چت

میلگرد داکتیل چیست؟

بر اساس استاندارد تولید، میلگردها به 4 دسته A1,A2,A3 و A4 تقسیم می‌شوند که در ادامه می‌خواهیم میلگرد داکتیل و اینکه این نوع میلگرد جزء کدام یکی از دسته‌های میلگرد است را بررسی نماییم.

میلگرد داکتیل چیست؟

میلگرد داکتیل چیست؟ آیا تا بحال درباره این نوع میلگرد شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید داکتیل چه خصوصیات و کاربردی دارد؟ در ادامه موارد ذیل را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم  داد:

  • میلگرد و انواع آن
  • میلگرد داکتیل 
  • چگونگی تولید میلگرد ساده
  • مشخصات میلگرد داکتیل
  • مشخصات فیزیکی داکتیل
  • کاربرد میلگرد داکتیل

قیمت روز میلگرد

میلگرد و انواع آن


همه ما میلگرد را می‌شناسیم و با کاربرد آن کم و بیش آشنایی داریم و می‌دانیم یکی از مهمترین مصالح استفاده شده در ساختمان سازی است. برای اینکه میلگرد داکتیل را بشناسیم ابتدا باید بدانیم میلگرد چیست؟ میلگرد یا همان آرماتور، پروفیل با سطح مقطع دایره توپر است که در اکثر سازه‌ها جهت استحکام بکار برده می‌شود و از سازه‌ها در مقابل نیروهای کششی محافظت می‌کند. در کل از این محصول فولادی برای تقویت بتن در ساختمان‌های اسکلت بتنی استفاده می‌گردد. همانطور که می‌دانیم میلگرد به 4 دسته استاندارد زیر تقسیم و تولید می‌شوند:

  1. میلگرد (S240 ) A1: از نوع صاف و بدون آج با مقاومت تسلیم 2400 و مقاومت کششی 3600 kg/cm2   که موضوع اصلی بحث ما در این دانش نامه می‌باشد. 
  2. میلگرد (S340 ) A2 : از نوع آجدار مارپیچ با مقاومت تسلیم 3400 و مقاومت کششی 5000 kg/cm2
  3. میلگرد (S400 ) A3 : از نوع آجدار جناقی با مقاومت تسلیم 4000 و مقاومت کششی 6000 kg/cm2
  4. میلگرد (S500 ) A4 : از نوع آجدار مرکب با مقاومت تسلیم 5000 و مقاومت کششی 5200 kg/cm2

 

میلگرد داکتیل چیست؟ 


خوب توضیح کوچکی در خصوص میلگرد و انواع آن دادیم حالا به بررسی  میلگرد داکتیل خواهیم پرداخت، در واقع میلگرد داکتیل همان میلگرد A1 است که با نام‌های میلگرد ساده ( بدون آج) و میلگرد نرم شناخته می‌شود که قابلیت جوش پذیری و انعطاف پذیری بالایی دارد اما استحکام کمتری در برابر میلگردهای آجدار دارد.
به عبارتی دیگر میلگرد ساده A1 با تنش جاری و گسیختگی به ترتیب 240 و  360 کیلوگرم بر سانتی متر مربع همان میلگرد نرم یا خام است که بصورت صاف و بدون آج است و جهت آهنگری و تغییر شکل و عملیات تراش و جوشکاری مناسب است.

 

چگونگی تولید میلگرد ساده


در مرحله‌ی تولید میلگرد که معمولا از بیلت و یا ورق‌های ضایعاتی بدنه  کشتی و کنار ورق‌ها تولید می‌شود، ورق‌ها را با محاسبه‌ی قطر میلگرد به صورت مقطع‌های مکعب مستطیل با طول‌های حدود یک سوم طول میلگرد نهایی قطعه قطعه کرده و در کوره با سوخت مازوت و گازوئیل در حرارت ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد می‌گذارند. پس از آنکه ورق‌ها به صورت کامل و یکنواخت سرخ شدند، آن‌ها را در غلطک‌های مختلف قرار داده و نورد می‌کنند. در این مرحله تدریجاً مقطع مستطیل را به دایره تبدیل می‌کنند که به طول ۶متر بسته بندی می‌شود. میلگرد به سه گروه تقسیم می‌شود: فولاد نوع A-1 فولاد نوع A-2 فولاد نوع A-3

داکتیل

مشخصات میلگرد داکتیل


میلگرد داکتیل حاوی 24 درصد کربن و 60 درصد سیلیسیم است. به همین دلیل مقاومت کششی کمتری نسبت به میلگرد آجدار دارد. اما به علت نرم بودن و جوش پذیری بالا، جهت عملیات جوشکاری بسیار مناسب می‌باشد.

مشخصات فیزیکی داکتیل


صاف بودن سطح میلگرد داکتیل
مقاومت تسلیم 2400 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
تنش گسیختگی 3600 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع


کاربرد میلگرد داکتیل چیست؟


آهنگری و تغییر شکل
جوشکاری
استفاده در ساخت سازه
ایجاد مقاومت در بخش‌های مختلف ساختمان  جهت کاهش ترک و تنش‌های احتمالی
جهت استحکام میلگرد و چسباندن آن به بتن ملات و دوغاب
استفاده در بتن

خلاصه کلام
در نهایت میلگرد دارای انواع مختلفی می باشد که میلگرد داکتیل یا ساده یکی از انواع میلگردها است.  به دلیل نرم بودن با نام میلگرد خام یا نرم نیز شناخته شده و قابلیت جوش پذیری و انعطاف پذیری بالایی نسبت به سایر میلگردها دارد و سطح آن بدون آج و صاف است.
در صورت هرگونه سوال در خصوص خرید و فروش میلگرد داکتیل با مشاوران ما تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شوید.

کاربرد میلگرد داکتیل
منبع: گروه تأمین محتوای  فولاد 24


 

دیدگاه ها
×