چت

تباهی یا مهار؟ معجزه بورس کالای ایران با بهره‌های بالای 80%

دولت در تلاش مهار تورم از همه ابزارهای اقتصادی ، مالی و بانکی استفاده می نماید تا بتواند با کاهش ولو اندک تورم ، التیام بخش مردم شریف ایران باشد . یکی از راه کارهای بکار گرفته شده از سوی بانک مرکزی، مدیریت نرخ بهره سپرده بانکی و لا محاله نرخ بهره تسهیلات بانکی می باشد

تباهی یا مهار؟ معجزه بورس کالای ایران با بهره‌های بالای 80%

چشم اندازی جدید در مدیریت تورم

در پی تلاش‌های حکومت برای مهار تورم، اقداماتی از سوی بانک مرکزی و شرکت بورس کالای ایران باعث برانگیختن تعجب و سوالات فراوان شده است. در حالی که نرخ بهره سپرده بانکی و تسهیلات بانکی به ترتیب در حدود 20% و 23% تعیین شده و بانک‌های مخالف مواجه با برخورد قانونی می‌شوند، اما نرخ واقعی بهره در بورس کالای ایران به 80% رسیده است، که این اختلاف به دلایل قابل توجهی نیز پرده برداشته نشده است.

در این روند، عرضه شمش فولادی در بورس کالای ایران با رونق فروش قابل توجهی همراه بوده و با افزایش 14% در قیمت، تبدیل به یک معامله با بهره‌ای بالغ بر 80% در سال شده است. این امر نشان از ناهماهنگی و تباهی در مدیریت نرخ بهره و قیمت‌ها در دولت می‌دهد.

از سوی دیگر وزارت امور اقتصادی و دارایی و شرکت بورس کالای ایران ، عرضه شمش فولادی را به نحوی مدیریت می کند که نرخ بهره واقعی آن 80 % است. 

امروز در بورس کالای ایران 30 هزار تن شمش فولادی از سوی یکی از تولیدکنندگان بنام فولادی کشور عرضه گردید که به علت عدم عرضه مداوم و مکفی این ماده اولیه صنایع نورد در طول سال ، با بیش از 75 هزار تن تقاضا روبرو گردید. به عبارتی تقاضا 250 درصد بیشتر از عرضه بود.

 با این مدیریت قیمت پایه شمش از 212176 ریال به 242220 ریال معادل 30.044 ریال افزایش قیمت در هر کیلو، معادل 14 % رشد قیمت، که با احتساب 6% بهره ذکر شده در اطلاعیه عرضه ، این کالا با بهره 20 % در سه ماه، برابر با 80 % در سال معامله گردید.!!!!!!

به نظر می‌رسد که این تفاوت ناعادلانه نرخ بهره بین بانک‌ها و بورس کالای ایران، نه تنها باعث تعجب مردم شده، بلکه موجب شک و تردید درباره اقدامات واقعی دولت در مهار تورم و پایدارسازی اقتصاد کشور شده است.

دیدگاه ها
×