چت

راهنمای خرید میلگرد، نکاتی در مورد تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار؟

بیشتر فعالان حوزه ساخت و ساز به دنبال خرید میلگردی ارزان قیمت و باکیفیت هستند. آنها تلاش می‌کنند از کوچک‌ترین فرصت‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها نهایت بهره را ببرند و البته به دنبال محصولات مرغوب نیز هستند تا از این طریق استانداردهای تعریف شده را در نظر داشته باشند.

راهنمای خرید میلگرد، نکاتی در مورد تفاوت قیمت میلگرد کارخانه با بازار؟

اگر بخواهیم مواردی برای راهنمای خرید میلگرد را بیان کنیم، اول باید به این نکته توجه نماییم که معمولا برای تهیه میلگرد خریداران یا به صورت مستقیم با کارخانه مذاکره می‌کنند و یا اینکه با مراجعه به بازار کالای مورد نیاز را تامین می‌کنند که البته هر کدام از اینها دارای معایب و مزایایی نیز می‌باشد که در ادامه به صورت کامل به هر کدام می پردازیم.

خرید میلگرد از پیوان

مطالب مرتبط: استعلام قیمت تیرآهن امروز در بازار

 

خرید از بازار یا کارخانه

معمولا خرید میلگرد به دلیل اهمیت بالایی که در ساخت و ساز دارند در تناژ بالا و با دقت زیادی خریداری می‌شوند. البته باید دقت شود که هرگونه اشتباه در محاسبه وزن میلگرد و یا سایز آنها می‌تواند ضررهای مالی فراوانی به همراه داشته باشد و بدون تردید سرعت اتمام پروژه را نیز با مشکل جدی مواجه می‌کند. نکته مهم دیگر که هنگام خرید میلگرد از کارخانه و یا بازار باید رعایت شود، فاصله بین انبار و محل تحویل، هزینه بارگیری زیاد و یا تاخیر در تحویل کالا می‌باشد.

راهنمای خرید میلگرد از کارخانه

خرید مستقیم از تولیدکننده بدون تردید برای مصرف‌کننده با قیمت کمتری تمام می‌شود، چون دیگر واسطه‌ها و دلالان فرصت نقش‌آفرینی در قیمت‌ها را پیدا نمی‌کنند، ولی باید توجه داشت که خریداری میلگرد از کارخانه برای تمامی افراد امکان‌پذیر نیست، چون کارخانه‌ها دارای محدودیت‌هایی هستند که شامل حداقل تناژ در هنگام خرید و یا عدم مرجوعی کالا می‌شود. گفتنی است، محدودیت تناژ کارخانه‌ها تقریبا معادل 24 تن(یک تریلی) می‌شود. قیمت روز میلگرد هم بر اساس کیلوگرم و مواد اولیه به خریداران اعلام می‌شود. این بدان معنا است که امکان خرید به صورت شاخه‌ای از کارخانه‌ها وجود ندارد و اینکه تنها در روزهای خاصی اقدام به فروش میلگرد می‌کنند. بر همین اساس اگر مصرف‌کنندگان به دنبال خرید میلگرد از کارخانه هستند، حتما باید خرید خود را با زمان عرضه کارخانه هماهنگ کنند. نکته مهم دیگری که هنگام خرید از کارخانه‌ها باید در نظر داشته‌ باشید این است که مجوز فروش به مصرف‌کننده‌های نهایی وجود ندارد و در کنار این موضوع باید حتما به فاصله کارخانه تا محل پروژه دقت شود تا از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری کنیم. توجه داشته باشید اگر فاصله کارخانه تا محل پروژه در نظر گرفته شود، حتی با وجود خرید محصولات باکیفیت و ارزان، ولی هزینه زیادی برای حمل و نقل نیاز است که همین مسئله ممکن است صرفه اقتصادی پروژه را به خطر بیندازد.

خرید میلگرد از بازار یا کارخانه

راهنمای خرید میلگرد از بازار

بسیاری از مصرف کنندگان ترجیح می‌دهند که میلگرد مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند، چون دیگر مجبور به رعایت محدودیت‌های کارخانه نیستند. همچنین در بازار می‌توان به تناژ دلخواه میلگرد را خریداری کرد که این موضوع امکان خرید را برای همگان مهیا می‌کند. در ضمن معمولا مکان فروشنده در بازار به محل پروژه‌ها نزدیک است و لازم نیست هزینه بالایی برای حمل و نقل مصرف کرد. لازم به ذکر است، هر چند قیمت لحظه‌ای آهن و میلگرد در بازار کمی بالاتر از کارخانه است، اما برای خریدار امکان تهیه میلگرد به صورت شاخه‌ای و کیلویی را فراهم می‌کند. نکته کلیدی دیگر اینکه تهیه میلگرد با تناژ بسیار بالا از بازار صرفه اقتصادی ندارد، چون در بازار اکثرا خرده فروش هستند و قادر به تامین محصولات مورد نظر شما به مقدار زیاد نیستند. البته بعضی از شرکت‌های معتبر بازرگانی قادر هستند که نیاز میلگرد را در تناژ بسیار بالا هم تامین کنند.

تفاوت قیمت کارخانه و بازار

باید قبول کنیم که حضور دلالان در قیمت محصولات بسیار تاثیرگذار است. اقتصاددانان معتقدند که میزان عرضه و تقاضا در قیمت‌گذاری بسیار مهم هستند، اما در این بین نوسانات قیمت دلار و حضور واسطه‌ها می‌تواند در افزایش قیمت نقش ایفاء کنند. بیشتر کارخانه‌های میلگرد در کشور مواد اولیه خود را از منابع داخلی تامین می‌کنند، موادی مانند شمش‌فولادی، آهن‌اسفنجی و یا گندله که به وفور در داخل وجود دارد و استخراج آنها می‌تواند وابستگی قیمت به بازارهای جهانی را از بین ببرد. ولی وابستگی کارخانه‌ها به دلار باعث می‌شود که بازار داخل هم متناسب با قیمت‌های جهانی در کشور بالا برود. یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت های میان قیمت میلگرد کارخانه و قیمت میلگرد در بازار، اعمال مالیات بر ارزش افزوده محصولات فولادی است که در هنگام خرید میلگرد از بازار باید آن را لحاظ کنید. 

تفاوت قیمت کارخانه و بازار 
نکته پایانی

با توجه نکاتی که در بالا در مورد راهنمای خرید میلگرد از بازار یا از کارخانه گفته شد می‌توان نتیجه بگیریم که برای خرید روش‌های مختلفی وجود دارد از جمله خرید از بازار، شرکت‌های بازرگانی، خرید از کارخانه و یا بورس کالا. اما خرید از کارخانه و بازار در بین مصرف‌کنندگان رایج‌تر است. با این وجود، تفاوت قیمت میلگرد بازار و میلگرد کارخانه و هم‌چنین محدودیت‌هایی که در هر کدام از این روش‌ها وجود دارد، ممکن است خریداران را برای انتخاب بهترین روش، با تردیدهایی مواجه کند. مراجعه به سایت‌های معتبر برای فروش آنلاین میلگرد و یا آگاهی از قیمت روز آن می‌تواند راه‌گشا باشد.

دیدگاه ها
×