چت

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

میلگرد یکی از مقاطع طویل فولادی است که کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان و صنایع دیگر دارد از این روی تصمیم داریم در این مقاله به تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمان و کاربرد آن ها در صنایع مختلف بپردازیم...

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

همه ما با شنیدن میلگرد ناخودآگاه ذهن افراد به سوی ساختمان ها می‌رود که یکی از اصلی ترین مصالح مورد نیاز در ساختمان است، اما میلگرد در صنایع دیگر، جهت ساخت قطعات صنعتی نیز کاربرد فراوان دارد که در این نوشتار تصمیم داریم  به بررسی مشخصات فنی و کاربرد انواع میلگرد و موارد ذیل بیشتر اشاره نماییم:

  • میلگرد چیست؟
  • تاریخچه استفاده از میلگرد در ساختمان
  • کاربردهای میلگرد
  • کاربرد  میلگرد در صنعت ساختمان 
  • کاربرد میلگرد در صنعت
  • تفاوت میلگرد ساختمانی و صنعتی

قیمت روز میلگرد
میلگرد چیست؟


میلگردها محصولی فولادی است و یکی از رایج ترین محصولات نهایی خط نورد گرم است که نقش مهمی در ساختمان سازی دارد و استحکام سازه های بتنی بستگی به میلگرد مصرفی در این حوزه دارد چرا که مقاومت کششی پایین بتن بارها موجب فروپاشی ساختمان پس از وقوع حوادث از جمله زلزله می‌باشد. برای اینکه میلگرد درگیری بهتری با بتن ایجاد کند و از شکستگی بتن در طولانی مدت کاسته گردد، میلگرد را بصورت آجدار تولید می‌کنند. و استفاده در ساختمان موجب می‌گردد در هنگام وقوع زلزله مانع از ترک خوردگی و شکستگی در صفحات افقی بتن شود.

تاریخچه استفاده از میلگرد در ساختمان


از قرن 18 میلادی فردی به نام جوزف لوییس از میله های فلزی در بتن  استفاده کرد، قبل  از آن بتن و سنگ و آجر شاکله اصلی سازه ها بود، این میله ها باعث افزایش مقاومت بتن می‌شود و موجب می‌شد سازه با مقاومت بالا در برابر نیروهای کششی و فشاری ساخته شوند، و پس از آن استفاده از میلگرد در ساختمان سازی بیشتر و بیشتر شد و سال ها طول کشید تا به استانداردهای فعلی برسد.
استانداردهای متفاوتی در کشورهای مختلف برای تولید میلگرد وجود دارد که در کشور ایران سهم زیادی از تولید این آرماتور در کارخانه ذوب آهن می‌باشد که با استانداردهای روسی مطابقت دارد، و تا قطر 40 میلیمتر می‌رسد.

میلگرد آجدار

کاربردهای میلگرد:


میلگردها دارای انواع مختلف و خواص متفاوتی می‌باشند که با توجه به خواص آن دو کاربرد اصلی بشرح ذیل را دارند:

  1. صنعت ساختمان
  2. صنایع دیگر

کاربرد میلگرد در صنعت ساختمان 


میلگرد ساختمانی یا آجدار جهت استحکام بخشی به بتن استفاده می‌گردد، قابل ذکر است بتن به تنهایی دارای استحکام بسیار بالایی است اما در برخورد با نیروهای کششی، مقاومت پایینی را نشان می‌دهد در نتیجه در ساختمان ها به تنهایی نمی‌توان از بتن استفاده کرد و باعث کاهش مقاومت ساختمان در مقابل تنش های اعمالی می‌شود، و جهت مقاوم سازی از میلگرد استفاده می‌گردد. جالب است بدانید وجود دندانه ها و آج ها بر روی میلگردها موجب افزایش چسبندگی و اصطکاک فولاد و بتن می‌شود که یکی از تفاوت های میلگرد صنعتی و ساختمانی محسوب می‌گردد.

کاربرد میلگرد در صنعت


میلگرد صنعتی همان طور که از نامش مشخص است در سازه های صنعتی استفاده می‌گردد، و در دسته  میلگرد ساده  قرار می‌گیرند و سطحی صاف و بدون عاج را دارند. این نوع میلگرد در سایزهای مختلف تولید و به بازار عرضه می‌گردد و از گرید A1 و با قطر 6 تا 200 میلی متر و مقاومت کششی 360 نیوتن بر میلی متر مربع و مقاومت تسلیم 240 نیوتن بر میلی متر مربع موجود می‌باشد و در صنعت های زیر استفاده فراوان دارند:

  • تولید ماشین آلات کشاورزی
  • صنعت خودروسازی
  • تجهیزات کشاورزی
  • تولید پیچ و مهره 
  • تولید اتصالات
  • تولید شفت

میلگرد ساده

تفاوت میلگرد ساختمانی و صنعتی


انواع میلگردها با وجود داشتن شباهت های فراوان دارای تفاوت بسیاری زیادی می‌باشند:


1- شکل ظاهری


به طور کلی این مقطع در دو نوع آجدار و ساده تولید می‌گردد که نوع آجدار آن همان طور که از نامش مشخص است دارای آج و ناهمواریهایی در سطح آن می‌باشد که به آن آج گفته می‌شود و نوع ساده آن دارای سطحی صاف و بدون آج می‌باشد که مطابق با استاندارد روسی دارای 4 دسته کلی A3 ، A2 ، A1 ، و A4 می‌باشد که هریک از نظر شکل ظاهری، خواص مکانیکی و شیمیایی آن متفاوت می‌باشد که میلگرد A1 جزء ساده و بقیه در دسته آجدار قرار دارند، بنابراین میلگرد ساده در صنعت و میلگرد آجدار اغلب در ساختمان سازی کاربرد دارد.

2-ترکیب شیمیایی


 یکی دیگر از تفاوتهای میلگرد ساختمان یو صنعتی مربوط به ترکیبات شیمیایی آنهاست و برای تولید میلگردهای ساختمانی از آلیاژ ST37 استفاده می‌گردد و با توجه به اینکه حوزه کاربرد فراوان دارد به همین دلیل تنوع آلیاژی بالایی دارد اما از آنجایی که میلگردهای صنعتی کاربرد فراوانی دارند مقدار عناصر آلیاژی و مقدار کربن به کار برده شده برای آن تنوع بیشتری دارد. برخی از فولادهای مورد استفاده در تولید میلگردهای صنعتی شامل فولادهای عملیات حرارتی، فنر، انواع استیل بگیر، نگیر، نسوز و ... می باشد که با توجه به نیاز انتخاب می‌شوند.

3-خواص مکانیکی


از تفاوت های دیگر بین میلگردها می‌توان به تفاوت در خواص مکانیکی آن اشاره نمود و نوع آلیاژ به کار برده شده در تولید آن موجب تعیین خواص مکانیکی میلگردهای می‌شود، در میلگردهایی که در ساخت و ساز به کار گرفته می‌شود باید خواصی مانند مقاومت در برابر کشش و سختی وجود داشته باشد و خواصی مانند قابلیت خم کاری و وجود انعطاف پذیری آن دارای اهمیت نیست. 
اما در خواص مکانیکی میلگردهای صنعتی بالا بودن استحکام، خم شدگی، انعطاف پذیری و قابلیت ماشین کاری بسیار مهم است.

4- تفاوت از نظر قطر و سایز


سایز میلگرد در واقع همان قطر میلگرد است و با آمدن نام میلگرد پس از آن سایز میلگرد آورده می‌شود بعنوان مثال میلگرد 12، میلگردهای مورد استفاده در ساختمان سازی بین 8 تا 32 میلیمتر می‌باشد در حالی که سایز میلگردهای مورد استفاده در صنعت تنوع بالاتری دارد و می‌توان در سایزهای بیش از 32 میلی متر خریداری کرد.
تولیدکنندگان، بر اساس سایز میلگرد ساده و آجدار، آن‌ها را به صورت شاخه یا کلاف در بازار عرضه می‌کنند. میلگردهایی با سایزهای کمتر از ۱۲ میلی‌متر به صورت کلاف و میلگردهای با سایزهای بالاتر، به صورت شاخه‌ای به فروش می‌رسند. با دانستن سایز میلگرد و مقایسه وزن میلگرد خریداری شده با وزن استاندارد آن در جدول اشتال، می‌توان به کیفیت کالای خریداری شده پی برد، به این صورت که هر چقدر وزن میلگرد خریداری شده به وزن استاندارد نزدیکتر باشد، میلگرد کیفیت بالاتری دارد. در حال حاضر میلگرد ذوب آهن اصفهان بالاترین کیفیت را در بین میلگردهای موجود در بازار آهن و فولاد ایران دارد. بنابراین قیمت میلگرد ذوبی نسبت به سایر رقبا در بازار بیشتر است.

 

جمع آوری
در این مطلب سعی نمودیم شما را با تفاوت های اصلی دو نوع میلگرد صنعتی و ساختمانی آشنا نماییم، جهت استعلام قیمت میلگرد صنعتی و ساختمانی  فولاد 24  کلیک کنید و در صورت نیاز به مشاوره پیش از خرید و درج آگهی خرید و یا فروش میلگرد با شماره تلفن 35060-031 تماس بگیرید.


منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24
 

دیدگاه ها
×