چت

ماسک جوشکاری

ماسک جوشکاری یا کلاه جوشکاری، ابزاری است که از جوشکار در برابر پاشش های جوش و اشعه های حاصل از قوس الکتریکی محافظت می کند. این سیستم حفاظتی با ایجاد یک فاصله بین فیوم های غلیظ متصاعد شده و پرتاب شده ناشی از قوس الکتریکی از کارگر محافظت می‌کند.

ماسک جوشکاری

ماسک جوشکاری چه کاربردی دارد؟ همه ما می‌دانیم در هنگام عملیات جوشکاری حتماً می‌بایستی جهت جلوگیری از آسیب به چشمانمان از ماسک جوشکاری استفاده نماییم، از ماسک جوشکاری می‌توان برای تمامی روش‌هایی که اپراتور، وظیفه‌ی جوشکاری را بر عهده دارد، نظیر جوشکاری قوس SMAW، جوشکاری قوس الکتریکی با گاز محافظ GMAW و جوشکاری گاز آرگون (TIG) استفاده نمود. در این نوشتار ما به موارد زیر بیشتر اشاره می‌نماییم:

  • اهمیت استفاده از ماسک جوشکاری یا کلاه جوشکاری چیست؟
  • تاثیرات مخرب اشعه UV چیست؟
  • تاثیرات مخرب اشعه IR چیست؟
  • چگونه ماسک جوشکاری از جوشکار محافظت می‌کند؟
  • معرفی انواع ماسک جوشکاری، نحوه انتخاب و خرید کلاه جوشکاری مناسب

قیمت روز تیرآهن

اهمیت استفاده از ماسک جوشکاری یا کلاه جوشکاری

قبل از اختراع ماسک‌های متداول امروزی، افراد برای محافظت از چشمان خود از پوشش های مختلف صورت و یا عینک های ایمنی استفاده می‌کردند. کم کم به این نکته پی برده شد که باید از کلاهی استفاده شود که امنیت کامل تری برای سر، صورت و چشمان جوشکار به وجود آورد. از این رو کلاه های جوشکاری که از لنز در ساخت آن ها استفاده شده بود وارد بازار شدند. به طور کلی استفاده از کلاه علاوه بر جلوگیری از پاشش های مختلف جوش، از اثرات نور ماوراء بنفش، نور مادون قرمز و گرما نیز جلوگیری می‌کند. امواج مادون قرمز و مادون بنفش تاثیر مخرب بسیاری بر سلامت دارند که در این بخش با برخی از آن ها آشنا خواهید شد.

تاثیرات مخرب اشعه UV

  • تسریع پیری پوست
  • چین و چروک پوست
  • تیرگی پوست با افزایش رنگدانه های پوست (پیگمانتاسیون)
  • سرطان پوست
  • ملتهب شدن قرنیۀ چشم و احساس نورترسی

تاثیرات مخرب اشعه IR

با توجه به اینکه عدسی چشم فاقد عروق خونی است، بنابراین اشعه مادون قرمز به شبکیۀ چشم آسیب می‌رساند و سبب بیماری آب مروارید (کاتاراکت) می‌شود. همچنین اشعه IR باعث سردرد نیز می‌شود.

چگونه ماسک جوشکاری از جوشکار محافظت می‌کند؟

در واقع ماسک جوشکاری ، جرقه های ساطع شده از منطقۀ جوش را فیلتر می‌کند. تلقی که در ماسک وجود دارد وظیفۀ فیلتراسیون را به عهده دارد. ماده ای که در این طلق به کار رفته است، دارای فیلتر کنندۀ UV و IR است . کلاه جوشکاری اتوماتیک، بعد از ساطع شدن نخستین جرقه ها، آن ها را تشخیص می‌دهد. سپس لنز مقابل چشم جوشکار را تیره می‌کند و با این روش از چشم های او (با استفاده از فیلتر کننده های UV و IR) محافظت می‌کند. منظور از لنز پنجره های کوچکی است که جوشکار از طریق آن می تواند کار خود را ببیند. در اکثر موارد این لنز از شیشه یا پلاستیک رنگی تیره و یا فیلتری با چگالی متغیر که از لنز های پلار در آن استفاده شده است، ساخته می‌شود.

ماسک جوشکاری

معرفی انواع ماسک جوشکاری:

ماسک جوشکاری دستی

ماسک دستی از انواع قدیمی محافظ صورت و چشم در جوشکاری است. برای استفاده از این نوع کلاه جوشکاری، جوشکار باید از یک دست خود برای نگه داشتن ماسک جلوی صورتش استفاده کند. بنابراین این نوع در استفاده های طولانی مدت مناسب نیست. چرا که فرد در حین استفاده از آن ها احساس راحتی نمی‌کند. برای جوشکاری های پراکنده با آمپر پایین، ماسک دستی انتخاب بهتری است. البته درجۀ محافظت این نوع ماسک ها محدود است.

ماسک جوشکاری اتوماتیک

با اختراع حائل های الکترونیکی LCD در سال ۱۹۸۱ ایدۀ ساخت این نوع ماسک ها نیز به وجود آمد. این حائل ها یک سنسور هستند که با شناسایی اشعۀ قوس الکتریکی، به شکل اتوماتیک تیره می‌شوند. با استفاده از کلاه اتوماتیک جوشکاری ، جوشکار دیگر نیازی ندارد جای ماسک را روی صورتش تنظیم کند. استفاده از اتوماتیک، ریسک برخورد تشعشعات جوشکاری به جوشکار به حداقل می‌رسد. در جوشکاری مدرن دیگر از ماسک دستی استفاده نمی‌شود.

تنظیمات ماسک جوشکاری اتوماتیک

همه کلاه‌ های جوشکاری اتوماتیک سه کنترل اصلی دارند. این سه تنظیمات کنترل اساسی مشخص می‌‌کنند که چگونه فیلتر اتوماتیک کلاه در حال کار است. جوشکار می‌‌تواند مطابق با نیازهای جوشکاری کنونی خود این کنترل ها را تنظیم کند.

حساسیت نور (Light sensitivity)

کنترل حساسیت یک کلاه جوشکاری، مقدار نور مورد نیاز برای فعال کردن فیلتر اتومات ماسک را تعیین می‌کند. به این صورت که هرچه منبع نور قوی ‌تر باشد، لنز در صورت تشخیص آن تاریک‌ تر خواهد بود.

تاخیر (Delay)

کنترل تاخیر نشان‌ دهندۀ سرعتی است که فیلتر تاریک شود، زمانی که منبع نور به سنسورهای قوس برسد. با تغییر تنظیمات تاخیر، می توان سرعت تاریک شدن کلاه پس از شروع قوس را تغییر داد. مثلا در صورتی که جوشکار بخواهد در ابتدای قوس، محل قوس را ببیند و سپس لنز تاریک شود، مقدار تاخیر را افزایش می‌دهد. در جوشکاری های با آمپر بالا، لازم است تاخیر مقدار زیادی داشته باشد. چرا که پس از اتمام جوشکاری همچنان نورهایی در محل جوش وجود دارد که ممکن است سبب آسیب شوند (در این حالت تاخیر ۰٫۹ ثانیه در نظر گرفته می‌شود).

سایه (Shade)

کنترل سایه به جوشکار کمک می‌ کند تاریکی لنز را زمانی که قوس فعال است تنظیم کند. یک محدوده سایه از ۱ تا ۱۴ وجود دارد که می‌تواند در میان ماسک های جوشکاری اتوماتیک متفاوت است. بدیهی است که درجۀ ۱ به نور طبیعی نزدیک‌ تر است و ۱۴ تیره ‌ترین حال ممکن است.
 

صرفا جهت اطلاع از: قیمت تیرآهن کلیک کنید

نحوه انتخاب و خرید کلاه جوشکاری مناسب:

در هنگام خرید ماسک جوشکاری لازم است نکاتی را در نظر بگیرید. بهترین کلاه ماسک اتوماتیک باید در عرض کمتر از ۰٫۱ میلی ثانیه نسبت به نور واکنش نشان دهد. در واقع این محدودۀ زمانی حداقل میزان تاخیر (Delay) است. این محصول باید به صورت کاملا اتوماتیک قوس الکتریکی را تشخیص دهد و تیرگی در پنجرۀ آن مشاهده گردد.

اگر در کاربردی که مد نظرتان است، زاویۀ دید زیادی لازم است، از کلاه هایی با پنجره های جانبی استفاده کنید. در بعضی از مدل ها این پنجره ها را می‌توان طوری تنظیم کرد که هر منطقه از چشم ­انداز جوشکار روشن تر یا تیره تر شود.

سعی کنید کلاه های جوشکاری را انتخاب کنید که با شکل ظاهری سر افراد متناسب هستند. این ماسک ها معمولاً کاربری راحت تری دارند. نکتۀ مهم دیگر باتری های بکار رفته در این کلاه هاست که باید اورجینال باشد و عمر طولانی مدتی داشته باشند.

همچنین ماسک جوشکاری باید طوری ساخته شده باشد که گرما، رطوبت و بخار های داخل کلاه را به حداقل برساند. وزن کلاه های جوشکاری نیز از جمله فاکتورهایی است که باید به آن دقت شود. این کلاه ها هرچه سبک تر باشند، استفاده از آن ها راحت تر است.

جهت مشاهده و استعلام قیمت تیرآهن و دیگر محصولات فولادی به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

منبع: تیم تولید محتوا فولاد 24

دیدگاه ها
×