چت

انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری

در این مقاله انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری را مورد بررسی قرار دادیم. میلگرد ها در ابعاد و ضخامت های مختلفی تولید می شوند که کاربرد خاص خود را دارد.

انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری

میلگرد ها یکی از مهمترین مقاطع فولادی در حوزه ساخت و ساز هستند که علاوه بر بتن میلگرد ها هستند که در برابر زلزله از سازه محافظت می کنند بنابراین میلگرد ها عضو جدا نشدنی از سازه ها هستند که به مقاومت و پایداری آن کمک می کنند.

میلگرد ها را از نظر شکل ظاهری می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد. انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری، میلگرد ساده و میلگرد آجدار است.

  • میلگرد ساده: میلگرد ساده میلگردی است که بر خلاف میلگرد آجدار فاقد شیار بر روی سطح خود است. میلگرد ساده در در مواردی که نیاز به چسبندگی زیاد میلگرد در بتن نیست، کاربرد دارد. این نوع میلگرد نسبت به میلگرد آجدار دارای انعطاف پذیری بالایی است که به علت عدم وجود آج در سطح آن است.
  • میلگرد آجدار: میلگرد آجدار میلگردی است که در سطح خود شیارهایی دارد که منجر به افزایش چسبندگی میلگرد به بتن می شود. وجود شیار ها بر روی سطح میلگرد آجدار مقاومت سازه بتنی را در برابر نیروهای کششی افزایش می دهد. 

هنگام بررسی انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری خواهیم دانست که، پرکاربردترین میلگرد در ساختمان سازی، میلگرد آجدار است. آج ها موجب افزایش سفتی میلگرد می شود و از همین رو میلگرد آجدار کمتر دچار تغییر شکل می‌گردد. 

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان

انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری را در فوق بیان کردیم. میلگرد ها در ابعاد و سایز های مختلفی تولید می‌شوند که هر یک کاربرد خاص خود را دارد. اکنون به بررسی کاربرد میلگردها و یا آرماتورها در ساختمان سازی خواهیم پرداخت.
کاربرد انواع میلگرد

با در نظر داشتن انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری که به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می شود، فراموش نشود که میلگرد ها جهت افزایش مقاومت سازه از طریق افزایش مقاومت کششی و مقاومت فشاری در بتن می شود. این در حالی است که میلگرد آجدار به دلیل آج هایی که دارد چسبندگی بیشتری نیز با بتن خواهد داشت به همین دلیل مقاومت بتن در نتیجه مقاومت سازه نیز افزایش خواهد یافت.

انواع میلگرد از نظر سایز

میلگرد مقطع فولادی پر کاربردی است که در سایز های مختلفی تولید می شوند. همانگونه در فوق انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری را مورد بررسی قرار دادیم، باید در مورد سایز این مقطع نیز سخن بگوییم. این مقطع طویل فولادی در ابعاد و ضخامت های مختلفی تولید می شود که هر کدام کاربرد خاص خود را نیز دارد. اکثرا سایز میلگرد در بازه های 8 الی 32 میلی متری می باشد که انتخاب سایز و ابعاد مختلف میلگرد بسته به نوع سازه، شرایط محیطی و همچنین بارهای وارد شده بر سازه متفاوت است. 

انواع میلگرد از نظر استاندارد

میلگرد های تولید شده در ایران مطابق با استاندارد های ملی ایران یعنی ISIRI تولید و روانه بازارهای فولادی می شوند. هدف از این استانداردها این است که مشخصات فنی میلگرد را از لحاظ طول میلگرد و قطرآن ، مقاومت کششی و دیگر ویژگی های میلگرد تعیین می کند. بر اساس این استاندارد میلگرد ها به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:  

  1. میلگرد ساده یا نرم A1
  2. میلگرد آجدار مارپیچ A2
  3. میلگرد آجدار جناقی A3
  4. میلگرد آجدار مرکب A4

انواع میلگرد از نظر استاندارد
 
جمع بندی

در این مقاله انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری را مورد بررسی قرار دادیم. میلگرد ها در ابعاد و ضخامت های مختلفی تولید می شوند که کاربرد خاص خود را دارد. جهت مشاهده قیمت میلگرد می توانید به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.
 

دیدگاه ها
×