چت

نحوه خرید میلگرد از بورس

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا به چه صورت است؟ آیا هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند از بورس کالا خرید نماید؟ چه مراحلی را باید طی کند تا بتواند میلگرد مورد نیاز پروژه اش را از بورس خریداری نماید، با ما همراه باشید با ادامه این مطلب...

نحوه خرید میلگرد از بورس

 

یکی از راههای خرید میلگرد، خرید از بازار بورس کالا است، سازمان بورس کالا در سال 1382 با هدف کاهش نوسانات کاذب قیمت و شرایط عرضه و تقاضا ، محافظت از نوسانات آتی قیمت، هماهنگی میان بخش های تولیدی و بازرگانی و علت های متعدد دیگری تشکیل شد. 
در حال حاضر در بورس کالا انواع محصولات صنعتی، کشاورزی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی و نیز معدنی معامله میگردد، مقاطع فولادی یکی از زیرگروه های صنعتی می‌باشد که میلگرد در این دسته می‌باشد.در این دانش نامه به نحوه چگونگی خرید میلگرد از بورس کالا، بشرح موارد زیر خواهیم پرداخت.

  • شرایط خرید میلگرد از بورس کالا
  • چگونه وارد بازار بورس شویم؟
  • مدارک لازم جهت دریافت کد مشتری 
  • چگونگی خرید میلگرد از بورس کالا
  • کارمزدهای خرید میلگرد از بازار بورس کالا
     

قیمت روز میلگرد

شرایط خرید میلگرد از بورس کالا


همانطور که می دانیم بورس کالا یک بازار فیزیکی برای عرضه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها است ، خرید میلگرد و سایر محصولات فولادی از بورس کالا متاسفانه یا خوشبختانه دارای محدودیت هایی است یعنی شما باید دارای واحد تولیدی باشید و یا تناژ خاصی را درخواست نمایید. در کل جهت خرید آهن از بورس کالا دارا بودن دو شرط زیر الزامی است:

 

  1. پروانه بهره برداری: همان طور که قبلاً اشاره نموده ایم فروش محصولات در بورس کالا فقط توسط تولیدکنندگان محصولات صورت می‌گیرد و از طرفی دیگر تنها مصرف کنندگان واقعی که دارای پروانه بهره برداری باشند می‌توانند از بورس خرید نمایند این قانون جهت کمک به حذف واسطه و کاهش قیمت نهایی برای مصرف کنندگان صورت گرفته است. حال اگر شما مصرف کننده واقعی محصولات فولادی هستید می توانید با مراجعه به سامانه بهین یاب، هویت خود را تایید و پس از اخذ تاییدیه های لازم از بهین یاب، ادامه مراحل خرید را انجام دهید البته برای فعالیت در حوزه آهن و میلگرد استثناء وجود دارد و نیاز به پروانه بهره برداری نیست.
  2. حجم خرید معین: یکی دیگر از شرایط خرید از بورس کالا این است که حجم خریداری شده در تالارهای مختلف باید از یک حد مشخصی بیشتر باشد بطور مثال 20 یا 110 یا 220 تن باشد.


چگونه وارد بازار بورس شویم؟


هر شخص حقیقی و یا حقوقی با انتخاب یک کارگزاری و‌اخذ کد بورسی می‌تواند وارد بازار بورس شود و سفارش خرید و فروش خود را ارائه دهد. بنابراین پس از انتخاب کارگزاری می‌بایستی برای دریافت کد مشتری در بورس کالا اقدام کنید و با داشتن این کد می‌توانید در بازار فعالیت نمایید، قابل ذکر است دریافت کد بورسی فقط یک بار و از طریق کارگزاری انجام می‌گردد.

مدارک لازم جهت دریافت کد مشتری :

  1. شخص حقیقی:
  • تصویر شناسنامه
  • تصویر کارت ملی
  • تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقیق که در آن اطلاعاتی مانند شماره حساب بانک فرد متقاضی، آدرس، کدپستی ، تلفن و ... است.

2. شخص حقوقی:

  • تصویر روزنامه رسمی ثبت شرکت
  • تصویر روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضا هیئت مدیره
  • لیست سهام دارانی که بالای 10 درصد سهم دارند.
  • لیست صاحبان امضاء مجاز
  • ارائه شماره حساب جاری شخص حقوقی
  • نکته: مدتی است معامله گران بورس کالا محدود به اشخاص حقوقی بوده و اشخاص حقیقی قادر به انجام معاملات نمی‌باشند.

خرید میلگرد از بورس کالا


در ابتدا این مورد را مدنظر داشته باشید که جهت خرید در بورس در هر مرحله باید فرم درخواست خرید تکمیل گردد، در این فرم مشخصات کامل و دقیق کالا به علاوه تولیدکننده و... را مشخص، سپس کارگزار خریدار امکان خرید کالای مورد درخواست را بررسی می کند و حتی در مواقعی کارگزاری با تولیدکننده در مورد عرضه کالا مورد نظر رایزنی می‌نماید.
در مرحله بعد 10 درصد از مبلغ میلگرد خریداری شده را به حساب کارگزاری واریز کنید، این مبلغ تعهداتی را جهت خریدار می پذیرد که بر اساس آن و در صورت وقوع تخلف، کارگزاری می‌تواند از این مبلغ برداشت نماید، کارمزدها از همین مبلغ کسر می گردد. نکته مهم این که میلگرد جزء رینگ صادراتی بوده و به همین دلیل لازم است مبلغ 5 درصد از ارزش کل معامله هم به حساب کارگزاری واریز شود.
در این مرحله کارگزار مطابق با درخواست مشتری مبنی بر میزان، نوع، و تعداد و مبلغ میلگرد در زمان عرصه کالا در تالار با دیگر کارگزارن به رقابت می‌پردازد و  خرید را انجام می‌دهد.پس از آن کارگزار برای مشتری، میلگرد را خریداری نمود جزئیات معامله را که شامل حق الزحمه کارگزاری، عوارض بورس و قانون است را طی یک اطلاعیه به دست خریدار می‌رساند.
و پس از آن خریدار تا ساعت 10 صبح سومین روز کاری  باید تسویه کامل نماید و مبلغ را به حساب بورس واریز و فیش بانکی آن را به کارگزاری خود ارسال نمایید و مورد مهم اینکه نام واریز کننده وجه کالا باید با نام خریدار یکسان باشد و در صورت هرگونه مغایرت، کارگزاری آن را تأیید نمی‌کند. و مدارک را به کارگزار فروشنده تحویل دهد در غیر اینصورت به ازای هر روزتاخیر 0.25 درصد ارزش معامله جریمه خواهد شد. اما نکته مهم این که در صورت عدم تسویه حساب تا 10 روز کاری توسط خریدار، معامله فسخ می‌گردد. همین طور در صورت فسخ قرارداد خریدار موظف به پرداخت کارمزد کارگزار خود و فروشنده خواهد بود که از محل همان بیعانه اولیه برداشت می‌شود.
در خرید میلگرد از بورس کالا باید توجه داشته باشید که خریدار موظف به تعیین حمل بار و آدرس محل تخلیه است  و کارگزار خریدار موظف به پیگیری های لازم جهت تایید و ارسال سفارش می‌باشد، پس از این مراحل حواله فروش صادر می‌گردد.

کارمزدهای خرید میلگرد از بازار بورس کالا


کارمزدهایی که مشتری جهت خرید از بورس باید پرداخت کند بشرح زیر می‌باشد:

  •  ۰٫۱۸ درصد از ارزش معامله برای کارگزار.
  •   ۰٫۰۶ درصد برای ارزش معامله کارمزد شرکت بورس کالا.
  •  ۰٫۰۴ درصد برای ارزش معامله کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادار کم می‌شود.

نکاتی جهت خرید میلگرد از بورس کالا

  • زمان عرضه محصولات صنعتی مانند میلگرد در بورس کالا ساعت 11 می‌باشد.
  • در حال حاضر خرید میلگرد در بورس کالا روز چهارشنبه می‌باشد.
  • در حال حاضر اکثر کارخانه های تولیدی میلگرد در بورس کالا حضور دارند و محصولات خود را به صورت سبد میلگرد در بورس کالا عرضه می‌کنند.
  • قیمت ها در بورس کالا به شکل رقابتی تعیین می‌گردد.
  • اطلاعات عرضه محصولات فلزی و آمار معاملات آن بصورت آنلاین در سایت رسمی بورس کالا به آدرس www.ime.co.ir مشهود می‌باشد.
  • در حال حاضر حدود 90 کارگزاری در قسمت بورس کالا فعال هستند.

جمع‌بندی
در مقاله بالا، چگونگی خرید میلگرد از بورس کالا  به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت، شما کاربر عزیز می‌توانید جهت مشاهده قیمت روزانه میلگرد تولیدکنندگان مختلف وارد لینک زیر شوید.

قیمت روزانه میلگرد 

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24

×