چت

برقراری تعادل در بازار شب عید فولاد

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: در حال حاضر علاوه بر اینکه روند عرضه‌ها بهتر شده، قیمت‌های واقعی نیز بر معاملات حاکم شده و دیگر خبری از تقاضاهای کاذب در محصولات فولادی نیست.

برقراری تعادل در بازار شب عید فولاد

بازار فولاد ایران در حالی به اسفندماه و روزهای پایان سال نزدیک می‌شود که به گفته کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه، شرایط عرضه و تقاضا در بازار به ثبات و آرامش لازم رسیده و روند معاملات محصولات فولادی در بورس کالا نیز متعادل گزارش می‌شود. موضوع حائز اهمیت، بهبود اوضاع تامین مواد اولیه صنایع پایین دست و مصرف‌کنندگان است که همین بخش طی ماه های گذشته به دلیل نوسانات ارزی با مشکلات عدیده روبه رو بودند.

در همین رابطه، نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه روند عرضه و تقاضای محصولات فولادی در بورس تعدیل شده و بازار به تعادل رسیده است، گفت: در حالی که بعضا عنوان می‌شود مشکل اصلی بازار فولاد در ماه‌های گذشته ناشی از عرضه کم محصول بود، اما معضل اصلی قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی بود که همین موضوع به سرمنشا مشکلات در بازار تبدیل شد. بهادر احرامیان افزود: قیمت‌گذاری دستوری موجب شده بود سطح قیمت محصولات و مقاطع فولادی پایین‌تر از نرخ‌های واقعی باشد و همین امر عامل اصلی رشد تقاضا بود؛ اما در حال حاضر علاوه بر اینکه روند عرضه ها بهتر شده، قیمت های واقعی نیز بر معاملات حاکم شده و دیگر خبری از تقاضاهای کاذب نیست. به عبارت بهتر تقاضای بالایی که در ماه های نوسانات ارزی در بازار فولاد شکل گرفته بود، ناشی از میل به سرمایه‌گذاری در بازار فولاد بود و ربطی به مصرف کننده‌ها نداشت.

احرامیان با تاکید مجدد بر اینکه در ماه های گذشته عرضه‌ها در بازار کم نشده بود، گفت: مشکل بازار طی ماه‌های اخیر سنگین‌تر شدن کفه تقاضا بود که تعادل را در بازار بر هم زد. اما در شرایط فعلی، شاهد برقراری شرایط عادی در معاملات بورس کالا هستیم به‌طوری که هر میزان دخالت در بازارها و نظام عرضه و تقاضا کمتر باشد، فعالان بازار اعم از تولیدکننده و مصرف‌کننده نیز اوضاع بهتری را از همه جهات تجربه می‌کنند. نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: طی ماه‌های گذشته از بورس به‌عنوان ابزاری برای تنظیم بازار استفاده شد در شرایطی که باید سعی کنیم بورس کالا به‌عنوان فضایی برای مبادلات کالا که مبتنی بر عرضه و تقاضاست، تقویت شود.

احرامیان با بیان اینکه طی چند سال اخیر، صنعت فولاد با افزایش تولید رو به رو بوده، گفت: طی روند سه سال گذشته به دلیل فراوانی در تولید و عرضه، محصولات فولادی در ایران از ارزان‌ترین قیمت‌ها در دنیا به‌شمار می‌رود و به‌دلیل همین حجم عرضه و فراوانی تولید، نیازی به مداخله و کنترل بازار توسط دولت نداریم. چراکه در ایران صنعت فولاد به‌شدت ارتقا یافته و بالاترین نسبت صادرات به تولید را داریم. از این رو با اطمینان خاطر می‌توانیم بازار را به دست نیروهای عرضه و تقاضا در بورس بسپاریم و می‌توان گفت بازار با همین روند می‌تواند آرامش و ثبات خود را حفظ کند. وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلی در رابطه با معاملات بورس نداریم و فشاری که طی ماه‌های اخیر به بازار آمد، معکوس شده و کم‌کم قیمت‌ها نیز به محدوده واقعی خود نزدیک شده‌اند البته با این حال هنوز با قیمت‌های جهانی فاصله داریم. بطوریکه حتی طی بازه‌ای قیمت محصولات فولادی از نرخ جهانی قراضه نیز پایین‌تر آمده بود که این روند طی هفته‌های اخیر قدری جبران شده است.

قیمت‌گذاری به نفع هیچ کس نیست

رضا شهرستانی دیگر عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز با اشاره به اینکه هیچ یک از فعالان واقعی بازار فولاد با دستکاری و ایست اجباری قیمت‌ها موافق نیستند، گفت: از اصلی‌ترین مشکلات بازار فولادی طی ماه‌های گذشته، اعمال قیمت‌های دستوری در بازار بود به‌طوری که این عامل به تولید تقاضای چند برابری نسبت به میزان عرضه‌ها در بازار منجر شد.

شهرستانی همچنین دلیل رشد اخیر قیمت‌ها در بازار فولاد را تحت تاثیر نوسانات قیمت‌های جهانی و نیز افزایش فاصله ارزش پول ملی نسبت به نرخ ارز دانست و گفت: در کنار این دو عامل، در سطح منطقه نیز تحولات سیاسی به‌ویژه در منطقه موصل و سرکوب داعش می‌تواند در رشد قیمت‌ها اثرگذار باشد. چراکه نیاز به بازسازی مناطقی که مورد حمله قرار گرفته بودند، تقاضای فولاد و مقاطع فولادی را در منطقه تحت تاثیر قرار می‌دهد و این امر می‌تواند قیمت‌ها را دستخوش نوساناتی کند. با این حال در فرآیند عرضه و تقاضای بازار داخلی شرایط به‌طور کلی به ثبات و آرامش نسبی رسیده است. این عضو انجمن فولاد با تاکید بر اینکه باید اجازه دهیم بورس محلی باشد که عرضه و تقاضای واقعی یکدیگر را پیدا کنند، گفت: با اقدامات اخیری که در بورس کالا به اجرا در آمد، قیمت‌ها واقعی‌تر شده و تقاضاهای کاذب حذف شده و در نهایت این مصرف کننده واقعی است که راحت تر می‌تواند به مواد اولیه موردنیاز خود دست یابد.

شهرستانی افزود: در مجموع بازار به تعادل در عرضه و تقاضا رسیده و صنایع بالادست و پایین دست نیز مشکلی در فروش و تامین کالا ندارند و رانتی که در نتیجه سرکوب قیمت‌ها در بازار ایجاد شده بود، در حال حاضر مرتفع شده و بازار فولاد به آرامش رسیده است. این در حالی بود که شرایط گذشته در تعیین دستوری قیمت‌ها نه تنها فولادسازان را با زیان مواجه می‌ساخت، بلکه مشکلاتی را نیز در امر صادرات محصولات که حیات صنعت فولاد محسوب می‌شود، ایجاد کرده بود که امیدواریم دیگر شاهد اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری که به نفع هیچ یک از فعالان واقعی صنعت فولاد و سایر صنایع نیست، نباشیم.

منبع:فلزلات آنلاین

×