چت

چگونه از فولاد مبارکه در بورس خرید کنیم؟

بورس کالا بازاری مسنجم است که به طور منظم کلاهای مشخص با روش های از قبل تعریف شده معامله می‌شوند. در این بازار تعدا زیادی عرضه کننده و خریدار وجود دارند که از طریق کارگزاران داد و ستد می‌کنند. در بورس کالا معمولاً کالاهای خام و اولیه مثل فلزات و محصولات پتروشیمی معامله می‌شوند.

چگونه از فولاد مبارکه در بورس خرید کنیم؟

آیا با نحوه خرید از فولاد مبارکه در بورس آشنایی دارید؟

در این مقاله ابتدا با توضیح مختصری از بورس کالا شروع می‌کنیم و در ادامه به موارد ذیل به اختصار اشاره خواهیم نمود:

1-بورس کالا چیست؟

2-چگونه وارد بورس شویم؟

3-مدارک لازم برای دریافت کد بورسی

4-نحوه خرید از فولاد مبارکه در بورس

5-شرايط فروش و عرضه محصولات فولاد مبارکه در تالار بورس کالای ایران

6-گشایش اعتبار اسنادی داخلی - ریالی

7-نحوه گشایش اعتبار اسنادی

8-مدارک مورد نیاز

بورس کالا چیست؟

بورس کالا، بازاری منسجم است که به طور منظم کالاهای مشخص با روش های از قبل تعریف شده معامله می‌شوند. در این بازار تعداد زیادی عرضه کننده و خریدار وجود دارند که از طریق کارگزاران داد و ستد می کنند. در بورس کالا معمولاً کالاهای خام و اولیه مثل فلزات و محصولات پتروشیمی معامله می‌شوند.

چگونه وارد بازار بورس شویم؟

هر شخص حقوقی یا حقیقی که بخواهد وارد بازار بورس شود نیاز به یک کارگزار رسمی جهت انجام کار خرید و فروش سهم دارد. در واقع کارگزار واسط بین سرمایه گذاران و بورس است. در مرحله بعد شخص باید از طریق کارگزار خود برای دریافت کد معاملاتی (کد بورسی) اقدام نماید. داشتن کد معاملاتی برای هر شخص در سازمان بورس الزامی است و با داشتن آن می‌تواند در بورس فعالیت کند. لازم به ذکر است این مرحله فقط یک بار است.

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی

اشخاص حقیقی

  • اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات
  • اصل و تصویر پشت و رو کارت ملی
  • شماره حساب بانکی و شماره شبای آن (حساب بانک سامان یا ملت مناسب تر است).
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی

اشخاص حقوقی

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس
  • تصویر روزنامه رسمی – آگهی کلیه تغییرات
  • تصویر اساسنامه
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره
  • تکمیل فرم تعهدنامه
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی

سپس فرم درخواست کد مشتریان حقوقی که شامل اطلاعاتی نظیر آخرین ترکیب اعضای هیات مدیره ، لیست سهام دارانی که بالای ۱۰ درصد سهم دارند ، صاحبان امضای مجاز ، ارائه شماره حساب جاری شخص حقوقی را تکمیل و به کارگزاری ارائه شود. نکته مهم این است که معامله گران بورس کالا مدتی است فقط به اشخاص حقوقی محدود شده و اشخاص حقیقی قادر به انجام معاملات نمی باشند.

نحوه خرید از فولاد مبارکه در بورس

اداره فروش بورس وظيفه فروش و سرويس دهي به متقاضياني که از طريق بورس کالاي ايران (بورس فلزات سابق) اقدام به خريد محصول کرده اند را برعهده دارد. از نيمـه دوم سال 82 همواره بخشي از محصولات فولاد مبارکه از طريق عرضه در بورس ( بورس کالاي فعلي ) به فروش ميرسد و قيمت کشف شده  در تالار بورس مبناي فروش محصولات شرکت قرار ميگيرد. کارگزاران با ارائه درخواست هاي خريد در تالار بورس و در هنگام عرضه محصول توسط شرکت فولاد مبارکه ، بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا نسبت به خرید با قيمت هاي کشف شده اقدام مي‌نمايند ، در مراحل بعدي خريد ها به فولاد مبارکه منعکس و هماهنگي هاي لازم نسبت به صدور سفارش و توليد محصول مانند دیگر سفارشات اقدام مي‌گردد.

شرايط فروش و عرضه محصولات فولاد مبارکه در تالار بورس کالای ایران

قابل ذکر است شرکت فولاد مبارکه هيچگونه تعهدي بابت معاملاتي که فاقد شرايط فوق باشند را نخواهد داشت و چنانچه بعد از خريد احراز گردد شرايط مندرج در اين نامه از ناحيه مشتري و کارگزار خريدار رعايت نگرديده ، شرکت فولاد مبارکه اختيار دارد قرارداد را بصورت يک جانبه فسخ نموده و جرائم متعلقه را وفق قوانين و مقررات بورس کالای ايران از کارگزار خريدار وصول نمايد.

گشایش اعتبار اسنادی داخلی - ریالی

تعهد قطعی و برگشت ناپذیری که بانک گشایش کننده بنابر درخواست متقاضی (خریدار) می پذیرد تا در صورت ارائه اسناد مطابق توسط ذینفع اعتبار (فروشنده)، نسبت به پرداخت یا پذیرش پرداخت وجه اسناد در موعد پرداخت اقدام نماید. گشایش اعتبار اسنادی داخلی ریالی در بخش های تولیدی (صنعتی و معدنی، کشاورزی)، خدماتی و بازرگانی کاربرد دارد.

نحوه گشایش اعتبار اسنادی

در اکثر بانک ها از جمله بانک سپه، تجارت، کارآفرین و ایران زمین امکان گشایش اعتبار اسنادی داخلی می‌باشد. در این جا برای نمونه به شرایط گشایش اعتبار اسنادی داخلی- ریالی در بانک سپه جهت خرید از بورس می‌پردازیم:

شرایط و ضوابط :

  1. رعایت مفاد دستورالعمل شماره 60/112585 مورخ 1 مرداد 97 کلیه خریداران الزامی و اصلاحیه های بعدی آن مورد ملاک خواهد بود .
  2. تسویه محصولات ورق فولادی بصورت پنجاه درصد نقد و پنجاه درصد اعتبار اسنادی ریالی می‌باشد .
  3. حداکثر زمان جهت گشایش اعتبار اسنادی (LC) طبق قوانین بورس کالای ایران تا روز سه شنبه 1398/09/19 میباشد و تایید تسویه های اعتباری توسط شرکت فولاد مبارکه پس از گشایش LC در موعد مقرر انجام خواهد شد .
  4. مشتریانی که نیاز واقعی آنان خارج از نماد و در محدوده تولیدات فولاد مبارکه میباشد ، امکان تامین نیاز آنها با پرداخت پرمیوم و هزینه های مربوطه میسر می‌باشد .
  5. در صورت نیاز خریداران محترم ثبت سفارشات و تحویل محصولات نماد ورق گرم سبک (HB) با ضخامت یک ممیز هشت دهم میلیمتر امکان پذیر خواهد بود .
  6. توجه مهم: چنانچه پس از 48 ساعت از اعلام بار به باربري معرفي شده توسط مشتري ، محصول آماده حمل توسط باربری حمل نگردد محصول توسط باربری ديگري به آدرس کارخانه مشتری (خریدار) یا یکی از انبارهای متعلق به شرکتهای خدماتی فولاد مبارکه حمل  مي‌گردد و کلیه هزينه هاي متعلقه بر عهده خریدار ميباشد.

    1-3. در اعتبارات اسنادی داخلی( دیداری) حداقل 10 درصد تا هنگام گشایش اعتبار.

    2-3. در اعتبارات اسنادی داخلی مدت دار حداقل 15 درصد تا هنگام گشایش اعتبار و حداقل 15 درصد تا زمان معامله اسناد.

    3-3.حداقل پیش دریافت جهت گشایش اعتبار اسنادی داخلی برای بخش دولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌نمایند 100% تعیین و در مورد شرکت های دولتی که به تایید معاونت راهبردی ریاست جمهوری و یا ذیحساب دستگاه ذیربط از بودجه عمومی استفاده نمی‌نمایند تابع بند 1-3 خواهد بود.

    مدارک مورد نیاز :

    حداقل مدارک مورد نیاز جهت معامله اسناد:

    1. داشتن صلاحیت فنی، اهلیت، حسن شهرت، سابقه کار و مراودات بانکی.
    2. اعتبار اسنادی داخلی - ریالی به صورت دیداری و مدت دار قابل گشایش می‌باشد. گشایش اعتبار اسنادی مدت دار با موعد پرداخت حداکثر 360 روز از تاریخ ارائه اسناد امکان پذیر می‌باشد.
    3. پیش دریافت: اخذ پیش دریافت تا هنگام گشایش اعتبارات اسنادی داخلی، متناسب با توان و ظرفیت اعتباری متقاضی (خریدار/ کارفرما) به شرح ذیل انجام می‌پذیرد:
    4. سررسید اعتبار اسنادی داخلی - ریالی برای خرید کالا حداکثر 6 ماه و برای سایر موارد حداکثر 18 ماه می‌باشد.
    5. سررسید اعتبار اسنادی داخلی - ریالی با تصویب ارکان اعتباری بانک به مدت 6 ماه قابل تمدید می باشد.
      1. مدارک احراز هویت (شخصیت‌های حقوقی و حقیقی واجد شرایط) و مجوز فعالیت شغلی.
      2. پیش‌فاکتور سر رسید دار که بایستی حاوی اطلاعات کامل از جمله آدرس دقیق پستی خریدار و فروشنده، شرح کامل و مشخصات کالا مبدا، مقصد، چگونگی حمل، ارزش کالا، کرایه حمل و شرط تحویل بوده (و قرارداد خدمت منعقده فی مابین متقاضی اعتبار اسنادی و ذینفع برای اعتبارات اسنادی داخلی- ریالی خدماتی) و موافقت با روش «‌پرداخت از طریق گشایش اعتبار اسنادی داخلی ریالی غیرقابل برگشت» ذکر گردیده است.
      3. بیمه نامه صادره توسط یکی از شرکت های معتبر داخلی، بنا به درخواست خریدار برای بیمه کالا در مسیر حمل از انبار تولید کننده و یا بازرگانی فروشنده تا مقصد و انبار خریدار.
      4. سایر مدارک مورد نیاز که بر اساس نظر مرجع تصویب کننده تسهیلات ضروری می‌باشد.
      • سیاهه تجاری / صورت وضعیت انجام خدمات
      • سیاهه بایستی حاوی مهر و امضای فروشنده بوده، مشخصات فروشنده و خریدار را در برداشته و مطابق پیش فاکتور و شرایط اعتبار باشد.
      • صورت وضعیت انجام خدمات می بایست توسط ذینفع صادر و توسط کارفرما (متقاضی) تأیید شود.
      • سند حمل (حسب مورد: بارنامه، راهنامه، صورت مجلس تحویل کالا، حواله انبار فروشنده، یا قبض انبار)
      • گواهی بازرسی کالا
      • بیمه نامه / گواهی بیمه حمل کالا
      • سایر مدارک مورد نیاز در صورت درخواست متقاضی
دیدگاه ها
×