چت

تفاوت شکل ظاهری میلگرد a2 و a3 

تفاوت شکل ظاهری میلگرد a2 و a3  چیست؟ کدام یک بهتر است و یا کدام یک سنگین تر است؟ اگر فعال حوزه آهن و فولاد هستید و یا در زمینه عمرانی فعالیت دارید، در هنگام خرید با انواع میلگردها روبرو می‌شوید، همان طور که می‌دانید میلگردهای آج دار A2 و A3 در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند و هر یک از لحاظ شکل ظاهری، کاربرد، میزان مقاومت و حتی خواص مکانیکی تفاوت های زیادی دارند، با ما همراه باشید تا بطور مفصل به این تفاوت ها بپردازیم.

تفاوت شکل ظاهری میلگرد a2 و a3 

همان طور که می‌دانیم و در مقالات قبل به آن اشاره نموده ایم میلگرد ها دارای دو نوع ساده و آجدار می‌باشند که در صورت داشتن برجستگی ها به آن ها آج می‌گوییم. اگر میلگرد تولیدی بدون آج یا دندانه باشد به آن میلگرد معمولی یا A1 می‌گوییم و اگر دارای آج باشد به آن A2 یا A3 گوییم که هر یک از میلگردها از نظر شکل ظاهری، مقاومت و حتی کاربرد با هم تفاوت هایی دارند که در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت:

انواع استاندارد میلگرد از لحاظ گرید بندی

  • میلگرد A1
  • میلگرد A2
  • میلگرد A3
  • میلگرد A4

انواع میلگرد بر اساس آنالیز

  • میلگرد S240 یا همان میلگرد ساده
  • میلگرد S340  یا میلگرد آجدار مارپیچ
  • میلگرد S400 یا میلگرد آجدار جناقی
  • میلگرد S500 یا میلگرد آجدار مرکب

استاندارد میلگرد

استاندارد میلگرد A2 ,A3

  • میلگرد A2 میلگرد آجدار مارپیچ 
  • رده S340 
  • نیمه سخت
  •  حداقل استحکام 340(Mpa) 
  •  حداقل استحکام کششی 500(Mpa)

 

  • میلگرد A3 میلگرد آجدار جناقی
  • رده S400
  • حداقل استحکام 400(Mpa) 
  •  حداقل استحکام کششی 600 (Mpa)


ویژگی میلگرد A2

میلگرد A2 یک آرماتور آجدار می‌باشد که دارای استحکام 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می‌باشد و گاهی با عنوان  میلگرد نیمه خشک  شناخته می‌شود و خیلی راحت برش داده می‌شود. از ویژگی منحصر به فرد این محصول می‌توان به این نکته اشاره نمود که عمل جوشکاری روی آن انجام نمی‌شود اما در مقابل ضربه مقاومت بسیار بالایی دارد  و آج های آن بصورت موازی و منفرد و آج کمی دارد تا به خوبی بتواند در بتن وارد شود و از نظر انعطاف پذیری نسبت به گرید 3 انعطاف بیشتری دارد و تغییر شکل آن 18 درصد تعیین شده است. جالب است بدانید این نوع میلگرد نسبت به میلگرد A1  از نظر استحکام و پایداری مقاوم تر است.
این محصول در صنعت ساختمان سازی به عنوان خاموت یا میلگرد عرضی استفاده می‌گردد و در صنعت آهنگری قابل استفاده نیست و پیشنهاد می‌گردد از این نوع میلگرد در جوشکاری و خمکاری استفاده نگردد.

 

ویژگی میلگرد A3

میلگرد آجدار A3 به شکل ضربدری و هشت هفتی می‌باشد و دارای استحکام تسلیم و استحکام کششی 4000 و 6000 (kg/cm3) می‌باشد و خشک و ترد می‌باشد، همچنین در تغییر شکل آن 14 درصد می‌باشد به همین دلیل به عنوان میلگرد خشک شناخته می‌شود و عملیات جوشکاری بر روی آن انجام می‌شود.

 

تفاوت میلگرد A2و A3 از نظر شکل ظاهری

آج میلگرد A3 به شکل ضربدری و هشت هفتی می‌باشد در صورتی که آج میلگرد A2 بصورت منفرد و موازی می‌باشد همچنین بر روی میلگردهای تولیدی حروفی درج شده که نشان دهنده گرید آن میلگرد می‌باشد به عنوان مثال CU,JU,CT که حرف C نشان دهنده میلگرد A3 و حرف J نشان دهنده استاندارد میلگرد A2  می‌باشد.

میلگرد a2

تفاوت میلگرد A2و A3 از نظر کاربرد

میلگرد A2 در صنایع آهنگری و مشاغل مرتبط با آهنگری استفاده نمی‌گردد و در ساختمان سازی و ساخت انواع خاموت از آن استفاده می‌شود در صورتیکه از میلگرد A3 در آرماتوربندی ساختمان جهت اتصال میلگردهای طولی استفاده می‌گردد.

 

تفاوت میلگرد A2و A3 از نظر رنگ

میلگردهای A2 و A1 بطور معمول نقره ای یا سفید رنگ هستند اما میلگردهای A3 بعد از خنک کاری(گوئیچنگ) به رنگ سیاه تبدیل می‌شوند.

 

تفاوت میلگردها از لحاظ کاربرد

میلگرد A3 در آرماتوربندی ساختمان جهت اتصال میلگرد طولی استفاده می‌گردد اما میلگرد A2 در عملیات ساختمان سازی سبک و ساخت خاموت استفاده می‌شود و در صنایع آهنگری و مشاغل مربوطه کاربردی ندارد.


تفاوت میلگرد A2و A3 از نظر خواص مکانیکی

میلگرد A2,A3


تفاوت میلگرد A2و A3 از نظر خواص شیمیایی

ترکیب شیمیایی میلگردها

نحوه تشخیص میلگردهای A2و A3

بطورکلی نحوه تشخیص این دو نوع میلگرد به شرح ذیل است:

  • شکل ظاهری و هندسه آج میلگرد
  • علائم اختصاری حک شده روی محصول

طبق مواردی که در بالا اشاره نمودیم تشخیص دو میلگرد از یکدیگر کار دشواری نیست اما روش های زیادی جهت تشخیص داریم اولین روش تشخیص از شکل ظاهری میلگرد می‌باشد، روش دوم از علائم حک شده روی میلگرد کمک بگیریم همان طور که می‌دانیم تولید کننده از حروفی مانند CT,CU,JT,JU بر روی محصول خود استفاده می‌کند که حرف C نشان دهنده استاندارد میلگرد A3 و حرف J نشان دهنده استاندارد میلگرد A3 است و در صورتی که علائمی بر روی میلگرد مورد نظر نبود می‌بایستی از روش های شیمیایی و مکانیکی استاندارد میلگرد را تشخیص دهیم.
CT  = میلگرد نوع A3 تولیدشده به روش ترمکس 
CU = میلگرد نوع A3 تولیدشده به روش آلیاژی 
JT = میلگرد نوع A2 تولیدشده به روش ترمکس 
JU = میلگرد نوع A2  تولیدشده به روش آلیاژی

قیمت روز میلگرد

سخن پایانی

بطور کلی می‌توان اولین تفاوت میلگردهای A2و A3 را در شکل ظاهری آنها دانست بطوریکه میلگردهای A3 دارای آج هایی به صورت ضربدری یا همان آج جناقی (7و8) هستند اما در میلگرد A2 آج ها به صورت منفرد و آج ها حالت مارپیچ و موازی هستند. همچنین میلگرد A3 تردتر و شکننده تر اما میلگرد A2 انعطاف پذیرتر و راحت تر خم می شوند و در نهایت انتخاب میلگرد بستگی به کاربرد و خواص مورد نیاز آن دارد، جهت مشاهده تامین کننده گان میلگرد در وب سایت فولاد 24 کلیک نمایید.

منبع: گروه تامین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×