چت

اهمیت تامین شمش فولادی صنایع نورد کشور در ماه های پایانی سال

ابطال معاملات نسیه بورس کالای ایران توسط بورس کالا و وزارت صمت به دنبال افزایش لجام گسیخته قیمت و تفاوت غیر قابل باور قیمت نقدی و قیمت نسیه شمش فولادی بسیار بجا و سنجیده بوده و شایسته قدردانی است.

اهمیت تامین شمش فولادی صنایع نورد کشور در ماه های پایانی سال

 به گزارش فولاد 24 به نقل از روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران، در معاملات شمش فولادی دوم بهمن ماه به صورت نسیه، با نرخ موثر بهره سالیانه %108 تا 122% بود که عامل این شرایط عدم عرضه کافی شمش بصورت نسیه بوده.

 انتظار می‌رود مسئولین محترم وزارت صمت و بورس کالای ایران تمهیدات لازم جهت مدیریت شرایط نابسامان و غیر عادلانه برخی از کالاهای عرضه شده در بورس کالای ایران بیاندیشند.

نگرانی مصرف کنندگان شمش در قبال رفع مشکل تامین شمش

صنعتگرانی که شمش فولادی را به عنوان ماده اولیه کارخانجات خود، از طریق بورس کالای ایران خریداری می‌نمایند نگرانند که بجای رفع مشکل تامین شمش فولادی به مقدار کافی و با قیمت مناسب،ازاین پس عرضه نسیه شمش توسط فروشندگان محترم یا وزارت صمت متوقف گردد. در ماه های پایانی سال که اوج نیاز به نقدینگی برای پرداخت حقوق و عیدی کارکنان، مطالبات بانکی و مطالبات تامین کنندکان کالا و خدمات، تامین مواد اولیه، (شمش فولادی) سه ماه بهمن، اسفند و فروردین ماه فشار مضاعفی بر تولید کنندگان وارد می‌نماید. 

جلوگیری از فروش نسیه شمش در بورس کالا، تیر خلاصی بر پیکره صنایع پائین دست زنجیره فولاد خواهد بود.

روزنه امید تولیدکنندگان 

با توجه به اتخاذ سیاست‌های انقباضی و عدم پرداخت تسهیلات توسط نظام بانکی، تنها روزنه امید تولیدکنندگان استفاده از اعتبار اسنادی برای خرید شمش فولادی می‌باشد. در صورت عرضه شمش فولادی به مقدار بیشتر و کافی، بصورت نسیه در قبال اعتبار اسنادی قطعاً شاهد افزایش قیمت غیر عادی در بورس کالا نخواهیم بود.  

عامل اصلی افزایش قیمت شمش

عامل اصلی افزایش قیمت شمش در روز دوم بهمن ماه، عرضه 5000 تن شمش در مقابل تقاضای 20.950 تن یا عرضه 20.000 تن در مقابل تقاضای 52.500 تن بوده و در صورت تناسب عرضه با تقاضا این شرایط تکرار نخواهد شد.
 
*یادداشت از نیما مجدی*

دیدگاه ها
×