چت

پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان

میلگرد یکی از ضروری ترین مصالح ساختمانی است که درخواست های خرید بالایی دارد. شاید تاکنون برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که با توجه به سایز های مختلف این محصول فولادی، پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان سازی کدام است؟ در ادامه‌ی این مقاله با ما به بررسی پاسخ این سوال بپردازید...

پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان

ساختمان‌ها از‌مصالح و مواد زیادی ساخته می‌شوند که یکی از مصالح فلزی پرکاربرد میلگرد است. میلگرد ها در سایزهای مختلفی موجود هستند که سایز میلگرد به همان قطر آن اشاره دارد که بر حسب میلیمتر حساب می‌شود.
در ادامه درباره اینکه پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان کدام است باهم صحبت خواهیم کرد.

پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان

✅ انواع سایز میلگرد کاربردی در ساختمان

✅ کاربرد میلگرد در ایجاد بتن مسلح

✅ جمع بندی

 

قیمت روز میلگرد

پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان


میلگرد ها طبق استاندارد ملی ساختمان ها در چهار گرید مختلف تولید می‌شوند این گرید ها عبارت اند از: گرید a1، a2 ،a3، a4. از این میان گرید a3 در ساختمان سازی یکی از گرید های بسیار پرکاربرد است و مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن را به عنوان میلگرد طولی نیز می‌شناسند. بنابراین زمانی که از میلگرد ساختمان سازی صحبت می‌کنیم منظورهمان میلگرد گرید  a3 است.

پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان سایز های 12، 14، و 16 است. هرچه سایز میلگرد بیشتر باشد مقاومت آن بالاتر است و نیروی بیشتری را تحمل می‌کند. یکی از کاربردهای اصلی میلگرد آجدار تولید بتن مسلح است. به این منظور که برای رفع ضعف کششی بتن باید از مصالح دیگر از جمله میلگرد آجدار که گزینه بسیار خوبی برای این کار است، استفاده می‌کنند. همانگونه که قبلا نیز اشاره شد هر چه سایز میلگرد بیشتر باشد مقاومت آن نیز افزایش پیدا می‌کند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در پروژه های عظیم و همچنین سازه های بزرگ از میلگردهایی با قطر 20 میلیمتر به بالا استفاده شود.

اگر شما عزیزان به دنبال اطلاعاتی درباره قیمت میلگرد در سایزهای مختلف هستید می‌توانید به وب سایت فولاد 24 مراجعه کرده و از قیمت محصولات باخبر شوید.

انواع سایز میلگرد کاربردی در ساختمان


انتخاب سایز میلگرد برای ساختمان به عوامل متعددی از جمله: نوع ساختمان، بارهای تحمیلی و سایر شرایط محیطی و... بستگی دارد. قطر میلگرد در واقع بیانگر سایز آن است میلگردها با توجه به جدول زیر در سایز‌های مختلفی تولید می‌شوند و به مصرف می‌رسند.

انواع سایز میلگرد

میلگردها یکی از پرکاربردی ترین مصالح ساختمان سازی است که در فونداسیون ها، تیرها و ستون ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

واضح است که هر چه سایز و یا قطر میلگرد بیشتر باشد مقاومت آن نیز بیشتر است با این حال پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان سازی میلگردهای سایز 12،14،16،18 و 20 است به دلیل اینکه مقاومت نسبتا بالایی دارند و در آرماتوربندی ستون ها و تیرها مورد استفاده قرار میگیرند.

به طور معمول می‌توان گفت میلگرد 12 پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان است. از‌این نوع میلگرد در ساخت استادیوم ها، سازه های پتروشیمی، سوله ها و ساختمان های بزرگ که نیاز به تقویت بیشتر دارند، استفاده می‌کنند.

قطر میلگرد تعیین کننده محدودیت های فاصله و حداقل پوشش بتن محافظ است. تشخیص سایز میلگرد مورد استفاده در ساختمان ها به عهده مهندسین ساخت و ساز است اما به طور کلی زمانی که ما از میلگرد سخن میگوییم منظور ما میلگرد آجدار است بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان همان میلگرد آجدار است که در سایزهای فوق و در گرید های a2 ،a3، a4 در بازارهای فولادی موجود می‌باشند.

کاربرد میلگرد در ایجاد بتن مسلح


در انتخاب پرکاربردترین سایز میلگرد برای ساختمان‌ها، سایز 16 تا 25 میلیمتر به عنوان یکی از پرکاربردترین ابعاد میلگرد برجسته است. این سایز میلگرد به دلیل ویژگی‌های مناسب برای انواع پروژه‌ها، از جمله ساختمان‌های مسکونی، تجاری، صنعتی، و عمرانی، مورد توجه زیادی قرار گرفته است. با توجه به استحکام، انعطاف‌پذیری و قابلیت اتصال بالا، این سایز میلگرد مناسب برای استفاده در ایجاد اتصالات بتنی، ستون‌ها، و قاب‌های ساختمانی است.

استفاده از میلگرد با این سایز در پروژه‌های مختلف، از جمله سد‌سازی، پل‌سازی، و ساختمان‌های بلند، به دلیل توازن مناسب بین قدرت تحمل بار و ابعاد معقول، توصیه می‌شود. همچنین، همواره مشورت با مهندسین سازه و رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی مربوط به انتخاب مواد ساختمانی، از جمله انتخاب سایز میلگرد، امری حیاتی و اساسی است تا در نهایت ایمنی، استحکام، و عمر مفید ساختمان به حداکثر برسد.

پر کاربردترین میلگرد

جمع بندی


در این مقاله تلاش ما بر این بود که شما را با پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان آشنا کنیم.انتخاب سایز مناسب میلگرد برای ساختمان‌ها به ویژگی‌های فیزیکی و نیازهای سازه‌ها بستگی دارد. میلگرد 10 تا 16 میلیمتر برای ساختمان‌های کوچک و متوسط، میلگرد 16 تا 25 میلیمتر برای ساختمان‌های متوسط تا بزرگ و میلگرد 25 میلیمتر به بالا برای پروژه‌های بسیار بزرگ انتخاب می‌شود. اما همواره همکاری با مهندسین سازه و رعایت استانداردها امری ضروری است تا اطمینان حاصل شود که انتخاب انجام شده با نیازهای پروژه سازگار است و با ایمنی و استحکام ساختمان همخوانی دارد. جهت مشاهده و استعلام قیمت میلگرد در سایزهای مختلف می‌توانید به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.
 

دیدگاه ها
×