چت

نحوه محاسبه میلگرد موردنیاز برای ساختمان

اگر در بازار آهن‌آلات مشغول به کار هستید و در زمینه ساخت و ساز فعالیت می‌کنید، قطعاً تابه‌حال گذرتان به بازار میلگرد و خرید آن افتاده است! اما آیا تا به حال محاسبه دقیقی از میزان میلگرد مصرفی برای سازه را برای خود تخمین زده‌اید؟

نحوه محاسبه میلگرد موردنیاز برای ساختمان

پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر صحبت کرده و راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار دهیم.

محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان


به ازای هر مترمربع، شما 60 تا 67 کیلوگرم میلگرد برای ساختمان تان نیاز دارید. اگر بخواهید برای سقف‌ها یا ستون‌ها، پی و فونداسیون ساختمان، میلگرد بخرید، باید برآورد دقیق‌تری داشته باشید که ما در ادامه در مورد هرکدام کامل توضیح خواهیم داد.

قیمت روز میلگرد
میزان میلگرد مورد استفاده برای فونداسیون (پی ریزی) ساختمان

میلگردهایی که در فونداسیون به کار گرفته می‌شوند، معمولاً به شکل عرضی، طولی و تقویتی هستند. میلگردهای فونداسیون باید در ردیف‌های بالایی و پایینی فونداسیون قرار بگیرند. یک نکته مهم این است که برای محاسبه وزن میلگرد، اول‌ازهمه باید طول آن را در نظر داشته باشید و برای اندازه‌گیری طول میلگرد باید طول محور پی، کاور و خم قسمت انتهایی و ابتدایی میلگرد را در نظر بگیرید.

«منظور از کاور، فاصله‌ای است که میلگرد باید برای جلوگیری از زنگ‌زدگی از قسمت خارجی بتن قرار گیرد

در نهایت طول میلگرد مورد نیاز از رابطه زیر به دست می‌آید:

(2* طول کاور)- (2*طول خم)+ طول محور = طول میلگرد

محاسبه میلگرد

از طریق فرمول بالا، شما می‌توانید مقدار میلگردهای طولی و عرضی به‌کاررفته در ساختمان را محاسبه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که عمق فونداسیون به تعداد طبقات سازه بستگی دارد  و برای محاسبه باید تعداد طبقات یک سازه را در 10 ضرب کنید و مقداری که به دست می‌آید را با عدد 20 جمع کنید.

اگر می‌خواهید به‌صورت دقیق‌تر در مورد مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان بدانید، به لینک مراجعه کنید.

https://esfahanahan.com/mag/میلگرد-مورد-نیاز-برای-ساختمان  

مقدار میلگرد مصرفی برای ستون و سقف


برای ستون و سقف، قبل از هر چیز باید به نوع اسکلت سازه دقت کنید. اگر اسکلت بتنی دارید، 12 تا 18 کیلوگرم میلگرد لازم است و اگر هم ساختمان شما از نوع اسکلت فلزی است، حدود 60 تا 85 کیلوگرم  میلگرد باید خریداری کنید.

نکته: مقدار میلگرد به‌کاررفته با توجه به نوع سقف، متغیر است.

در تصویر زیر می‌توانید مقدار میلگرد مورد نیاز برای سقف و ستون را مشاهده کنید.

برای اسکلت ساختمانی باید چقدر میلگرد بخریم؟


بعد از همه‌ی موارد گفته‌شده، حالا نوبت به مقدار میلگرد مصرفی در هر مترمربع برای اسکلت بتنی و فلزی می‌رسد. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بیان کنیم، شما برای اسکلت فولادی در هر مترمربع تقریباً بین 45 تا 65 کیلوگرم میلگرد نیاز خواهید داشت. البته اگر قاب خمشی در اسکلت فولادی استفاده‌شده باشد، این مقدار به 65 تا 90 کیلوگرم در هر مترمربع هم خواهد رسید.

برای اسکلت‌های بتنی نیز مقدار 40 تا 55 کیلوگرم میلگرد نیاز است. البته این مقدار با وجود دیوار برشی و قاب خمشی، به حدود 35 تا 45 کیلوگرم می‌رسد.

برآورد هزینه‌های خرید میلگرد برای سازه

مقدار هزینه تمام‌شده برای ساخت یک ساختمان، همیشه مسئله مهمی بوده است؛ به‌خصوص قیمت میلگرد که قرار است به میزان قابل‌توجهی از آن در سازه‌تان استفاده کنید. برای برآورد هزینه میلگرد، سعی کنید قیمت روز میلگرد را بررسی کنید و وزن میلگرد مورد نظر را در این مبلغ ضرب کنید.

همان‌طور که گفته شد، محاسبه مقدار دقیق میلگرد مورد نیاز برای ساختمان می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید در هزینه‌های مصرفی ساختمان صرفه‌جویی کنید. طبق فرمول گفته‌شده، به‌راحتی می‌توانید مقدار میلگردی که لازم دارید را خریداری کنید.

جهت مشاهده لیست تامین کنندگان این صنعت می‌توانید به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد ۲۴

×