چت

سایز میلگرد (rebar ) را چگونه تشخیص دهیم؟

امروزه یکی از مسائل و دغدغه های مهندسین ناظر عمران و پیمانکاران تشخیص سایز میلگرد می‌باشد که در صورت چندین سایز نزدیک به هم، احتمال اشتباه میلگرد وجود دارد و ادامه کار با خطا همراه می‌شود در این مطلب قصد داریم شما را با چندین روش به منظور شناسایی اندازه ی میلگردها آشنا نماییم.

سایز میلگرد (rebar ) را چگونه تشخیص دهیم؟

در این مقاله با چگونگی تشخیص دادن سایز میلگرد با روش های مختلف می‌پردازیم

انواع میلگردها بر اساس استاندارد و آنالیز قدیمی:

میلگرد A1

میلگرد A2

میلگرد A3

میلگرد A4

قیمت روز میلگرد

هفت روش جهت تشخیص سایز میلگردها:

همانطور که در بالا اشاره نمودیم اگر چندین میلگرد که سایزهای نزدیک به هم دارند کنار یکدیگر قرار بگیرند ممکن است در تشخیص آن با مشکل مواجه شویم بدین منظور شما را با 7 روش تشخیص سایز میلگرد آشنا می‌نماییم.

  • 1-کنترل چشمی
  • 2- وزن کردن میلگرد
  • 3- کولیس
  • 4-شابلون
  • 5-استفاده از انگشتان دست
  • 6- استفاده از ریسمان
  • 7-آچار فرانسه

تشخیص سایز میلگرد از طریق کنترل چشمی

معمول ترین روش تشخیص سایز میلگرد از طریق کنترل چشمی می‌باشد که بسیاری از مهندسین ناظر با توجه به تجربه کاری، تنها با یک نگاه ساده متوجه سایز آرماتور می‌شوند ولی این روش جهت مهندسین تازه کار زیاد مناسب نبوده و همچنین زمانی که چندین سایز مشابه در کارگاه وجود داشته باشد احتمال خطای چشمی وجود داشته، البته در آیین نامه های موجود اجازه کنترل از طریق بازرسی چشمی داده نمی‌شود.

تشخیص سایز میلگرد از طریق وزن کردن میلگرد (ترازو)

این روش نسبت به روش کنترل چشمی دقیق‌تر می‌باشد، در این روش یک متر میلگرد را وزن کرده، سپس از طریق وزن به دست آمده قطر میلگرد را از رابطه ذیل محاسبه می‌نمایند. البته یافتن ترازو مخصوص به منظور اندازه‌گیری یک متر میلگرد در یک پروژه هم دردسرهای خاص خودش را نیز دارد.

۴/(۳٫۱۴* d^2 ) *یک متر*۷۸۵۰(وزن مخصوص)=وزن یک متر میلگرد

سایز میلگرد

تشخیص سایز میلگرد از طریق کولیس

کولیس یکی از ابزارهای مهندسی می‌باشد که کاربردهای فراوانی در صنعت دارد که از طریق آن ابعاد اشیاء مورد نظر را با دقت بالایی اندازه گیری می‌کنند که یکی از روشهای دقیق اندازه گیری سایز میلگرد می‌باشد.

-در میلگردهای آجدار بسته به نوع آج،سه قطر وجود دارد:

  • قطر اسمی
  • قطر زمینه (بدون احتساب آج)
  • قطر خارجی ( با احتساب آج)

بعنوان مثال فرض کنید میلگرد شماره 16 با آج یکنواخت داشته باشیم در این صورت

  • قطر اسمی:16
  • قطر زمینه 15
  • قطر خارجی:18

تشخیص سایز میلگرد از طریق شابلون

شابلون هم از دیگر روش های تخمین سایز میلگرد می‌باشد. در این روش مهندسین ناظر شابلون های آماده ای را نزد خود دارند که سایز میلگردهای متفاوت در آن وجود دارد و به راحتی سایز میلگرد را بررسی می‌نمایند.

تشخیص سایز میلگرد با استفاده از انگشتان دست

در این روش مهندسین بند انگشت های خود را از قبل اندازه گیری کرده اند و با گذاشتن بند انگشت خود سایز میلگرد را تشخیص می‌دهند که یکی از روش های متداول می‌باشد اما در نظر داشته باشید تشخیص میلگرد 18 و 20 اندکی متفاوت می باشد و کار ساده ای نیست.

 میلگرد

تشخیص سایز میلگرد با استفاده از ریسمان

ریسمان بنایی ، ابزاری است که در پروژه های ساختمانی وجود دارد و می توان یک تکه ریسمان را دور میلگرد پیچید و با اندازه گیری آن ، محیط میلگرد را محاسبه و سپس قطر میلگرد را بدست آوریم. این روش یکی از راحت ترین، دقیق ترین و کم دردسر ترین روش هاست.

تشخیص سایز میلگرد با استفاده از آچار فرانسه

با کمک آچار فرانسه مدرج نیز می‌توان سایز میلگردها را کنترل نمود، توجه داشته باشید که اگر این میلگردها از قبل علامت‌گذاری شده باشند در سریع‌تر انجام شدن کارها کمک شایانی می‌کنند.

در آخر به دوستان فعال در حوزه ساخت و ساز پیشنهاد می‌گردد از ابزاری کولیس دیجیتالی جهت اندازه گیری دقیق میلگرد نیز می توانند استفاده نمایند.

جهت مشاهده‌ی موجودی‌ های صنعت میلگرد میتوانید به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×