چت

لوله مسی چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله مسی به دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارد بر اساس نوع نیاز و ضخامت دیواره دارای انواع مختلفی است. اگر می‌خواهید در اجرای پروژه‌های خود از لوله مسی استفاده کنید، باید شناخت دقیقی از انواع و کاربردهای آن داشته باشید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که هر نوع از این لوله‌ها برای استفاده در چه مصارفی مناسب هستند. پس همراه ما باشید.

لوله مسی چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله مسی چیست و چه کاربردی دارد؟ لوله مسی یکی از انواع لوله است که همانطور که از اسمش پیداست از مس ساخته شده است. به علت استفاده از مس در ساختار آن، رنج سختی بالایی دارند و این پارامتر در انواع مختلف آن متفاوت است. لوله‌های مسی به طور عمده به دو دسته لوله مسی سخت و لوله مسی نرم تقسیم می‌شوند. از همین رو خواص، کاربردها، کیفیت و هزینه‌های آن‌ها با یکدیگر یکسان نخواهد بود. معمولا لوله‌هایی که سختی کمتری دارند، در مصارف ساختمانی استفاده می‌شوند. چرا که نیاز نیست لوله فشار و دمای بالایی را تحمل کند. در مقابل لوله‌هایی که در صنعت به کار برده می‌شوند، باید از مقاومت و ضریب سختی بالایی برخوردار باشند. معمولا لوله در تاسیسات برای انتقال مایع و سیالات گرم و سرد استفاده می‌شود. اتصالات مورد استفاده در آن‌ها، روش‌های شعله ور، فشرده سازی و لحیم کاری است. در ادامه به معرفی انواع لوله‌های مسی، کاربرد، مزایا و محدودیت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.  برای ساخت این لوله‌ها از دو روش اکسترود و DIRECT TRUE استفاده می‌شود. از مهمترین کاربرد آن‌ها می‌توان به انتقال جریان الکتریکی و حرارت اشاره نمود. مطالب بیان شده در این مقاله:

  • انواع لوله مسی براساس کاربرد
  • لوله مسی شاخه‌ای
  • لوله مسی کلاف
  • لوله مسی کویل
  • لوله مسی مویی
  • کاربرد لوله مسی در تاسیسات
  • دسته بندی لوله مسی براساس نیاز بازار
  • دسته بندی لوله مسی برطبق ضخامت دیواره
  • مراحل تولید لوله مسی
  • محدودیت‌های لوله مسی
  • مزایای لوله حرارتی مس

انواع لوله مسی بر اساس کاربرد

انواع لوله مسی چیست؟ لوله مسی بنابر کاربرد و موارد مصرف در سه نوع شاخه‌ای، کلافی، کویلی ( LWC ) و مویی ( capilary ) تولید می‌شود. کویل در لاتین LWC و مویی با نام capillary شناخته می‌شود. لوله مسی لوله قطر خارجی نازکی دارد. از همین رو به آن مویی می‌گویند. در مقابل لوله مسی کلاف قابل خم شدن است و به صورت آنیل به فروش می‌رسد. 

لوله مسی شاخه‌ای

این دسته از لوله‌ها فاقد آلودگی بوده و سطح داخلی آن‌ها هم سطح است. ویژگی آن‌ها موجب گشته تا برای هدایت الکتریکی گزینه مناسبی باشند. از دیگر مزایای این لوله‌ها می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی اشاره نمود. تهویه مطبوع، صنایع برودتی، الکتریکی و بهداشتی از مهمترین موارد استفاده از آن‌ها است. به دلیل تهویه مطبوع بسیاری از بیمارستان برای تاسیسات خود از این نوع لوله استفاده می‌کنند.

لوله مسی کلاف

لوله مسی کلاف یکی دیگر از انواع لوله مسی است که در قطرهای 4.1 تا 7.8 اینچ و طولی برابر با 15 الی 50 میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های مسی کلافی از جنس نرمی ساخته شده‌اند بنابراین می‌توان آن‌ها را در سیستم لوله کشی و دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی به کار برد. با توجه به نوع کاربرد به شکل آنیل شده به بازار عرضه می‌شوند. اگر به ساختار و سیستم لوله کشی کولر گازی دقت کنید خواهید دید که از این لوله در کولر گازی استفاده شده است. 

لوله مسی کلاف

لوله مسی کویل (LWC)

به این لوله‌ها LWC نیز می‌گویند و در خطوط تولید انبوه سیستم‌های حرارتی و برودتی و مبدل‌های حرارتی کاربرد دارد. علت استفاده از این لوله‌ها در دستگاه‌های حرارتی ضریب هدایت حرارتی بالای آن‌ها است. مس معمولا دو برابر آلومینیوم می‌تواند حرارت را منتقل کند.

لوله مسی مویی (capilary)

به این لوله‌ها Capillary نیز می‌گویند و چون قطر بسیار کمی دارند با نام لوله مویی نیز شناخته می‌شوند. جایگاه آن بین خروجی فیلتر ( درایر ) و ورودی اپراتور است. قابل ذکر است قطر و طول آن در کیفیت سرمای ایجاد شده بسیار همیت دارد.

این لوله‌ها در قطرهای 6 الی 22 میلی متر با آلیاژ SF-CV22 به صورت کلاف به طول 25 تا 50 متر و با آلیاژ SF-CU37 در قطرهای 6 الی 54 میلی متر به صورت شاخه ای عرضه می‌شود.

همچنین در قطرهای 64 میلی متر به بالا فقط به صورت شاخه‌ای عرضه می‌گردند.

کاربرد لوله مسی در تاسیسات


لوله مسی در تاسیساتی برای انتقال آب با PH خنثی کاربرد دارد. همانطور که گفته شد یکی از مزیت‌های آن‌ها داشتن پوشش محافظ در برابر خوردگی است. معمولا این پوشش بسیار نازک است. از همین رو برای لوله‌هایی که قطر کمی دارند می‌توان حداکثر جریان آب را بدون مشکل منتقل نمود. استفاده از این لوله‌ها به دلیل خواص و ویژگی که دارند، موجب پایین آمدن هزینه‌ها خواهد شد و در نتیجه برای تاسیسات و خطوط انتقال آب گزینه مناسبی هستند. از دیگر مزایای آن‌ها انتقال گرما است. زمانی که آب گرم از طریق این لوله عبور داده شود، لوله آب را گرم نگه می‌دارند. ضد میکروب بودن از دیگر خواص آن‌ها است. مس به طور طبیعی دارای خاصیت ضد میکروبی است و این مانع از ایجاد و تکثیر باکتری‌های مضر خواهد شد. علاوه بر این مانع از رشد لجن در لوله شده و از ابتلای افراد به بسیاری از بیماری‌های ناشی از آب آلوده جلوگیری می‌کند. 
 

دسته بندی لوله مسی بر اساس نیاز بازار

بر اساس نوع نیاز این دسته از لوله‌ها در سه گروه DLP، TPC و DHP جای می‌گیرند. 
-لوله مسی TPC
لوله مسی TPC گزینه بسیاری خوبی برای هدایت الکتریکی است. بنابراین برای مصارف الکتریکی مانند ساخت کابل کاربردبالایی دارند.
-لوله مسی DHP & DLP
این نوع از لوله‌ها علاوه بر قابلیت هدایت حرارتی بالا، قابلیت جوشکاری نیز داشته و در تولید مبدل‌های حرارتی کاربرد دارد.

دسته‌ بندی لوله‌های مسی بر طبق ضخامت دیواره‌

لوله‌های مسی بر اساس نوع ضخامت دیواره به سه نوع L، K و M تقسیم می‌شوند که ضخامت دیواره در آن‌ها متفاوت است. اما معمولا ضخامت دیواره خارجی آن‌ها مشابه یکدیگر است. 

-لوله مسی نوع M
کمترین ضخامت در میان این سه دسته متعلق به نوع M است. بیشترین کاربرد آن‌ها در سیستم آب خانگی و سیستم‌های خلا می‌باشد. برای اتصال آن‌ها می‌توان از اتصالات فشرده سازی یا لحیم کاری استفاده نمود. علت کاربرد آن‌ها در سرویس لوله کشی آب خانگی، هزینه مناسب آن‌ها است. هرچه دیواره لوله نازک‌تر باشد، قیمت آن کمتر است.

-لوله مسی نوع L

لوله کشی داخلی، محافظت از آتش سوزی و کاربردهای HVAC از مهمترین موارد استفاده از آن‌ها است. معمولا سفت و سخت و انعطاف پذیر هستند. برای اتصال آن‌ها از فشرده سازی، لحیم کاری و جوشکاری می‌توان استفاده کرد. به دلیل کاربردها و ویژگی‌هایی که دارند از انواع رایج لوله‌های مسی هستند. اگرچه مقاومت لوله‌های سفت و سخت بیشتر است اما از نوع نرم و انعطاف پذیر آن برای خطوط قدیمی آب استفاده می‌شود. علاوه بر داخل خانه می‌توان در مصارف خارجی خانه نیز از آن‌ها استفاده کرد.

-لوله مسی نوعK

لوله مسی نوع K ضخیم‌ترین نوع این لوله‌ها است. انتقال آب، نشت روغن، محافظت در برابر آتش سوزی و HVAC و دیگر صنایع از آن‌ها استفاده می‌شود. برای اتصال آن‌ها از جوشکاری و فشرده سازی استفاده می‌شود. لوله‌های نوع K سفت و سخت هستند و این ویژگی آن‌ها را برای خطوط و اتصالات آب زیر زمینی متناسب ساخته است. به دلیل آسیب پذیری آن‌ها در برابر گاز، برای خطوط انتقال گاز طبیعی مناسب نیستند.

لوله مسی

مراحل تولید لوله مسی

  • ذوب کاتد در کوره القایی
  • ریخته گری مداوم پوسته مادر
  • بسته بندی و حمل
  • نورد پوسته مادر و اصلاح کریستالی آن
  • کشش سه مرحله‌ای لوله مادر
  • کشش در ماشین دورانی (کویل سازی لوله، شاخه سازی لوله، کلاف سازی لوله )
  • تنش زدایی

محدودیت‌های لوله‌ مسی چیست؟

در این بخش می‌خواهیم بررسی نماییم که محدودیت‌های لوله مسی چیست؟ لوله‌های مسی تنها مقاومت خوبی در برابر اکسیژن محلول در آب دارند. یعنی مقاومت کمی در برابر انواع دیگر خوردگی و مواد شیمیایی داشته و تغییرات شیمیایی در دماهای بالای ضد یخ‌های پایه گلیکول موجب خوردگی لوله‌های مسی می‌شود. از طرفی این نوع خوردگی، در هنگام تابش شدید در سیستم‌های خورشیدی اتفاق می‌افتد. بنابراین نباید از این لوله‌ها در دستگاه‌های خورشیدی استفاده نمود. به عبارتی می‌توان گفت اگر سولفید هیدروژن چگالی بالایی داشته باشد، لوله‌های مسی آسیب می‌بینند.

لوله‌های مسی مورد استفاده در تأسیسات گرمایی و سرمایی می‌بایست یکی از استانداردهای زیر باشد:

  • part1 2871 BS
  • 1786DIN
  • 88D ANSI
  • 274ISO

مزایای لوله حرارتی مس

  • انتقال حرارت با سرعت بالا در عین حفظ حرارت
  • ضریب بالای انتقال حرارت
  • یکنواخت بودن توزیع دمای در بدنه
  • هزینه پایین و برخورداری از ساختار ساده
  • فشردگی، ضریب اطمینان و بازدهی بالا
  • اتلاف گرمای بسیار پایین
  • سازگاری با محیط زیست

فرآیند تولید لوله مسی

منبع تولید محتوا فولاد24

دیدگاه ها
×