چت

آشنایی با جوش سر به سر میلگرد (فورجینگ)

یکی از روش‌های اتصال دو فلز از جمله دو میلگرد به یکدیگر فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد است. در این روش پس از حرارت دیدن میلگرد و خمیر شدن آن، با فشار به یکدیگر در هم آمیخته می‌شوند.

آشنایی با جوش سر به سر میلگرد (فورجینگ)

یکی از روش‌های متداول برای اتصال دو سر میلگرد، جوش سر به سر میلگرد است که به آن فورجینگ نیز گفته می‌شود. دراین روش برای اتصال، دوسرمیلگرد به کمک شعله و حرارت سرخ شده و حالت خمیری به خود می‌گیرد. در کریستالوگرافی آن‌ها تغییری ایجاد نمی‌شود. سپس با فشار هیدرولیکی درهم آمیخته می‌شوند. به این روش اصطلاحا فورجینگ نیز گفته می‌شود.

در این حالت مقاومت میلگرد در محل اتصال در مقایسه با سایر قسمت‌ها در طول میلگرد بیشتر خواهد بود. به طوری که به صورت میانگین مقاومت در نقطه جوش 25 درصد بیشتر از دیگر نقاط در طول میلگرد اندازه گیری شده است. در تست مخرب کشش هیچگاه میلگرد از محل اتصال دچار گسیختگی نمی‌شود.

در این مقاله برای مطالعه عناوین زیر همراه ما باشید:

  • اتصالات رایج در میلگردها
  • مراحل جوشکاری
  • دستگاه جوش سر به سر
  • برخی نکات ضروری جهت استفاده از جوش سر به سر

قیمت روز میلگرد

اتصالات رایج در میلگردها


اتصال روی هم -اورلپ (Overlap)
اتصالات مکانیکی-کوپلر (Coupler)
فورجينگ با جوشکاری فشار گاز( Gas Pressure welding of rebar)
اتصال اورلپ به اتصالی گفته می‌شود که میلگردها بر روی هم قرار گرفته و متصل می‌شوند. معمولا این روش برای میلگردهایی که قطر پایینی دارند، مناسب است. اما به دلیل معایبی که دارد نمی‌توان از آن برای میلگرد با قطرهای بالا استفاده نمود. عدم استحکام در محل اتصال، ایجاد مقطع ثانویه بزرگتر، بالا رفتن هزینه‌ها و پیچیدگی چینش میلگردها از مهمترین معایب این روش است.

پس از اتصال اورلپ، اتصال مکانیکی به دلیل مزایایی که نسبت به اورلپ داشت به عنوان جایگزین آن مورد استفاده قرار گرفت. اما مشکل آن بالا بودن هزینه بود. به طوری که برای برخی مقاطع نیاز به تجهیزات و تکنولوژی‌های خاص موجب شد استفاده از آن کمتر شود. از همین رو بسیاری از افراد ترجیح می‌دادند که از همان روش فورجینگ یا جوش سر به سر استفاده کنند. چرا که این روش در مقایسه با روش مکانیکی علاوه بر کم هزینه بودن، اتصال از استحکام بالایی نیز برخوردار است.

اتصالات رایج در میلگردها

مراحل جوشکاری


در روش جوش سر به سر میلگرد، دو سر آن حرارت داده می‌شود. اما این حرارت از نقطه ذوب میلگرد کمتر است. پس از اینکه میلگرد حالت خمیری به خود گرفت، دو سر آن را با وارد کردن فشار به یکدیگر متصل می‌نمایند.

این حرارت در اثر سوخت گاز اکسی استیلن و اکسیژن ایجاد می‌شود. برای ایجاد حرارت یکنواخت در سطح مقطع نازل‌هایی در مشعل تعبیه شده‌است.

دستگاه جوش سر به سر میلگرد


دستگاه برش سرد


نخستین مرحله، صاف کردن سطح میلگرد است. میلگرد باید دارای سطحی صاف و صیقلی باشد تا به راحتی عملیات فورجینگ انجام شود. در غیر این صورت از استحکام میلگرد در نقطه اتصال کاسته می‌شود. اره، فرز و ابزارهای مشابه آن‌ها برای این کار مناسب نیستند.

گیره نگهدارنده میلگرد


برای قرار گرفتن میلگردها در یک راستا استفاده می شود.

دستگاه اعمال فشار


دارای پمپ هیدرولیکی و شیر فشار است. وظیفه این قسمت وارد کردن فشار به میلگردی است که حرارت داده شده تا با یکدیگر آمیخته شوند.

سیستم حرارت دهی و مشعل


این سیستم ترکیب گاز استیلن و اکسیژن با یکدیگر و ایجاد حرارت برای عملیات جوشکاری را بر عهده دارد. لوله اختلاط، شیرهای یکطرفه و حلقه آتش که به صورت دایره‌ای در اطراف میلگرد قرار می‌گیرد، اجزای اصلی تشکیل دهنده این بخش هستند.

برای اطلاع از "قیمت روز میلگرد" کلیک کنید.


 برخی نکات ضروری جهت استفاده از جوش سر به سر

  • قبل از استفاده از دستگاه جوش سر به سر میلگرد باید تمام تجهیزات و اتصالات آن را بررسی نموده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. کف و آب در تست دستگاه می‌توانند به شما کمک کنند.
  • از استنشاق بیش از حد گاز استیلن خودداری کنید. این گاز موجب مسمومیت افراد خواهد شد.
  • بعد از اتمام کار مطمئن شوید که تمام شیرها به طور کامل بسته شده‌اند.
  • در زمان کار با دستگاه از دستکش چرمی یا نخی استفاده کنید.
  • گیره میلگرد را تمیزکاری کنید.
  • گریس کاری دستگاه در افزایش طول عمر تاثیرگذار است. برای این منظور حتما از روغن‌های مرغوب استفاده نمایید.
  • مرتبا دستگاه را بررسی کنید. تا در صورت خرابی در کمترین زمان مشکلات شناسایی شوند.
  • اگر دستگاه دچار مشکل شد، بلافاصله کار را متوقف کرده و از فردی متخصص بخواهید مشکل دستگاه را برطرف کند.

جهت اطلاع از اعلام موجودی‌ ها می‌توانید به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد ۲۴ 

دیدگاه ها
×