چت

بازیافت میلگرد چیست و چگونه استفاده می‌شود؟

بازیافت میلگرد چیست؟ سوالی که به ذهن ما می‌آید این است که چگونه ضایعات میلگرد بوجود می‌آید که آن را بازیافت کنیم، آیا بازیافت میلگرد مقاومت قبلی خود را دارد؟ در ادامه بیشتر به این مبحث خواهیم پرداخت.

بازیافت میلگرد چیست و چگونه استفاده می‌شود؟

همان طور که می‌دانیم  میلگرد  و به طور کلی فولاد یکی از گران ترین موادی است  که در صنعت ساختمان سازی از آن استفاده می گردد که حتی ضایعات آن نیز دارای ارزش مالی است و دوباره می‌توان از آن استفاده نمود، در این نوشتار تصمیم داریم به این موضوع بیشتر بپردازیم... 

  • ضایعات میلگرد چگونه بوجود می‌آید
  • چگونه از میلگرد بازیافت شده استفاده کنیم
  • مراحل بازیافت ضایعات میلگرد

قیمت روز میلگرد
ضایعات میلگرد چگونه بوجود می‌آید


در هنگام کار با میلگرد در حین برشکاری و یا آرماتوربندی ممکن است قسمتهایی از میلگرد اضافه آید که اینها را می‌توان به عنوان ضایعات به بازیافت تبدیل کرد و یا در هنگام تخریب ساختمان میلگرد ضایعاتی زیادی می‌توان استخراج کرد و یا حتی در کارخانه های تولیدی میلگرد در حین تولید در برخی مواقع میلگرد از خط تولید خود خارج شده و فرم خود را از دست می‌دهد و به میلگرد ضایعاتی تبدیل گردد.

چگونه از میلگرد بازیافت شده استفاده کنیم؟


جهت بازیافت میلگردهای‌ ضایعاتی دقت داشته باشید بدون زنگ زدگی و یا بتن چسبیده باشد در صورتی که اینگونه باشد ابتدا باید این موارد را رفع نماییم سپس با استفاده از ابزار برش و خم، تغییراتی در آنها ایجاد نماییم و در ساخت مجسمه های فولادی و یا میز و صندلی حتی مبلمان از آنها استفاده کنیم.

 

بازیافت فولاد

 

  1. جمع آوری 

  2. بررسی و کنترل

  3. پردازش آنها

  4. تصفیه

  5. شکل دهی

 

فرایند بازیافت میلگرد دارای مراحل بالا است به این طریق که ابتدا ضایعات میلگرد را در سازه ها و یا کارخانه های تولیدی جمع آوری کرده اما باید در نظر داشته باشیم استانداردهای لازم را داشته باشند.
در مرحله بعد ضایعات جمع آوری شده را از لحاظ میزان شکستگی و یا زنگ زدگی بررسی و کنترل می‌کنند جالب است بدانید در مراکز بزرگ بازیافتی آهن، آهن رباهای بزرگی است که فلزات را از نظر ناخالصی بررسی و تشخیص می‌دهند و از فلزات زنگ زده هم استفاده نمی‌کنند.
 در مرحله پردازش میلگردهایی که طول آنها بلند هستند با اعمال تغییراتی و یا صاف کردن دوباره آنها را استفاده و یا آنها را خرد می‌کنند و به کوره جهت ذوب انتقال می‌دهند.
در مرحله تصفیه اگر ضایعات دارای ناخالصی باشند پس از ذوب آنها را تصفیه می‌کنند این مرحله بسیار مهم است زیرا که باعث افزایش کیفیت می‌گردد.
 و در مرحله آخر فلزات پس از تصفیه شدن سرد و جامد می‌شوند و به اشکال مختلف (میلگرد، میله و دیگر مقاطع...) تبدیل می شوند و جهت مصارف ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند البته در هنگام فروش فروشنده می‌بایستی اعلام نماید که محصول از ضایعات تهیه و تولید گردیده است.

میلگرد

امیدوارم این مطلب توانسته به شما در امر بازیافت میلگرد کمک کرده باشد، در پایان باید بگوییم چرخه بازیافت ضایعات فلز فرایند تکراریست و بعد از تمام شدن عمر مفید فلز دوباره مراحل بازیافت و ذوب تکرار می‌گردد.


منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24
 

×