چت

هماهنگی های منسجم صنفی، عامل اصلی کنترل بازار

همانطور که دیده شد، دیروزدر بازار فولاد با شروع حرکت نزولی یکی دو مبدا در ساعات اولیه روز؛ روند کاهشی برای ساعتی شکل گرفت؛ از طرفی این موضوع مغایر با خواست و توافقات صنفی گروه مؤتلفه و سازمان یافته برخی از فولادسازان بود.

هماهنگی های منسجم صنفی، عامل اصلی کنترل بازار

در بازار فولاد برخی از تولیدکنندگان این روزها از قافله رشد و ارتقاء تعاملات صنفی با استفاده از ابزارها و امکانات نوین موجود عقب‌نمانده و با تمام توان در حال ارتقا و بهبود روابط و انسجام در جهت هماهنگی های صنفی در خصوص پیشبرد اهداف خود هستند؛ جلسات هماهنگی آن ها بصورت آشکار و پنهان؛ بصورت فیزیکی و مجازی همواره ادامه داشته و به تبع موفقیت هایی را هم در این خصوص بدست آورده‌اند.

هم کانال ها و اطلاع رسانی های خود را دارند، هم اطلاعات سایرکانال ها را در جهت پیشبرد اهداف صنفی خود زیر نظر دارند، که در واقع فعلی منطقی است. دیروز هم مقارن با شروع به کاهش قیمت ها، نقاط ضعف بازار توسط این ها شناسایی گردیده و به سرعت وارد عمل شدند؛ اطلاعات در هر صورت برای هر دو سمت زنجیره تامین ارزشمند است و امروزه در شرایطی قرار گرفته ایم که توجه به این اطلاعات و تحلیل درست آن، به طور قابل ملاحظه ای میتواند در پیشبرد اهداف کسب و کار موثر باشد.

در همین راستا، به نوعی شنیدیم که دیروز نقاط ضعف و شکست خط مقاومت قیمتی زنجیره تامین و حوزه عرضه؛ توسط عوامل موثر و مدیریتی این اتئلاف، شناسایی و در جهت ترمیم آن با سرعت هر چه تمام تر تلاشهایی صورت گرفت؛ کمتر از چند ساعت و همزمان با شناسایی؛ اقدامات لازم توسط بازوهای اجرایی ان ها صورت گرفت، بطوریکه موفق شدند تا حدودی از روند کاهشی در این روزهای پایانی سال جلوگیری نمایند. از جمله مهمترین این اقدامات میتوان به کنترل دقیق گلوگاهها اشاره نمود که در واقع با محدود نمودن آزاد سازی حواله های خریداری شده در اختیار بنکداران امکان پذیر می گردد. استفاده از جملاتی همانند "فروش با تایید" یا "فروش بسته شد" نیز از جمله دیگر استراتژی آنها در ایجاد هیجان و تحریک تقاضا برای تغییر جهت بازار است؛ در این میان گروهی از واسطه ها هم بنا بر منافع شخصی با این روند همراهی نموده و گاها با شارژ هیجانات به نوعی به افزایش التهابات کمک می کنند.

فرق است بین اطلاع رسانی های منطقی و با استدلال های دلایل بنیادین با تزریق التهابات کاذب و هیجانی بدون در نظر گرفتن دلایل بنیادین بازار؛ انتظار میرود که مخاطب قادر باشد تفاوت این دو نوع اطلاع رسانی را تشخیص داده، تا در گرداب تصمیمات آنی متاثر از هیجان غالب شده بر او گرفتار نشود. بطور مثال آخرین معاملات صورت گرفته میلگرد آجدار در بورس کالا با احتساب مالیات ارزش افزوده حدود ۴۶۵۰ تومان/کیلو بوده است که این را میتوان به عنوان یک دلیل بنیادین در حمایت از قیمت های داخلی پذیرفت یا اینکه بطور مثال با در نظر گرفتن نرخ دلار تجاری و نرخ صادراتی محصولات فولادی ایران و یا حتی منطقه CIS می توان تا حدودی به یک مرز حمایتی کف قیمت ها تکیه زد؛ اما صرفا بسنده نمودن به القاء هیجانات لحظه ای که از طرف برخی مبادی هیجان ساز بدون پشتوانه منطقی مخابره میشود؛ نمی تواند استدلال منطقی برای تصمیمات آتی کسب و کار زنجیره های پایین دست باشد.

تراژدی پشت پرده اینگونه تصمیمات هیجانی زمانی آشکار می شود که هیجانات بازار فروکش نموده و بازار به آرامش می رسد، در این صورت معمولا عده‌ای که بیشترین تصمیمات هیجانی را گرفته اند؛ معمولا متحمل بیشترین ضرر و زیان خواهند شد، چراکه طبق یک تجربه گران بها، رفتار بازار سنتی داخلی در روزهای آرام، عقب‌نشینی تا حاشیه قیمت های حمایتی بازار بوده است و طبیعی است که دراینگونه مواقع مارجین های ناپایدار به سرعت تخلیه شده و تا نقطه متعادل عقب‌نشینی می کنند . به ظن ما بر اساس دلایل متعدد بنیادینی که طی روزهای گذشته گام به گام با شما و همراه شما تجزیه و تحلیل شد؛ شاخص نرخ قابل اتکاء بازار میلگرد آجدار در حال حاضر، همان نرخ میانگین پایانی رقابتی موزون در بورس کالا با فی تمام شده ( با احتساب مالیات ارزش افزوده) حدود ۴۶۵۰ تومان است که حتی با نیم نگاهی به حواله دلار نیمایی و نرخ CIS هم تا حدی همخوانی دارد.

اینکه در آینده آیا امکان کاهش قیمت ها، حداقل بر اساس نرخ های صادراتی و منصفانه ایران وجود دارد یا خیر، موضوعی است که حل و فصل آن به اراده ناظم و ناظر بازار و همراهی منطقی تقاضای غیر هیجانی در بورس کالا و بازار برمی گردد که زمان مشخص خواهد نمود. از طرفی با توجه به وعده های رئیس بانک مرکزی در خصوص حفظ سطوح فعلی نرخ ارز و به نوعی حفظ ارزش پول ملی کشور؛ می توان اذعان نمود با اتکا به این وعده در حال حاضر قیمت هایی بالاتر از شاخص کشف شده فعلی میلگرد در بورس کالا، ناپایدارو غیرمنطقی بنظرمی رسد.

منبع:گزارشگر فولاد

دیدگاه ها
×