چت

ناودانی سبک و ناودانی سنگین چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

<p>در مطالب قبل به معرفی ناودانی و انواع آن نیز اشاره نمودیم در این مطلب قصد داریم شما را با تفاوت دو نوع مهم از ناودانی سبک و ناودانی سنگین که در پروژه های عمرانی و صنعتی نیز کاربرد بسیار چشمگیری دارد آشنا نماییم.</p>

ناودانی سبک و ناودانی سنگین چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

ناودانی چیست؟

بهتر است در ابتدا ناودانی را تعریف کنیم سپس به بررسی انواع مختلف آن نیز بپردازیم. ناودانی نوعی پروفیل می باشد که از طریق عملیات نورد بر روی بیلت تولید می گردد، پروفیل دارای سطح مقطع U شکل می باشد که از یک جان به صورت افقی و و دو بال به شکل عمودی ایجاد می شود. همچنین پروفیل ها دارای دو گروه باز و بسته می باشند که ناودانی جزء دسته پروفیل باز می باشد. ناودانی ها در صنعت و ساختمان کاربرد فراوانی دارد که در ادامه به معرفی ناودانی سبک و ناودانی سنگین  نیز خواهیم پرداخت.

ناودانی ها بر حسب وزن و ابعاد به دو دسته بندی کلی بشرح ذیل تقسیم می شوند:

ناودانی سبک:

ناودانی سبک از لحاظ وزنی نسبت به وزن درج شده در جدول اشتال کمتر می‌باشد. به عبارتی، وزن این نوع از ناودانی‌ها بسیار کمتر از مقدار استاندارد جدول مهندسی می‌باشد.بیشترین کشورهایی که این نوع ناودانی ها را تولید می کنند می توان به ایران و روسیه نیز اشاره نمود.

از لحاظ استاندارد تولید این ناودانی استاندارد متفاوتی در مقایسه با استاندارد تولیدی ناودانی سنگین دارد و قیمت آن نسبت به ناودانی سنگین ارزان تر می باشد به علت اینکه وزن آن نسبت به نوع سنگین، کمتر می باشد.

ناودانی سنگین:

ناودانی سنگین از لحاظ وزنی کاملا مطابق با وزن درج شده در جدول وزنی اشتال می‌باشد. به عبارتی وزن و ابعاد این نوع از ناودانی‌ها دقیقاً با استاندارد جدول مهندسی برابر می‌باشد. ناودانی سنگین در کارخانجات داخلی و برخی از کارخانجات اروپایی تولید می گردد.

ناودانی سنگین

تفاوت های ناودانی سبک و سنگین:

خریداران جهت سفارش این محصول ابتدا باید با آن آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند انتخاب دقیق و درستی داشته باشند که یکی از آنها دانستن تفاوت هر دو نوع ناودانی می باشد که بشرح ذیل می باشد:

  • استانداردهای در نظر گرفته شده در زمان تولید
  • کاربرد هر یک از دو نوع سبک و سنگین
  • ابعاد محصول
  • وزن محصول
  • قیمت
  • الگوی اشتایل

روش های تولید ناودانی:

ناودانی به سه روش تولید می شوند، در تولید به روش پرسی همانند روش تولید و شکل دهی نبشی پرسی، بوسیله دستگاه پرس شکل داده می شود و در روش تولید فابریک بصورت فابریک از خط تولید شکل دهی خارج می شود و نیازی به عملیات پرس نمی باشد و در روش آخر تولید به صورت نورد گرم و سرد می باشد.

  • 1- پرسی
  • 2- فابریک
  • 3- نورد گرم و سرد

انواع ناودانی از نظر شکل ظاهری:

ناودانی ها از نطر شکل ظاهری در دو نوع ذیل دسته بندی و تولید می گردند:

ناودانی سبک
  • ناودانی ساده: ناودانی ساده را با ورق گرم تولید کرده و بسته به مورد استقاده، در صورت لزوم می توانند آن را به روش گرم یا سرد گالوانیزه کنند. ناودانی ساده در ابعاد 8، 10، 12، 14، 16 و در ارتفاع بین 30 تا 400 میلی متر تولید می شود. ناودانی در مصارفی از جمله ساختمان سازی، ماشین سازی و صنعتی کاربرد دارند.
  • ناودانی مشبک: ناودانی مشبک را نیز با ورق گرم تولید کرده و گالوانیزه کردن آن را نیز می توان به روش های گرم و سرد انجام داد. که در ساخت قفسه های فولادی، اجرای سازه های فولادی سبک و نمای ساختمان در روش نصب سنگ به صورت خشک کاربرد دارد.

انواع کاربرد ناودانی:

شکل ظاهری این محصولات باعث شده تا علاوه بر استفاده در پروژه های عمرانی، ترمیم بناهای معماری، تجهیزات ساخت و ساز و… در مصارف صنعتی مانند پایه ماشین آلات، چارچوب ها، تشکیلات دریایی، اسکلت کامیون ها و… کاربردهای متنوعی داشته باشند. ولی وزن، نوع و ابعاد هر کدام متفاوت است. برخی سبک و برخی سنگین هستند.

تولیدکنندگان ناودانی در ایران:

-فولاد ناب تبریز

-صنایع فولاد توس

-فولاد تهرانپگروه صنعتی شکفته

-نورد آریان فولاد

منبع:گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×