چت

عراق می‌تواند مسیر ترانزیت کالا‌های ایرانی شود

.رییس اتاق صنعت و بازرگانی بصره:عراق می‌تواند مسیر ترانزیت کالا‌های ایرانی شود/ بازاریابی محصولات ایرانی را به عهده می‌گیریم/ ایرانی‌ها از عربستان، ترکیه و امارت عقب افتاده‌اند

عراق می‌تواند مسیر ترانزیت کالا‌های ایرانی شود

عبدالله رییس اتاق صنعت و بازرگانی بصره گفت: تاکنون بیش از 500 شرکت ترکیه‌ای در عراق به ثبت رسیده و اخیرا عربستان، امارات و اردن نیز در حال افزایش تعداد شرکت‌های عراقی خود هستند. درست است که اکنون ایران دومین تامین کننده عراق پس از چین است اما با توجه به تحرکات و سرمایه گذاری‌های صورت گرفته شاید دو سال دیگر رتبه ایران چند پله سقوط کند.

ماجد عبدالله رییس اتاق صنعت و بازرگانی بصره عراق نحوه همکاری بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران با همتایان عراق خود گفت: در مرحله اول، ما باید با ظرفیت‌های ایران در حوزه تامین مواد اولیه آشنا شویم و ببینیم چه امکاناتی در ایران وجود دارد سفر هیات‌های تجاری دو کشور و فعالیت های اتاق بازرگانی باید در همین راستا باشد.

وی ادامه داد: به سبب جنگ با داعش خرابی‌های زیادی به وجود آمده و بر همین اساس اصلی‌ترین مواد اولیه که ما وارد می‌کنیم آهن، فولاد و مصنوعات فلزی است که از عمان و سایر کشورها آن را تامین می‌کنیم. این در حالی است که من تازه، هفته گذشته متوجه شدم که می‌توانیم همین مواد را با قیمت پایین‌تر و کیفیت بهتر از یزد تامین کنیم. این یک حقیقت است که ما به واردات مواد اولیه احتیاج داریم و بهترین مسیر برای ما تامین آن از ایران است.

عبدالله با اشاره به تحریم‌هایی که بر علیه کشورمان اعمال شده گفت: تحریم‌های آمریکا کاملا ظالمانه و بر خلاف قواعد بین‌المللی است و ما این مسئله را می‌دانیم فلذا با توجه به این شرایط می‌توانیم بازاریابی محصولات ایرانی همچون مواد پتروشیمی و مشتقات نفتی را به عهده بگیریم و عراق تبدیل به مسیر ترانزیت کالاهای ایرانی شود. ضمن آنکه آمادگی داریم برای تامین برخی کالاها مانند لاستیک خودرو، شکر برزیلی و مواد اولیه نساجی نیازهای کارخانه‌های ایرانی را تامین کنیم، ما هر آنچه که شما نیاز دارید می‌توانیم از طریق بنادر عراق وارد کنیم در واقع عراق کاملا این ظرفیت را دارد یک مسیر ورود و خروج کالا و مواد اولیه برای ایران باشد.

عبدالله در خصوص تولید مشترک کالا توسط فعالان اقتصادی دو کشور گفت: فرهنگ مردم عراق به گونه‌ای است که به کالای عراقی اعتماد بیشتری نسبت به کالای خارجی دارند و اگر از یک کالا هم نوع عراقی و هم نوع وارداتی آن در بازار موجود باشد به طور حتم محصول عراقی را انتخاب خواهند کرد. بر همین اساس است که تاکنون بیش از 500 شرکت ترکیه‌ای در عراق به ثبت رسیده و اخیرا عربستان، امارات و اردن نیز در حال افزایش تعداد شرکت‌های عراقی خود هستند.

وی افزود: درست است که اکنون ایران دومین تامین کننده عراق پس از چین است اما با توجه به تحرکات و سرمایه گذاری‌های صورت گرفته، شاید دو سال دیگر رتبه ایران چند پله سقوط کند. البته همه می‌دانند که برای مردم و فعالان اقتصادی عراق اولویت با بازرگانان ایرانی است به شرطی که زودتر فعالان صنعتی ایرانی حرکت خود را آغاز کنند و با شرکای عراقی اقدام به تاسیس شرکت کنند.

منبع: اعتماد آنلاین

×