چت

نمایی تلخ از مدیریت عرضه شمش در بورس کالای ایران

طبق مصوبه وزارت محترم صمت، همه تولیدکنندگان محصولات فولادی موظفند محصولات خود را در بورس‌کالای‌ایران عرضه و در صورت عدم وجود تقاضا، مجاز به صادرات محصولات مذکوریا عرضه به بازار داخلی برای محصولات نهایی می‌باشد.

نمایی تلخ از مدیریت عرضه شمش در بورس کالای ایران

به گزارش فولاد 24 به نقل از کارشناس صنعت فولادی ایران، طبق مصوبه وزارت محترم صمت،همه تولیدکنندگان محصولات فولادی موظفند محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه و در صورت عدم وجود تقاضا، مجاز به صادرات محصولات مذکور یا عرضه به بازار داخلی می باشند . شرکت‌های تولیدکننده شمش فولادی برای دور زدن مصوبات از انواع روش‌ها استفاده می‌نمایند و متاسفانه مسئولین ذی‌ربط چشم خود را بر این واقعیت تلخ بسته‌اند.
در یکی از این روش‌های متداول دور زدن مصوبه وزارت صمت و بورس کالای ایران، شرکت‌های تولیدکننده شمش را تحت عنوان عرضه شمش خاص و آلیاژی  (به غیر از 5SP و 3SP)، در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری ۳.۲۴۴.۶۲۵ تن شمش عرضه نموده که تنها ۲۳ درصد آن ، معامله شده است و بدین ترتیب برای صادرات ۲.۵ میلیون تن شمش فولاد خام ، مجوز گرفته‌اند در صورتی که نسبت معامله شمش به مقدار عرضه شده با نوع فولاد(شمش 5SP و 3SP)، که مورد نیاز همه تولیدکنندگان محصولات طویل می‌باشد، در دوره مشابه ۶۸ درصد بوده و قطعاْ در صورت عرضه ۲.۵ تن شمش به اصطلاح آلیاژی به صنعت داخلی ،نیاز کشور به شمش تامین و شاهد توقف کارخانجات نوردی نمی‌بودیم.
عرضه نقدی شمش فولادی در شرایط بحرانی تامین نقدینگی صنایع در ماه های پایانی سال و حذف یا کاهش عرضه شمش به صورت نسیه نیز با هدف دور زدن مصوبات وزارت صمت در بورس کالای ایران و تداوم صادرات شمش خام ، مدیریت شده،  صورت می گیرد

دیدگاه ها
×