چت

علامت اختصاری تیرآهن های تولید شده در ایران

در این مقاله به بررسی موضوع علامت اختصاری تیرآهن های تولید شده در ایران پرداختیم و اهمیت این موضوع را بیان کردیم به نوعی مهر تایید بر اصالت و کیفیت تیرآهن است و تا حدودی می توان قیمت تیرآهن را نیز تخمین زد.

علامت اختصاری تیرآهن های تولید شده در ایران

تیرآهن مقطع فولادی پرکاربرد و مهمی است که جهت افزایش مقاومت ساخت و ساز از آن استفاده می کنند. اما جالب است بدانید که در این مقاله در خصوص علامت اختصاری تیرآهن های تولید شده در ایران خواهیم پرداخت. این علامت ها جهت شناسایی محصولات توسط همان کارخانه انتخاب و روی تیرآهن ها حک می شوند. برخی از این علامت ها کدها و اعدادی است که به منظور روش تولید و یا نوع محصول بر روی آنها درج می شود بنابراین توجه به این علامت های اختصاری هنگام خرید  لازم و ضروری است و به نوعی می تواند نشان دهنده اصلی و یا غیر اصلی بود آن مقطع فولادی باشد.

در جدول زیر علامت اختصاری تیرآهن های تولید شده در ایران قرار داده شده است:

 جدول علامت اختصاری تیرآهن

وزن استاندارد تیرآهن

علاوه بر علامت اختصاری تیرآهن های تولید شده در ایران، وزن تمام مقاطع فولادی از جمله تیرآهن در کتابی به نام جدول اشتال ثبت شده است که وزن، ضخامت، مساحت سطح مقطع و سایر مشخصات انواع مقاطع فولادی در آن به ثبت رسیده است. 

تیرآهن ها نیز در این جدول بر اساس استاندارد و سایز آن وزن بندی شده است. به طور مثال وزن هر شاخه تیرآهن 14، 154.8  و تیرآهن 18 با وزن  225.6 استاندار بندی شده است.

در زیر جدول اشتال وزن تیرآهن IPE برای شما آورده شده است.

جدول اشتال وزن تیرآهن IPE
 

انواع تیرآهن های ساختمانی

تیرآهن ها در انواع مختلفی تولید می شود که برخی به دلیل کاربرد فراوانی که دارند بسیار شناخته شده می باشند و بعضی دیگر به دلیل کاربرد محدودشان، ناشناخته باقی مانده اند.
کارخانه های تولید کننده تیرآهن بر روی محصولات خود علائم اختصاری را حک می کنند. این علامت اختصاری تیرآهن های تولید شده در ایران را در مطلب فوق ذکر کردیم اکنون به بررسی انواع تیرآهن های ساختمانی خواهیم پرداخت.

از معروف ترین و شناخته شده ترین تیرآهن ها می توان موارد زیر را نام برد.

تیرآهن IPE (بال نیم‌پهن): تیرآهن IPE  که به شکل I تولید می شود، یکی از پرکاربرد ترین نوع تیرآهن در بازار است که مطابق با استاندارد های اروپا تولید می شود. این یکی از دلایلی است که نقشه های ساختمان های ایرانی بر اساس این استاندارد طراحی شده و تیرآهن IPE یا معمولی بسیار پرکاربرد می باشد. در ضمن فراموش نشود که مهمترین مشخصه این تیرآهن ها اندازه برابر بال های آن در تمام طول شاخه است.

تیرآهن IPB (هاش): یکی دیگر از انواع تیرآهن های موجود در بازار تیرآهن هاش یا بال پهن است که در پروژه های عمرانی بزرگ مانند: ساخت مجتمع های تجاری، سوله کارخانه ها و... کاربرد دارد. ظاهر این تیرآهن شبیه حرف H است که در دو نوع سبک و سنگین تولید می شوند که ضخامت آنها و در نهایت وزن آنها متفاوت است. نوع سبک آن با نماد HEA و نوع سنگین آن با نماد HEB تولید می شود.

تیرآهن IPB

تیرآهن INP: شکل ظاهری این تیرآهن ها نیز به شکل I است با فرم بال های آن با تیرآهن IPE فرق دارد. در این نوع تیرآهن ضخامت بال ها با نزدیک شدن به جان افزایش پیدا می کند به همین دلیل بال های آن از روبه رو شیب دار است. تیرآهن INP مطابق با استاندارد های روسیه و چین تولید شده و در پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل این محصولات از کشورهایی مثل، چین و روسیه و کره به ایران وارد می شوند.

تیرآهن CPE (لانه زنبوری): دلیل نامگذاری این تیرآهن این است که در بدنه آن حفره های هشت ضلعی که شبیه کندوی زنبور است، وجود دارد. با وجود این حفره ها امکان عبور اتصالات و سیم از اسکلت سازه وجود دارد اما مقاومت خمشی این تیرآهن ها نسبت به بقیه انواع آن کم تر است. وزن تیرآهن لانه زنبوری نسبت به تیرهای دیگر کم تر است بنابراین قیمت این محصول نیز به صرفه است.

دلیل استفاده از علامت اختصاری تیرآهن

شناخت علامت اختصاری تیرآهن های تولید شده در ایران موضوع با اهمیتی است که هم خریداران می توانند محل تولید را شناسایی کرده و هم به نوعی مهر تایید بر اصالت و کیفیت تیرآهن ها است.
علاوه بر این، استفاده از علامت های اختصاری بر شناسایی اصالت تیرآهن به تخمین قیمت تیرآهن نیز کمک می کند. برای مثال تیرآهن هایی که علامت اختصاری ESCO دارند تولید شده کارخانه ذوب آهن اصفهان است که از نظر قیمت، قیمت بالاتر از تیرآهن های دیگر دارد. 

جمع بندی

در این مقاله به بررسی موضوع علامت اختصاری تیرآهن های تولید شده در ایران پرداختیم و اهمیت این موضوع را بیان کردیم به نوعی مهر تایید بر اصالت و کیفیت تیرآهن است و تا حدودی می توان قیمت تیرآهن را نیز تخمین زد.
جهت مشاهده قیمت تیرآهن در انواع مختلف می توانید به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

دیدگاه ها
×