چت

ورود هوش مصنوعی به صنعت، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر

مشاور سرمایه‌گذاری مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعۀ صنایع و معادن غدیر ورود هوش مصنوعی به صنعت را یک ضرورت خواند و این پدیده را باعث بهینه‌سازی مصرف حامل انرژی دانست.

ورود هوش مصنوعی به صنعت، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر

محمدجواد رنجکش، مشاور سرمایه‌گذاری شرکت بین‌المللی توسعۀ صنایع و معادن غدیر در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی افق تهران در خصوص وضعیت کنونی صنعت کشور اظهارداشت: چیزی که به عنوان انقلاب صنعتی چهارم شناخته می‌شود ناشی از تحولاتی است که در حوزه تکنولوژی اطلاعات رخ می‌دهد و اگر تکنولوژی و رواجش را به موج‌های مختلف تقسیم کنیم، در حال حاظر در مرحله سوم هستیم در حالی‌که جهان پیشرفته در حال ورود به انقلاب صنعتی پنجم است.

وی افزود: تحول دیجیتال و دانش بنیان بودن تولیدات باعث می‌شود که بسیاری از هزینه‌هایی که تکنولوژی سنتی به تولید تحمیل می‌کند، حذف شود و شرکت‌ها در تولید خود شفافیت بیشتری پیدا می‌کنند و بسیاری از هزینه‌ها و خطاهای انسانی حذف خواهد شد و دیتاها شکل بانک اطلاعات خواهد گرفت و متمرکز خواهد شد و مدیریت و کنترل مجموعه‌ها آسان‌تر و بهتر انجام می‌شود.

رنجکش اضافه کرد: در انقلاب صنعتی چهارم با افزایش تولید، کاهش خطاهای انسانی و بهره‌وری بالاتر روبه‌رو هستیم. ورود ماشین‌آلات باعث خواد شد میزان کم‌تری از حامل‌های انرژی مصرف شود و بخش شهری از انرژی‌ها بیشتر استفاده کند. در این صورت هم در تولید هم خدمات شهروندی با پیشرفت روبه‌رو خواهیم شد.

این مشاور ارشد درباره هوش مصنوعی توضیح داد: ورود هوش مصنوعی به صنعت ضرورتی ناگزیر است و بحث موافق و مخالف در آن وجود ندارد و مهم این است که بسترها چگونه برای ورود به این حیطه آماده شود. هوش مصنوعی بخشی از دیجیتالی شدن صنعت است و چند بحث در این حیطه داریم که عبارتند از هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و شبیه‌سازی.

رنجکش ادامه داد: اگر بخواهیم رقابت کنیم و جایگاهمان را در هر یک از حوزه‌های صنعت فولاد حفظ کنیم و در اقتصاد جهانی جایگاه داشته باشیم، باید مثل رقبایمان در منطقه زیرساخت‌های مناسب برای ورود هوش مصنوعی به صنعت را فراهم کنیم و با ورود هوش مصنوعی به صنعت همسو شویم تا درهای دنیا را باز کنیم، زیرا هیچ‌گاه نمی‌توانیم با درهای بسته با جهان بیرون از دستاوردهای آن‌ها از جمله هوش مصنوعی بهره ببریم. یکی از تحریم‌هایی که علیه ما اعمال می‌شود تحریم‌های فناوری است که باعث می‌شود نتوانیم از فناوری‌های نوین استفاده کنیم.

مشاور سرمایه‌گذاری شرکت غدیر خاطرنشان کرد: به عنوان دومین کشور دارای ذخیره گازی دنیا، هنوز در بخش تأمین گاز مشکل داریم و این موضوع جای تأسف دارد. این مشکل در حالی وجود دارد که ما در میادین گازی مشترک با قطر به آن‌چه باید برسیم، نمی‌رسیم، چون شرکت فعال در این حوزه را در کشور نداریم. قبلاً شرکت‌های قوی خارجی در کشور فعال بودند که اکنون به دلیل تحریم‌ها از کشور خارج شده‌اند و ما در بهره‌برداری با مشکل مواجه شده‌ایم و لازم است شرکت‌های بزرگ خارجی برگردند و فعالیت خود را ادامه دهند تا با دیجیتالی شدن صنعت مصرف گازبهینه‌سازی شود و این مشکل حل شود.

دیدگاه ها
×