چت

استفاده از فیسبوک جهت پیشرفت کسب و کار (قسمت اول)

<p>فیسبوک بزرگترین شبکه‌ی اجتماعی جهان است و بیش از دو میلیارد و دویست میلیون نفر کاربر دارد. کسب و کارهایی که به دنبال گسترش فعالیت‌های خود در مقیاس‌های بین‌المللی هستند باید توجه ویژه‌ای به فیسبوک داشته باشند.</p>

استفاده از فیسبوک جهت پیشرفت کسب و کار (قسمت اول)

بسیاری از فعالان بازار آهن و فولاد به دنبال صادر کردن محصولات خود به عراق و افغانستان هستند. جالب است بدانید که بر خلاف کشور ما، کماکان در بین مردم عراق و افغانستان فیسبوک پرطرفدارترین شبکه‌ی اجتماعی به حساب می‌اید. این شبکه‌ی اجتماعی بهترین محیط برای افرادی است که به دنبال مشتری‌های خارجی می‌گردند.

استفاده از فیسبوک در کسب و کار

هر کسب و کاری باید در فیسبوک فعال باشد. فیسبوک با جامعه‌ی دو میلیارد نفری خود می‌تواند کمک زیادی به پیشرفت کسب و کارهای کوچک بکند. فیسبوک هم با ارائه‌ی سرویس‌های تبلیغاتی جدید خود قدم‌های بسیار مهمی در این راه برداشته است. شاید در نگاه اول استفاده از فیسبوک کمی پیچیده به نظر بیاید چون روش‌ها و الگوریتم‌های تبلیغاتی آن مدام در حال تغییر هستند اما شما می‌توانید با استراتژی‌های صحیح، به خوبی از تمامی این امکانات به نفع خود استفاده کنید. فیسبوک بیش از آنکه فکرش را کنید در مورد کاربرانش اطلاعات دارد که با استفاده از سرویس‌های پولی خود می‌تواند به راحتی از این اطلاعات در راستای اهدافی مشخص استفاده می‌کند. در فیسبوک قالب‌های مختلفی وجود دارد مثل پروفایل شخصی، صفحه‌ و گروه که هر کدام از اینها می‌تواند برای شما امکانات خاصی را ایجاد کند.
اسنفاده از فیسبوک در تجارت جهانی امروز امری بسیار مهم است.

نحوه‌ی افتتاح صفحه‌ی فیسبوک و استفاده از آن

شما به عنوان یک صاحب کسب و کار، چه قبلاً از اینترنت برای اهداف خود استفاده کرده باشید و چه تازه قصد انجام این کار را داشته باشید، نکات زیادی هست که می‌توانید از آنها در کار خود استفاده کنید. به روز بودن در کسب و کارهای امروز بسیار مهم است مخصوصاً برای شما که به دنبال توسعه‌ی بین‌المللی فعالیت‌های خود هستید. در ادامه به طور مفصل به نحوه‌ی کار با فیسبوک پرداخته خواهد شد.

1- فرق پروفایل شخصی، صفحه و گروه چیست؟

اغلب افرادی که تازه شروع به کار با فیسبوک کرده‌اند فرق بین پروفایل، صفحه و گروه را نمی‌دانند. مهمترین نکته ای که باید بدانید آن است که پروفایل‌ها برای اهداف شخصی و فردی طراحی شده اند و تجاری نیستند. حتی طراحی یک پروفایل شخصی برای رسیدن به نیات تجاری مغایر با قوانین فیسبوک است و فیسبوک هر زمان که تشخیص بدهد می‌تواند آن پروفایل را مسدود کند.

کسب و کارها برای تبلیغات عمومی باید در فیسبوک صفحه ایجاد کنند. استفاده از گروه‌ها هم می‌تواند برای شما جالب باشد زیرا در گروه‌ها امکان گفت و گوهای مستقیم بین کاربران فراهم می‌شود. در گروه هم می‌توانید به طور غیر مستقیم تبلیغ کنید اما اصل تبلیغات در صفحات رخ می‌دهد.

2- چرا به صفحه‌ی فیسبوک نیاز دارید؟

اگر فقط بگوییم که چون همه در فیسبوک هستند ماهم می‌آییم دلیل خیلی مهمی است اما کافی نیست. سه دلیل مهم دیگر برای ایجاد صفحه در فیسبوک وجود دارد.
  • ایجاد فرصت برای ساختن یک جامعه‌ی هدف
  • کسب اطلاعات بیشتر در مورد جامعه‌ی هدف خود
  • ایجاد یک چهره‌ی عمومی برای کسب و کار خود

به هر حال جهت بازاریابی اینترنتی بدون صفحه‌ی فیسبوک موفق نخواهید بود.

3- چگونه یک صفحه‌ی فیسبوک افتتاح کنیم؟

تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که کسب و کار شما به یک صفحه در فیسبوک نیاز دارد و نه یک پروفایل. اما برای ایجاد یک صفحه باید حتماً یک پروفایل داشته باشید. هر صفحه‌ای در فیسبوک به یک پروفایل شخصی وابسته است. خوب پس ابتدا باید یک حساب کاربری یا همان پروفایل در فیسبوک افتتاح کنید. برای این کار به راحتی می‌توانید به آدرس اصلی فیسبوک رفته و در همان صفحه با وارد کردن اطلاعات خود از جمله ایمل، نام و نام خانوادگی اقدام به افتتاح حساب کنید. حالا که حساب کاربری خود را افتتاح کرده اید می‌توانید با رفتن به اینجا صفحه‌ی مورد نظر خود را ایجاد کنید.
نمایی از صفحه‌ی فیسبوک

4- بخش خوش آمدگویی

اول باید اشاره کنیم که شما در صفحه‌ی فیسبوک خود کارهای بسیار زیادی می‌توانید انجام دهید. مثلاً می توانید لوگوی خود را به عنوان عکس اصلی صفحه قرار دهید. نکته‌ی مهم این است که شما هرچه قدر بیشتر به شکل و ظاهر صفحه‌ی خود برسید کار را برای کاربران آسانتر خواهید کرد و مشتری ها با شما ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. اما یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید ایجاد قسمت خوش آمدگویی است. این دقیقاً اولین چیزی است که مشتری‌های بالقوه‌ی شما به محض ورود خواهند دید. با این بخش شما می‌توانید به خوبی به فکر مخاطبان خود جهت دهید.

5- اپلیکیشن‌های تجاری مهمی که باید داشته باشید

بعد از طراحی صفحه و قسمت خوش‌آمدگویی باید به سراغ اپلیکیشن‌هایی بروید که تأثیر خود بر مخاطب را چند برابر کنید. این اپلیکیشن‌ها به شما در اداره‌ی صفحه‌ هم کمک بسیاری خواهند کرد. لیست بی پایانی از این اپ‌ها در فیسبوک قرار دارد که می‌توانید از آنها بهره ببرید و از امکانات آنها استفاده کنید از جمله:

  •  ایجاد تبلیغات
  •  ایجاد کنفرانس
  •  ملاقات‌های فیسبوکی
  •  بلاگ
  •  طراحی انتخابات و رای گیری از کاربران
  •  و ...

6- چطور مخاطبان خود را در فیسبوک افزایش دهم؟

هر روز تغییرات زیادی در فضای مجازی ایجاد می‌شود اما اینها نباید در کار شما تأثیری بگذارد. تنها چیزی که نباید تغییر کند تداوم فعالیت شما در صفحه‌ی فیسبوک و گسترش مخاطب است. همه‌ی اینها با طراحی یک صفحه‌ی کاربردی و جذاب ایجاد می‌شود. ادامه‌ی این مسیر اما، به عوامل بیرونی هم مربوط خواهد شد. نوع کسب و کار شما می‌تواند بسیار پر اهمیت باشد. رفتار شما با مخاطبان و در کل صنعتی که در آن فعال هستید همه و همه عواملی هستند که می‌توانید با توجه به آنها مخاطب خود را گسترش دهید.

مثلاً برای شما که به دنبال فعالیت های صادراتی در صنایع فولاد هستید باید دقت داشته باشید که مخاطبان شما امروزه بیشتر در عراق و افغانستان هستند. همواره باید نیاز مخاطب خود را در نظر داشته باشید و به خواسته‌های آنها احترام بگذارید. با ایجاد این حس نزدیکی از طریق پست‌های حساب ‌شده در صفحه‌ی خود قادر خواهید بود که مخاطبان خود را افزایش دهید.
تبلیغات هدفمند فیسبوک راه مناسبی برای رساندن پیام به مخاطبان است.

7- تبلیغات فیسبوک

یکی از تأثیرگذارترین راه‌های افزایش مخاطب استفاده از تبلیغات خود فیسبوک است. فیسبوک یکی از پیشگامان تبلیغات هدفمند واقعی در دنیاست. تبلیغ هدفمند یعنی آنکه پیام تبلیغاتی شما تنها به سمع و نظر افرادی برسد که واقعاً به دنبال همان چیزی هستند که شما ارائه می‌دهید.

همان طور که پیش از این اشاره شد فیسبوک اطلاعات بسیار زیادی در مورد کاربران خود دارد که شما می‌توانید از این اطلاعات به نفع خود استفاده کنید. تبلیغات هدفمند فیسبوک یکی از همین استفاده‌هاست. فیسبوک دقیقاً می‌داند که پیام تبلیغاتی شما را به چه کسانی ارسال کند. برای استفاده از تبلیغات فیسبوک می‌توانید با مراجعه به بخش راهنمای تبلیغات فیسبوک از نحوه‌ی استفاده از آنها آگاهی لازم را کسب کنید.

8- استفاده از فیسبوک برای ایجاد ارتباط

استفاده از فیسبوک برای گسترش کسب و کار فقط به صفحه ختم نمی‌شود. شما می‌توانید با استفاده از حساب کاربری خود با افراد مورد نظر خود و همکاران ارتباط برقرار کرده و با آنها گفت و گو کنید. مهمترین نکته‌ای که در این کار باید به آن دقت کنید رعایت حریم خصوصی و شئونات حرفه‌ای است. تنها در این صورت است که همکاران شما را به عنوان یک بیزینسمن حرفه‌ای جدی خواهند گرفت. با داشتن اهداف مشخص و برنامه‌ی دقیق در ایجاد ارتباط شما قادر خواهد بود که مخاطبان خود را افزایش دهید.

در قسمت دوم این مقاله به طور دقیقتر به بررسی صفحه‌ی فیسبوک و کار با آن خواهیم پرداخت.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×