چت

هشتگ چیست و چه کاربردی دارد؟

<p>اصطلاح هشتگ را این روزها در شبکه های اجتماعی و اینترنت زیاد دیده و شنیده اید، اگر هنوز معنی آن را نمی دانید، بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا برای استفاده از آن به راحتی بتوانید از این اصطلاح استفاده کنید.<br /> &nbsp;</p>

هشتگ چیست و چه کاربردی دارد؟

اولین هشتگ

هشتگ یا علامت # که از ابتدا به حوزه فناوری اطلاعات تعلق داشت، در ادوار مختلف دارای معانی و کاربردهای متفاوتی بود، بعنوان مثال در ابتدای دهه 1970 این علامت برای آدرس دهی سریع در زبان برنامه نویسی PDP-11 استفاده می گردید و در سال 1978، برایان کرنیگان و دنیس ریچی از # در زبان برنامه نویسی C استفاده می کردند تا کلید واژه های خود را به کمک آن مشخص نماید. حتی در یک زمان از این علامت در دستگاه های تلفن جهت خاتمه دادن به پیام های صوتی مورد استفاده قرار می گرفت و سپس به صورت رسمی وارد شبکه IRC شد تا تمام کانال ها و موضوعات این شبکه با علامت مذکور شناسایی شوند.

شبکه IRC باعث شد # بین مردم جهان محبوب تر شود و کریس مسینا یک برنامه نویس حوزه نرم افزارهای متن باز به این نتیجه رسید که از آن می تواند در شبکه اجتماعی توییتر استفاده کند تا موضوعات مختلف را با آن علامت گذاری نماید. او نخستین موضوع با این علامت را در 23 آگوست 2007 با این مضمون نوشت: نظر شما در مورد اینکه از # برای مشخص کردن گروه ها استفاده کنیم چیست؟

این نقطه آغاز ورود هشتگ به شبکه های اجتماعی شد و اگرچه در ابتدا توییتر آن را به صورت تخصصی مورد استفاده قرار می داد، اما طولی نکشید که دیگر پلتفرم ها نیز از آن جهت کاربرانی که هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند، استفاده شد تا آسان تر بتوانند پیرامون یک موضوع با یکدیگر صحبت کنند.

# ( هشتگ ) یاعلامت Number Sign:

hashtag اولین بار در سال 2007 توسط یک کاربرعادی بنام کریس مسینا در توییتر مطرح و سپس در دیگر رسانه های اجتماعی استفاده می شدهشتگ این اجازه را به کاربرها می دهد که به دیگران اجازه دهد به آسانی پیام ها را با یک موضوع یا محتوای خاص پیدا کنند.

در واقع هشتگ برچسبی است که برای دسته بندی و به اشتراک گذاری پست ها و نظرات درباره موضوعی خاص در سطح جهانی و فراتر از حلقه و فهرست دوستان بکار می رود. در اصل هشتگ ابزاری جهت دسته‌بندی پیام‌ فراهم می‌کند، تا افراد بتوانند آن هشتگ را جستجو و مجموعه‌ای از پیام‌ هایی را که شامل آن هستند به دست آورده و عموماً کلیدی‌ ترین کلمه‌ مربوط به موضوع مشخص شده را با علامت hashtag همراه کنند. این همراه کردن با استفاده از علامت # قبل از کلمه مورد نظر، انجام می‌شود.هشتگ می‌تواند در مقابل حروف، اعداد و علائم مجاز استفاده گردد اما علامت‌هایی نظیر $ یا % غیرمجاز و به شما اجازه نامگذاری نمی‌دهند.

در حال حاضر شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی مختلفی هستند که از هشتگ در متن های خود استفاده می کنند و با استفاده از آن مطالب خود را برجسته می نمایند بنابراین در انواع مختلفی از شبکه های اجتماعی از قبیل تلگرام، توییتر، اینستاگرام و... می توان از هشتگ قبل از جمله ها و یا در اواسط جمله استفاده نمود.

توجه داشته باشید # در اینستاگرام و تلگرام متفاوت می باشد به این صورت که اینستاگرام در سطح جهان بوده و در دنیا قابل سرچ است اما در تلگرام لوکال بوده یعنی مواردی که در گوشی شما باشد جستجو می کند نکته مهم اینکه هشتگ ها باید در ابتدا برنامه ریزی گردد، و اگر هشتگ اشتباه باشد کلمات در سرچ نمی آید.

hashtag

ایجاد هشتگ

اگر شما هم از اعضای یکی از شبکه های اجتماعی تلگرام،اینستا،توییتر و.... هستید حتماً و به طور قطع به هشتگ برخورد کرده اید، همانطور که می دانید پلتفرم های اجتماعی جهت آگاهی بخشی بیشتر در مورد موضوعات گوناگون از این کاربرد استفاده می کنند که مطالعات نشان داده است که حدود 25% موضوعی که هشتگ گذاری شده، به اشتباه در زمینه دیگر استفاده می شود…

هشتگ می تواند از یک کلمه معمولی،مخفف، اصطلاح، ترکیبی از عدد و حروف و یا عبارت تشکیل شود.

قابل ذکر است اگر بخواهید یک جمله و یا عبارت را در زمینه ای خاص هشتگ گذاری کنید نباید بین کلمات از فاصله استفاده کنید، و هشتگ ها باید بدون فاصله تایپ شود و در کلمات 2 یا 3 تایی حتماً باید بین کلمات از آندرلاین استفاده نمود.همچنین تمام حروف و اعداد باید پشت سر هم نوشته شوند و در ابتدا از علامت # استفاده کرد، در شبکه های اجتماعی تمام هشتگ ها با علامت# و پس از آن بدون فاصله کلمه مورد نظر آورده می شود.

بعنوان مثال:

  • #فولاد24
  • #میلگرد
  • #فولاد24_بازار_آینده_آهن_و_فولاد

کاربران این اجازه را دارند انواع هشتگ ها را با موضوعات مختلف ایجاد کنند عبارتی که به این صورت برچسب گذاری شده باشند می تواند بخشی از متنی باشد که شما نگارش کرده اید و می خواهید از این طریق، موضوع را پررنگ تر جلوه دهید.

از طرفی تاکنون هیچ مرکز پلیس اینترنتی راه اندازی نشده تا بتواند وضعیت هشتگ ها را ساماندهی نماید به همین علت از لحاظ فنی هیچگونه محدودیتی برای ایجاد موضوعات نخواهید داشت اما برای این کار اطمینان حاصل کنید که موضوع مورد نظر شما قبلا هشتگ گذاری نشده، و موضوعات شما اختصاصی و واحد می باشد و کاربران دیگر را دچار گمراهی کند

قابل ذکر است در برخی شرایط یک  # برای اتفاق خاصی به وجود می آید که پس از گذشت مدت زمانی فاقد اهمیت می شود و دیگر اهمیتی ندارد همچنین برخی مطالب می توانند 2 یا چند هشتگ داشته باشند که البته این مورد می تواند خواندن مطلب را دشوارتر نماید و مخاطب را با مشکلات فراوان مواجه می نماید.

هشتگ

هشتگ های ارزشمند:

نتایج حاصل از آخرین مطالعات نشان داده است 70 درصد هشتگ های موجود در شبکه های اجتماعی مختلف را کاربران موبایلی و 30 درصد بقیه نیز از طریق رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها ایجاد شده است.

طی بررسی های انجام شده توسط کارشناسان مرکز Online Circle یافتند که چرا کاربران شبکه های اجتماعی تا این حد به هشتگ گذاری علاقه دارند و ترجیح می دهند موضوع مورد نظر خود را با برچسب های مجازی متمایز کنند،که به شش مورد بشرح ذیل اشاره نمودند:

  • جهت داغ نشان دادن یک موضوع و آغاز یک گفت و گوی اینترنتی
  • از این فرایند جهت هر چه بیشتر رقابت استفاده می کنند بطوریکه هرگاه یک موضوع را با # متمایز می کنند، افراد مختلفی می توانند در زیرمجموعه آن نظرات خودشان را اعلام کنند.
  • جهت ایجاد فضایی برای میزبانی گفت و گوهای اینترنتی.
  • از این طریق می توان اطلاعات با موضوع خاصی را بصورت یکجا دریافت نمود.
  • جهت سازماندهی توییت ها و مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی.
  • جهت افزایش تعداد هواداران یا دوستان در شبکه های اجتماعی.

به طور کلی می‌توان مزایای هشتگ را اینگونه برشمرد:

-مطالب گذاشته شده در  # را همه می‌توانند مطالعه کنند و دیگر نیازی نیست هر شخصی مطلب را جداگانه به اشتراک بگذارد.

-با مراجعه به هشتگ، نیازی به جستجوی موضوعتان نیست، می‌توانید مطالب گوناگون و مرتبط را مطالعه کنید.

-همچنین در جستجوی گوگل می‌توانید هشتگ مورد نظر را نوشته و مطالب مربوطه را مطالعه کنید.

منبع:گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×