چت

محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون

میلگرد فونداسیون به عنوان پایه و اساس یک سازه ساختمانی به شمار می رود به همین دلیل محاسبه و اطلاع از قیمت میلگرد فونداسیون امری بسیار ضروری است. استفاده از میلگرد فونداسیون برای سازه های مختلف متفاوت است. اگر شما نیز به دنبال محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون هستید می توانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون

قیمت روز میلگرد

یکی از اولویت های کاری مهندسین قبل از انجام هر کار، محاسبه قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی است. محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون لازمه ای عمل است که در ادامه به آن بیشتر خواهیم پرداخت.


محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون

محاسبه میلگرد فونداسیون عرضی

محاسبه میلگرد فونداسیون طولی

محاسبه میلگرد فونداسیون تقویتی

نتیجه گیری

 

میلگرد فونداسیون
 

محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون


عمل فونداسیون پایه و اساس ساختمان سازی است که  محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون یک عمل واجب و ضروری است. زیرا هر ساخت و سازی عمل فونداسیون متفاوتی دارد و انجام محاسبات برای هر کدام از آنها به صورت جداگانه کاملا ضروری است. نوع ساختمان، زمین ساختمان و میزان تحمل خاک آن منطقه جز عوامل تعیین کننده نوع فونداسیون می‌باشند که باید به آنها توجه شود. عمل فونداسیون شامل انواع پی سطحی، پی عمیق و پی نیمه عمیق می‌شود که میزان تحمل و مقاومت خاک می‌تواند به نوعی تعیین کننده یکی از این سه مورد باشد.
در ابتدا محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون را انجام داده و سپس وزن میلگرد مورد نظر را به دست آورده و بعد از آن با اطلاع از تعداد میلگردهای فونداسیون، میتوان حدودی هزینه آن میلگرد را به دست آورد.
در حقیقت عمل فونداسیون اولین مرحله از ساخت است که باید میلگرد های فونداسیون را خریداری کنید. میلگرد فونداسیون در اندازه های مختلفی موجود می‌باشد که با توجه به مواردی مانند، جنس خاک، طبقات و نوع سقف، فاصله دهانه ها، تیپ خاک و...مختلف است. با انجام محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون برای هر کدام از این اندازه ها، قیمت مختلفی نیز به دست می‌آید. به طور سه دسته میلگرد فونداسیون داریم: میلگرد فونداسیون طولی، میلگرد فونداسیون عرضی و میلگرد فونداسیون تقویتی که برای محاسبه سرانگشتی میلگرد باید تعداد و طول میلگردهای طولی-عرضی و تقویتی را یک به یک برداشت کرد. روش محاسبه هر کدام از میلگرد های فونداسیون ذکر شده متفاوت است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. هنگام محاسبه میلگرد فونداسیون چند نکته حائز اهمیت می‌باشد از جمله اینکه: عمل فونداسیون ساختمانی باید روی خاک مقاوم طبیعی انجام شود، فونداسیون باید در اعماقی پایین تر از عمق یخبندان مستقر شود، کمترین ارتفاع سطحی برای فونداسیون باید 50 سانتی متر باشد و همچنین در محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون قطر میلگرد 10 میلی متر در نظر گرفته شود و فاصله میلگردها از یکدیگر بین 10 تا 35 سانتی متر باشد.

 

محاسبه  میلگرد فونداسیون عرضی


با توجه به اینکه میلگرد فونداسیون دارای انواع مختلفی است، محاسبه هر یک از آنان نیز متفاوت است. محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون عرضی مشابه محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون طولی می‌باشد که به آن می‌پردازیم: 
اگر شما طول میلگرد فونداسیون عرضی را به دست آورید و سپس بر فاصله های میلگردها تقسیم کنید، جواب حاصل تعداد میلگرد های عرضی را به شما برمیگرداند. همچنین برای به دست آوردن وزن کل میلگرد های عرضی، تعداد کل میلگرد های عرضی را در وزن واحد طول آنها ضرب کنید و جواب حاصل وزن کل میلگرد های عرضی را به شما نشان می‌دهد. 
فرمول محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون عرضی:
عرض محور + (طول خم ×۲) -(طول کاور×۲)

 

محاسبه میلگرد فونداسیون طولی


میلگرد های طولی به میلگرد هایی گفته می‌شود که در طول محور( بالا و پایین ) فونداسیون قرار می‌گیرند، برای محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون طولی باید طول آماتور را حساب کرده و در تعداد میلگردها ضرب کنیم. برای محاسبه وزن کل میلگرد ها عدد به دست آمده را در وزن واحد طول میلگرد ضرب می‌کنیم و حاصل آن وزن کل میلگرد می‌شود. از طرفی با تقسیم کردن طول به دست آمده از میلگرد فونداسیون بر فاصله آنها می‌توانید تعداد میلگرد فونداسیون را محاسبه کنید.
فرمول محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون طولی:
طول محور + (طول خم ×۲) - (طول کاور×۲)

میلگرد فونداسیون
 

محاسبه میلگرد فونداسیون تقویتی


میلگرد های تقویتی سبب افزایش استحکام بتن می‌شوند. فرمول محاسبه میلگرد فونداسیون تقویتی بسیار ساده و راحت است و کافی است که طول آنها را به دست آورده  و در تعداد میلگرد فونداسیون ضرب کنید و سپس عدد به دست آمده را در وزن واحد طول ضرب کنید. 
فرمول محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون تقویتی:
طول میلگرد فونداسیون × تعداد × وزن واحد طول

 

نتیجه گیری


در این مقاله کوشیدیم تا حدودی شما را با عمل محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون آشنا کنیم. میلگرد فونداسیون به سه دسته طولی، عرضی و تقویتی تقسیم می‌شود که محاسبه این سه دسته تا حدودی مشابه هستند ولی دارای تفاوت نیز می‌باشند. عمل محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون می‌تواند تا حدودی در پیش بینی هزینه های میلگرد برای ساخت و ساز کمک کند. فولاد 24 مرجع فولادی بزرگی است که برای اطلاع از و سایر محصولات فولادی می‌توانید به وب سایت آن مراجعه نمایید و روزانه از قیمت های به روز شده مطلع شوید.

دیدگاه ها
×