چت

استفاده از فیسبوک جهت پیشرفت کسب و کار (قسمت دوم)

<p class="wi”lead”">فیسبوک بزرگترین شبکه‌ی اجتماعی جهان است و بیش از دو میلیارد و دویست میلیون نفر کاربر دارد. کسب و کارهایی که به دنبال گسترش فعالیت‌های خود در مقیاس‌های بین‌المللی هستند باید توجه ویژه‌ای به فیسبوک داشته باشند.</p>

استفاده از فیسبوک جهت پیشرفت کسب و کار (قسمت دوم)

در مقاله‌ی استفاده از فیسبوک جهت پیشرفت کسب و کار (قسمت اول) با فیسبوک و امکانات آن آشنا شده و به معرفی پروفایل، صفحه و گروه پرداختیم. همچنین متوجه شدیم که برای پیشرفت یک کسب و کار در فیسبوک داشتن یک صفحه اولین قدم است. در این مقاله به طور ویژه به نحوه‌ی کار با صفحه‌ی فیسبوک می‌پردازیم.

کار با صفحه‌ی فیسبوک

پروفایل شما جایی است که در آن به معرفی خودتان و امور شخصی‌تان می‌پردازید و قرار نیست از طریق پروفایل خود به درآمدزایی برسید. این کار باید از طریق صفحه انجام شود. در هنگام افتتاح یک صفحه در فیسبوک سؤالاتی از شما پرسیده می‌شود. مثلاً باید زمینه‌ی کاری‌تان برای فیسبوک مشخص کنید. برای شما که به دنبال صادرات محصولات و گسترش فعالیت خود در بازار آهن فولاد در خارج از ایران هستید، گزینه‌های صادرات، تولیدکننده و بازار فولاد مناسب هستند که می‌توانید آنها را در صفحه‌ی خود مشخص کنید. همچنین باید نام شرکت، لوگو، آدرس، شماره تماس و دیگر راه‌های خود را نیز وارد کنید.

یک نکته‌ی مهم آن است که باید به مخاطب خود توجه کافی داشته باشید تا او بتواند به راحتی در صورت لزوم با شما تماس حاصل کند.

قسمت‌های مختلف صفحه

قسمت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید آنها را به صفحه‌ی خود اضافه کنید اما یادتان باشد که همه‌ی آنها به صفحه‌ی شما نمی‌آیند. اما برخی از این قسمت‌ها برای هر صفحه‌ای حیاتی است که در ادامه به معرفی آنها پرداخته‌ شده است.
باید برای پیشرفت کسب و کار خود صفحه‌ی تجاری فیسبوک درست کنید.

درباره‌

شاید مهمترین قسمت صفحه‌ی شما همین قسمت باشد. در این قسمت حتماً باید آدرس، نوع فعالیت کسب و کار، جزئیات کار، راه‌های ارتباطی و آدرس وبسایت خود را قرار دهید. اغلب مردم مخصوصاً در خارج از ایران اولین کاری که برای بدست آوردن اطلاعات در مورد فردی یا یک شرکت انجام می‌دهند جست و جو در اینترنت است. خالی بودن این قسمت باعث دلسردی مشتری‌ها نسبت به شما خواهد شد.

دیگر اعضا

این قسمت برای مخاطبان شما طراحی شده است و آنها می‌توانند نظرات، عکس و ویدئو‌های خود را در اینجا قرار دهند. همچنین در همین قسمت که مشتری‌های می‌توانند به فروشگاه اینترنتی شما سرک بکشند و حتی باهم گفت و گو کنند. به این ترتیب شناخت آنها از شما هم بیشتر خواهد شد.

وقایع

شما می‌توانید در صفحه‌ی خود یک واقعه تعریف کنید. این یکی از امکانات بی نظیر فیسبوک است. مثلاً شما در یک تاریخ مشخص یک سخنرانی در مورد کسب و کار خود دارید. می‌توانید در فیسبوک این کار را به صورت یک واقعه در صفحه‌ی خود تعریف کنید و مخاطبان شما هم می‌توانند به این واقعه واکنش نشان دهند: - می‌روم - برایم جالب است - اهمیت ندارد

انتخاب این گزینه‌ها از سوی مردم می‌تواند خط سیر خوبی در مورد رفتارتان با مخاطبان به شما بدهد. همچنین شما می‌توانید مخاطبان خود را هم دعوت کنید و اطلاعات را با آنها به اشتراک بگذارید.

خانه

این قسمت همان صورت اصلی صفحه‌ی شماست. همان جایی که تمامی پست‌های جدید شما در آن قرار می‌گیرد و مردم به محض ورود به صفحه‌ی شما با آن مواجه می‌شوند.

اطلاعات و تبلیغات

این قسمت برای تبلیغات طراحی شده است. در این قسمت تمام تبلیغاتی که در فیسبوک دارید به صورت یکجا به مخاطبان شما معرفی می‌شود.

پیشنهادات

اگر می‌خواهید به مشتری ‌های خود پیشنهادات و تخفیفاتی ارائه بدهید می‌توانید از این قسمت استفاده کنید. می‌توانید در قالب یک تبلیغ به مشتری‌ها بگویید که صفحه‌ی شما را لایک کنند تا از فلان تخفیف یا سرویس بهره مند شوند.
 

عکس

در این قسمت تنها عکس‌هایی که در صفحه‌ قرار داده اید قابل رؤیت هستند.

پست‌ها

در این قسمت تمامی پست‌هایی که تا الان در صفحه گذاشته‌اید قرار دارند. که شامل عکس ها هم می‌شود.

نظرات

در زیر این قسمت مردم می‌توانند در مورد صفحه‌ی شما نظر بدهند. حتی می‌توانند از پنج ستاره به شما نمره هم بدهند. این نمره در بالای صفحه‌ی شما قرار خواهد گرفت. پس باید تلاش کنید که مشتری‌ها را راضی نگه دارید تا همیشه نمره‌ی بالا داشته باشید. نمره‌ی بالا باعث می‌شود که مخاطبان ترقیب شوند که شما را به دیگران معرفی کنند.
کار صحیح با فیسبوک یعنی درآمد بیشتر.

خدمات

در این قسمت شما می‌توانید به طور مفصل خدمات خود را برای مخاطبان خود توضیح دهید. تخصص خود را توضیح دهید تا مخاطبان بهتر شما را بشناسند.

فروشگاه

در این قسمت شما می‌توانید محصولات خود را برای فروش قرار دهید. حالا که مخاطبان شما را به خوبی شناخته‌اند قطعاً ترقیب شده‌اند که با شما همکاری کنند.

بهترین کاربردهای فیسبوک

حالا که به این مرحله رسیده‌اید کار اصلی شما آغاز می‌شود. باید به طور منظم محتواهای تازه ایجاد کنید و با مخاطب خود درگیر باشید. زیرا مردم خیلی زود فراموش می‌کنند. در ادامه چند راه بسیار مناسب برای جا افتادن در میان مخاطبان را به شما معرفی می‌کنیم:

1- پاسخ به پیام‌ها

شما در صفحه‌ی خود یک صندوق پیام دارید که در آنجا می‌توانید پیام مخطبان را بخوانید و به آنها پاسخ دهید. فیسبوک همچنین یک اپلیکیشن مسنجر هم دارد که هم برای گوشی‌های اندروید و هم برای آیفون موجود است. از طریق این اپ هم می‌توانید به پیام های خود پاسخ دهید.
واتساپ و اینستاگرام از زیرمجموعه عای فیسبوک هستند

1-1 امکانات فیسبوک مسنجر

این مسنجر وسیله‌ی بسیار مهمی برای ارتباط با مشتری‌های خارجی است. مردم هم از شما انتظار دارند که از آن استفاده کنید. حتی جالب است بدانید که فیسبوک میزان واکنش شما به پیام ها را در نظر دارد و مردم می توانند بدانند که شما معمولاً چقدر از این سیستم پیام رسانی استفاده می‌کنید. مردم به مسنجر علاقه دارند چون بسیار سریع است و استفاده از آن راحت است. امکان تماس صوتی و تصویری هم در آن وجود دارد و محیط آن بسیار صمیمی است.

2-1- ابزارهای جدید مسنجر

مسنجر ابزارهای بسیار متنوعی دارد که استفاده از آنها بسیار جذاب است. همچنین استفاده از آنها می‌تواند به برندها و شرکت ها برای نزدیک شدن به مشتری کمک کند. یکی از مهمترین این ابزارها روبات‌های چت هستند که شما می‌توانید از طریق آنها به طور خودکار پیام‌های خود را برای مخاطبان خود ارسال کنید. اپلیکیشن‌های بزرگ واتساپ و اینستاگرام هم از دیگر زیر مجموعه‌های فیسبوک هستند که مسنجر به زودی برای آنها هم فعال خواهد شد.

2- اینسایت های فیسبوک را جدی بگیرید

اینسایت‌های فیسبوک ابزارهایی هستند که فیسبوک در اختیار شما قرار می‌دهد تا میزان موفقیت‌های خود را بسنجید. کاملاً هم رایگان هستند. این اینسایت‌ها به شما نشان می‌دهند که پست‌های شما چه قدر دیده شده و واکنش مردم به آنها چگونه بوده است. این اطلاعات و آنالیز آنها می‌تواند در دراز مدت کمک‌های بسیار بزرگی به شما بکند.
پست های خود را با اینسایت های فیسبوک آنالیز کنید.

3- استفاده از ابزارهای انتشار و برنامه ریزی

شما می‌توانید برای رسیدن به یک برنامه و نظم مناسب در انتشار پست‌های خود از ابزار انتشار فیسبوک استفاده کنید. نظم در پست گذاری بسیار مهم است. مردم زود عادت می‌کنند که منتظر پست‌های شما باشند. در هرکدام از این پست‌ها شما می‌توانید یک محتوا با نوعی جدید معرفی کنید. ویدئو، تبلیغ، پیشنهاد خرید و فروش و... . مهم این است که حداقل دوبار در هفته پست بگذارید. اگر احساس کردید که دارید وقت زیادی صرف فیسبوک می‌کنید بهترین راه استفاده از افراد متخصص است تا همان زمان خود را مدیریت کنید و هم از انجام امور فیسبوک مطمئن باشید.

4- شناسایی مخاطب هدف

فیسبوک ابزارهای هدفگیری بسیار جالبی دارد. برای تبلیغ و انتشار یک پست شما می‌توانید از طریق این ابزار فیسبوک پیام خود را به طور مستقیم به مخاطبان مورد نظر خود برسانید. به محض شناسایی مخاطب هدف می‌توانید از ابزارهای پیام رسانی هدفمند فیسبوک استفاده کنید.

5- فروشنده نباشید، دوست باشید

درست است که شما یک صفحه برای تجارت ایجاد کرده‌اید اما تا زمانی که مردم به شما اعتماد نکنند معامله‌ای صورت نخواهد گرفت. بهترین راه برای جلب اعتماد، رفتار صمیمی و دوستانه است. مردم هیچ وقت از فروشنده‌هایی که خیلی برای فروش محصول خود تلاش می‌کنند خوششان نمی‌آید. بگذارید مردم از طریق پست‌های شما با شما احساس راحتی بکنند.

6- ایجاد رقابت کنید

هدایت طبیعی مخاطبان به یک سمت خاص در فیسبوک کار چندان ساده ای نیست. اما ایجاد رقابت این کار را راحت می‌کند. یک مسابقه طراحی کنید و برای آن جایزه یا تخفیف بگذارید. حتماً حواستان باشد که از قوانین فیسبوک تخطی نمی‌کنید. ممکن است که با چند قدم اشتباه دچار درگیری‌های حقوقی شوید. سؤالات و بازی ‌های ساده بسیار خوب هستند اما اگر در این مسابقه حقوق افراد، حریم خصوصی آنها و... مورد ریسک قرار بگیرد شما از خط قرمزهای فیسبوک گذشته اید.

7- وقایع تبلیغاتی ایجاد کنید

با طراحی این وقایع مردم را با صفحه‌ی خود درگیر کنید. مخاطبان ویژه‌ی خود را به طور خصوصی دعوت کنید.

8- ایجاد محتوای متناسب

شاید زمان زیادی برای تولید محتوای متناسب با صفحه‌ی خود صرف کنید اما ارزشش را دارد و به مرور زمان با سلیقه‌ی مخاطبان خود هم آسنا خواهید شد. ایجاد ارتباط بین مردم و گفت و گوی بین آنها می‌تواند در نهایت به نفع شما تمام شود.

9- برقرای مکالمه

نباید یک پست بگذارید و یک هفته به آن سر نزنید. مردم از شما انتظار دارند که پاسخ کامنت های آنها را بدهید. ایجاد این مکالمه ها آنها را به شما نزدیک تر می‌کند. یکی دیگر از کارهای بسیار مهمی که باید انجام دهید ایجاد نظرسنجی و رأی گیری است. به راحتی می‌توانید در پیج خود از مردم نظر بپرسید. مردم شراکت را دوست دارند و این کار باعث می‌شود که شما در خاطرشان بمانید.
با فیسبوک بهتر و بیشتر دیده خواهید شد.

10- دست‌آورهای خود را پررنگ کنید

داخل فیسبوک باید موفقیت‌های خود را پررنگ کنید. سالگردهای مهم را با قرار دادن پست‌های مرتبط جشن بگیرید. مردم با دیدن این موفقیت‌ها اعتمادشان افزایش می‌یابد. حتی دریافت پیام تبریک از طرف افراد مورد نظر شما می‌تواند اولین پل‌های ارتباطی شما را ایجاد کند. می‌توانید به بهانه‌ی یک موفقیت و یا سالگرد، پیشنهاد ویژه و تخفیف تعریف کنید.

11- از ویدئوهای فیسبوک استفاده کنید

حتماً ویدئوهای زیادی در فیسبوک دیده اید. ویدئو بهترین نوع محتوا است. هم بیشتر از عکس قابلیت مانور دارد و هم از متنی برای خواندن پیش روی مخاطب قرار نمی‌دهد. یکی از بهترین ویدئوها ایجاد ویدئوی لایو است. همان لایوی که بارها در اینستاگرام به آن برخورده‌اید. اینستاگرام به عنوان زیرمجوعه‌ای از فیسبوک این قابلیت را دارد که پروفایل شما را با صفحه‌ی فیسبوکتان هماهنگ کند تا تمام استوری‌ها، پست‌ها و لایوهای شما، در صورت علاقه‌ی شما در فیسبوک نیز منتشر شوند.

منبع گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×