چت

ضوابط طراحی راه پله

یکی از ضوابط طراحی راه پله که بسیار مهم است و باید مورد بررسی قرار گیرد، طول و عرض راه پله استاندارد است که هر کدام ویژگی خاص خود را دارد.

ضوابط طراحی راه پله

یکی از مهمترین بخش های ساختمان، راه پله است که در صورتی که ضوابط طراحی راه پله و استاندارد های آن به درستی انجام نشود، این راه پله ها استاندارد نبود و حتی موجب مرگ نیز می شود.

راه پله ها به رفت و آمد بین دو طبقه کمک می کند. اگر حالت ایده آل راه پله را مد نظر بگیریم باید ارتفاع و طول مناسبی داشته باشد تا هر قدم مطابق با قدم های یک فرد معمولی باشد. به بیانی ساده تر باید فرد بتواند به طور دائم و معمولی یک قدم به جلو برود و در آخر پایش را روی پله بعدی بدون هیچ درز و یا کششی قرار دهد.

هنگامی که راه پله ها بلند باشند برای بالا رفتن به تمرکز بیشتری نیاز است و خطرناک تر می شود. از طرفی اگر آج آن بسیار باریک باشد برای کسانی که پاهای بزرگتری دارند نیز ناراحت کننده است. در این مقاله به بررسی ضوابط طراحی راه پله خواهیم پرداخت.

طراحی راه پله
 
✅ حداقل و حداکثر عرض راه پله باید 90 تا 110 سانتی متر باشد.
✅ حداکثر تعداد پله ها از یک پاگرد تا پاگرد بعدی باید 12 تا پله باشد.
✅ حداکثر فاصله در آپارتمان تا ورودی پله فرار باید 10 متر باشد.
✅ بیشترین فاصله میان نرده های عمود باید 11 سانتی متر باشد.
✅18 سانتی متر ارتفاع پله   
✅ حداقل اندازه کف پله 30 سانتی متر باید باشد.
✅ عرض هر پاگرد باید 110 سانتی متر باشد.
✅ ارتفاع نرده باید حدود 110 سانتی متر باشد.

طول و عرض راه پله استاندارد

یکی از ضوابط طراحی راه پله که بسیار مهم است و باید مورد بررسی قرار گیرد، طول و عرض راه پله استاندارد است که هر کدام ویژگی خاص خود را دارد.

عرض پله

اندازه گیری های راه پله مانند: عرض پلکان استاندارد، ارتفاع بالابر و عمق آج در هنگام ساختن خانه و یا بازسازی آن امری واجب و ضروری است. این اندازه گیری ها با رویه های رایج و طبق آیین نامه ساختمانی تعیین می شود که اغلب توسط روش های عمومی تایید شده به اطلاع عموم رسانده می شود. هدف از وضع این قوانین ایمن ساختن راه پله ها است بنابراین نباید آنها را نادیده گرفت.
اندازه گیری کد راه پله انعطاف پذیری خاصی را فراهم می کند به طور مثال: عرض پله استاندارد یکی از مزیت های کد پله است. این کد راه پله بیان می کند که پله ها باید 90 تا 110 عرض یا بیشتر داشته باشند. تا زمانی که استاندارد عرض 110 در راه پله رعایت شود، شما می توانید عرض پله ها را تا جایی که می خواهید گسترش دهید.

ارتفاع پله 

ضوابط طراحی راه پله نشان می دهد که استاندارد ارتفاع پله باید 18 سانتی متر باشد این مقدار می تواند گاهی اوقات در زمان ساخت ارتفاع پله افزایش پیدا کند و به 20 سانتی متر هم می رسد. لازم به ذکر است که ارتفاع بیشتر از آن باعث مشکل در رفت و آمد می شود.

ارتفاع پله
 

انواع پله

پله ها انواع مختلفی دارند که باید ضوابط طراحی راه پله ها را نیز در آن به کاربرد. در ادامه توضیح مختصری درباره هریک از این پله ها ارائه داده شده است.

پله مستقیم یک طرفه: طراحی این پله بدون پیچش است و طول آن در مقایسه با دیگر پله نیز بیشتر است و در مکان هایی که مشکلی از نظر فضا نداشته باشد اجرا می شوند. اندازه کف پله در سراسر طول آن یکسان و برابر می باشد و اگر تعداد پله ها زیاد باشد بین آنها یک پاگرد برای استراحت نیز در نظر گرفته می شود.

پله مستقیم یک طرفه
 
پله دو طرفه با پاگرد وسط و دو بازو: این نوع پله یکی از رایج ترین و معمول ترین انواع پله در اکثر ساختمان هاست. در این نوع از راه پله ها بعد از یک ردیف پله، پاگردی در وسط دو ردیف برای استراحت افراد در نظر گرفته می شود و سپس ردیف بعدی راه پله ها شروع می شود. این نوع پله ها طول زیادی را اشغال نمی کند و پاگرد وسط آن باعث استراحت شخص استفاده کننده می شود.

پله دو طرفه با پاگرد وسط و دو بازو
 
پله دو طرفه با پاگرد وسط و سه بازو: این نوع پله ها شامل دو ردیف پله با عرض کم و یک ردیف پله با عرض بیشتر است و اغلب در مکان هایی که تردد در آن زیاد است مانند دانشگاه ها و اداره ها، به کار می روند.

پله دو طرفه با پاگرد وسط و سه بازو:
 
پله سه طرفه با دو پاگرد و سه بازو:  پله سه طرفه با دو پاگرد و سه بازو برای ساختمان هایی که ارتفاع بین طبقات بلند است و فضای پله ها نیز کم است، استفاده می گردد. البته فراموش نشود که طراحی آسانسورها بین پاگرد این پله ها از طرف مرکز آتش نشانی ممنوع است زیرا در صورت آتش سوزی آسانسور مسیر فرار از پله ها نیز مسدود می شود.

پله سه طرفه با دو پاگرد و سه بازو:
 
پله چهار طرفه: این پله ها تنها تفاوتی که با سه نوع دیگر دارد، یک بازوی اضافه در آن است. پله چهار طرفه زیباتر و راحت تر از پله های سه طرفه می باشد.

پله چهار طرفه

 
جمع بندی

در این مقاله به بررسی ضوابط طراحی راه پله برای شما عزیزان پرداختیم امید است که برای شما مفید واقع شده باشد.

جهت مشاهده قیمت روز مقاطع فولادی از جمله: قیمت تیرآهن، قیمت نبشی، قیمت ناودانی و... به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید و از آخرین اخبارقیمتی این محصولات نیز مطلع شوید.
 

دیدگاه ها
×