرخ مصوب 400 تومان تبیعت نمی‌کند و در عمل تا هزار و 500 تومان بابت بسته‌بندی از مشتری اخذ می‌شود.

وی با بیان اینکه فروسیلیس ماده اولیه مهمی در بسیاری از فرآیندهای تولیدی است، تصریح کرد: افزایش قیمت این محصول می‌تواند به افزایش هزینه‌های تولید در صنایع فولادی و آلومینیوم منجر شود. 

به گفته وی پیش از این قیمت این محصول تولید داخلی با قیمت جهانی آن برابری می‌کرد اما در زمان حاضر و با قیمت اعلامی جدید، فروسیلیس بالاتر از قیمت جهانی در بازار داخلی عرضه می‌شود. 

«کریمی» این را هم بیان کرد: سایر مواد فروآلیاژی نیز تحت تاثیر این افزایش قیمت نجومی فروسیلس ملتهب است و به نظر می‌رسد که رکود زودگذری در بازار مواد فروآلیاژی وجود داشته باشد.

به گفته وی در مرحله نخست فروسیلیکومنگنز و کلیسیم سیلیکون به احتمال زیاد نسبت به این افزایش قیمت نجومی فروسیلیس واکنش نشان خواهند داد چرا که این مواد نیز از نجیره تامین فروسیلیس تاثیر می‌پذیرند. 

مدیرعامل شرکت تامین آلیاژ «کارا صنعت» واکنش نهادهای مسئول و اتخاذ تدابیر مناسب برای کنترل بازار و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر را خواستار شد و ادامه داد: این شرکت با هدف ارایه خدمات مطلوب، به تلاش خود برای حفظ آرامش بازار و عرضه محصولات باکیفیت ادامه خواهد داد.

قیمت فروسیلیس از چه عواملی تاثیر می‌پذیرد؟

مدیرعامل شرکت تامین آلیاژ «کارا صنعت» در پاسخ به این پرسش که «قیمت فروسیلیس از چه عواملی تاثیر می‌پذیرد؟»، بیان کرد: عرضه و تقاضا، هزینه های تولید، قیمت مواد اولیه، اقتصاد جهانی، نوسانات ارز و سیاست‌های دولتی می‌تواند روی قیمت فروسیلیس موثر باشد. 

«کریمی» اضافه کرد: عرضه و تقاضا از عوامل اصلی تعیین‌کننده قیمت است اما اینافزایش نجومی قیمت ربطی به عرضه و تقاضا دارد و تعادل در بازار مشهود است. 

به گفته وی هزینه‌های تولید فروسیلیس هم از هزینه‌های مواد اولیه مانند سیلیس و فرو و هزینه‌های انرژی از جمله برق و سوخت تاثیر می‌پذیرد و گفته می‌شود که بخشی از افزایش غیرمنتظره قیمت فروسیلیس ناشی از افزایش هزینه‌های تولید است. 

«کریمی» ادامه داد قیمت مواد اولیه مانند سیلیس و آهن هم تأثیر مستقیم بر قیمت فروسیلیس دارد و سیاست‌های تجاری و دولتی، تعرفه‌ها و قوانین محیط زیستی نیز می‌توانند بر قیمت تأثیر داشته باشند.

گفتنی است فروسیلیس از آلیاژ آهن و سیلیکون تشکیل شده و در کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود؛ مواد اولیه اصلی برای تولید فروسیلیس شامل آهن، سیلیکون و سنگ معدن یا کک است. 

این مواد در داخل کوره‌های قوس الکتریکی قرار می‌گیرد و الکتریسیته از میان مواد عبور داده می‌شود تا در اثر حرارت بالا (تقریباً ۱۶۰۰ تا ۲۵۰۰ درجه سانتی‌گراد) ذوب شده و آهن و سیلیکون وارد مرحله واکنش شیمیایی ‌شود.

لینک کامل خبر

دیدگاه ها
×