چت

دستکش ایمنی

تمام تکنسین‌ها قبل از شروع دوره کاری خود، باید دوره‌ای برای آمادگی و آموزش ایمنی بگذرانند. گاهی کاری که فرد، قرار است انجام دهد نیاز به استفاده از ابزار حساس دارد و یا محیط کاری شرایط سختی دارد و شخص باید با تجهیزات کامل وارد محیط کاری خود شود که دستکش ایمنی یکی از آنهاست.

دستکش ایمنی

حفظ ایمنی از مهم‌ترین اصول برای انجام هر کاری است. استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی کاری بسیار مهم بوده و اولویت بالایی دارد. یکی از قسمت‌های بدن که در معرض آسیب و صدمه‌هایی مانند سوختگی، قطع عضو و صدمه با مواد شیمیایی قرار دارد، دست است. به همین جهت حفظ ایمنی دست‌ها و استفاده از دستکش ایمنی حین کار بسیار اهمیت دارد. استفاده از دستکش ایمنی در حرفه‌هایی مانند آتش‌نشانی، جوشکاری، برشکاری و در کارگاه‌های صنعتی و ساختمانی بسیار مهم و ضروری است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی موارد زیر بپردازیم:

  • دستکش ایمنی چیست؟
  • مواد سازنده‌ی دستکش ایمنی
  • انواع دستکش ایمنی
  • علائم اختصاری درج شده بر روی دستکش ایمنی
  • معرفی بهترین برندهای دستکش ایمنی
  • نکات مهم در هنگام خرید دستکش ایمنی

قیمت روز مقاطع فولادی

دستکش ایمنی چیست؟

همان طور که گفتیم استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی برای کار بسیار مهم است و بیشترین اولویت را دارد. یکی از قسمت‌های بدن که باید همیشه مورد توجه باشد و ایمنی آن در کار، حفظ شود، دست‌ها هستند. دقیقا بیشترین کار را دست‌ها انجام می‌دهند و گاهی امکان دارد که حادثه‌ای در محیط کار برای دست‌ها رخ دهد که قابل جبران و بازگشت نباشد. پس در اینجا اهمیت دستکش ایمنی واضح است. در حرفه‌هایی مانند آتش نشانی، محیط های شیمیایی، کارگاه‌های صنعتی که دارای دستگا‌ه‌های فرز و مته و جوشکاری هستند و غیره استفاده از دستکش ایمنی بسیار مهم است.

البته این را هم در نظر بگیرید که برای انجام کار با هر دستگاهی باید به دستورالعمل‌ها توجه کنید چون برای مثال ممکن است از دستکشی استفاده کنید که مناسب نباشد و تسلط و دقت شما را برای انجام کار پایین بیاورد. پس حتما از دستکش مناسب و مخصوص استفاده کنید. همچنین هر نوع دستکش ایمنی باید با کیفیت و کار‌آمد باشد و باعث تعریق و یا حساسیت در مصرف کننده، نشود. حرکت دست باید در تمام دستکش‌های ایمنی راحت باشد و طراحی مکانیکی این دستکش‌ها به گونه‌ای باشد که فعالیت مصرف کننده را کمتر و یا محدود نکند.

مواد سازنده‌ی دستکش ایمنی

دستکش ایمنی کار می‌تواند از الیاف و مواد متفاوتی مانند مواد پلیمری، پارچه‌ی کتان، چرم گاو، پنبه، مواد پلیمری و مواد پلاستیکی ساخته شود.

انواع دستکش ایمنی

دستکش ایمنی کار

کار با فلزات، محصولات شیمیایی، جابجایی مواد اولیه خام که زوایای تیز و برنده دارند می‌تواند بسیار آسیب رسان باشد. دستکش ایمنی کار حالت زنجیر شکلی و بافت فلزی داشته و از دست ها در برابر خطر های گوناگون محافظت می‌نماید. از این دستکش ها که عموما با نام دستکش فلزی، زره دار و زنجیری شناخته می‌شود در محیط های تراشکاری و قصابی متداول می‌باشد.

دستکش ایمنی

دستکش ایمنی ضد برش

در محیط های کارگاهی که کارگران و کارمندان به صورت مستقیم با ماشین آلات و مواد اولیه خام سر‌وکار دارند، استفاده و خرید دستکش ایمنی ضرورت دارد. یکی از مهم ترین آنها را می‌توان دستکش ایمنی ضد برش عنوان نمود چرا که این دستکش ایمنی بسیاری از آسیب های وارده به دست ها را کاهش داده و از میزان خسارات وارده به کارگر می‌کاهد.

دستکش ایمنی

دستکش ایمنی چرمی

با خرید دستکش ایمنی چرمی در مواقع جوشکاری و کارهای ساختمانی بسیاری از آسیب های وارده به دست کاهش می‌یابد.

دستکش ایمنی

دستکش ایمنی ضد اسید

محیط آزمایشگاهی از دیگر مکانهایی است که امکان آسیب رسیدن به چشم ها، پوست و دست ها در هنگام کار با مواد شیمیایی وجود دارد. با خرید دستکش ایمنی ضد اسید تمامی خسارات مربوط به آسیب دست کاهش یافته و احتمال خطر کمتر خواهد شد. این دستکش ها انعطاف پذیری بالایی داشته و کار با آنها آسان است. این دستکش های ایمنی به صورت عمده از جنس لاستیک، مواد پلیمری همچون نیتریل، PVC، بوتیل، نئوپرن و وایتون می‌باشند.

دستکش ایمنی

دستکش ایمنی الکتریسیته

این دستکش‌ها عایق جریان الکتریسیته هستند و افرادی که با برق سروکار دارند بسته به میزان ولتاژ باید از این دستکش‌ها استفاده کنند. از جمله مصرف کنندگان این دستکش‌ها می‌توان به تکنسین‌های سازمان برق و یا متخصصان طراحی و پیاده سازی دکل برق اشاره کرد.

دستکش ایمنی

دستکش ایمنی آتش نشانی

این دستکش‌ها برای آتش‌نشان‌ها و برای محیط های عملیاتی طراحی می‌شوند که درجه حرارت بسیار بالا است همچنین در بعضی از این عملیات، آتش نشان لازم است که مستقیما با آتش تماس داشته باشد. بنابراین الیاف و جنس این دستکش‌ها نسوز است و حالت مکانیکی مناسبی دارد که تسلط و دقت آتش نشان را کم نکند.

دستکش ایمنی

دستکش ایمنی جوشکاری آرگون

امور جوشکاری و کار با تجهیزات مربوط به آن استفاده از دستکش ایمنی محافظ دست را تاکید کرده و در صورت عدم توجه به استفاده از دستکش های ایمنی خطرات بسیاری همچون سوختگی در کمین جوشکاران می‌باشد. الیاف به کار رفته در این دست کش ها از جنس چرم، پنبه نسوز، آرامید، پشم شیشه، بافت آلومینیوم می‌باشد.

دستکش ایمنی

نحوه ی انتخاب دستکش ایمنی مناسب

شما چگونه میتوانید بهترین دستکش را انتخاب کنید که مناسب فعالیت کاری خاص شما باشد؟ انتخاب بهترین دستکش فراتر از انتخاب سایز مناسب است و شما باید دستکشی را انتخاب کنید که ایمنی بیشتری را برایتان به ارمغان آورد. دستکش در صنایع مختلف باید بر اساس مواد یا ابزاری که قرار است با آن ها در تماس باشد و خطر هایی که این ابزار و مواد می‌توانند به وجود آورند انتخاب شود. البته دستکش ایمنی باید مناسب عملیات مورد نظر شما باشد و سرعت عمل را پایین نیاورد. در واقع دستکش ایده آلی که از شما در برابر مواد شیمیایی و ابزارآلات مختلف و همچنین حرارت بالا محافظت کند، همچنین بسیار راحت و انعطاف پذیر باشد، به طور قطع وجود ندارد. دستکش ها تنها می‌توانند شدت آسیب را تا حد مناسبی کاهش دهند. اینگونه نیست که شما گمان کنید با داشتن دستکش محافظ می‌توانید با خیال راحت با ابزار، دستگاه ها و مواد شیمیایی تماس برقرار کنید و آسیبی نبینید.

علائم اختصاری درج شده بر روی دستکش ایمنی

هنگام خرید دستکش ایمنی آگاهی از علائم اختصاری که بر روی آن درج شده از اهمیت بسزایی برخوردار است.

EN374: نشان دهنده‌ی تست شیمیایی انجام شده بر روی محصول

EN511: نشان دهنده‌ی تست تحمل محصول در برابر سرما

EN421: نشان دهنده‌ی تست محصول در برابر عوامل میکروبی

E388: نشان دهنده‌ی تست محصول در مقابل ضربات فیزیکی و مکانیکی

En 407: مقاومت محصول در برابر آتش

En 421: مقاومت محصول در برابر رادیو اکتیو

EN 388: نشان دهنده‌ی تست دوام در برابر برش

En 388: مقاومت محصول در برابر جریان برق

بهترین برندهای دستکش ایمنی

دستکش ایمنی کار

نیترون، ماتریکس، هرکول و متالیکا از بهترین برندهای دستکش کار است که برای کارهای مختلفی مانند برش، جمع کردن زباله، صنایع بزرگ فلزی و تاسیسات مناسب است.

دستکش چرمی

برند هوبارت و ورکر از بهترین برندهای دستکش چرمی است.

دستکش ضد اسید و مواد شیمیایی

بهترین برند دستکش ضد اسید و مواد شیمیایی، میداس است.

دستکش جوش آرگون

بهترین برند دستکش جوش آرگون و جوشکاری Alan است

دستکش آتش نشانی و نسوز

برند seize، سیف گریپ 2 (safe grip II)، نورث و چیبا از بهترین تولیدکنندگان دستکش نسوز و آتش نشانی است.

نکات مهم در هنگام خرید دستکش ایمنی

برای خرید و انتخاب و حتی استفاده از دستکش ایمنی توجه به ریز نکات موجود می‌تواند یک انتخاب عالی را رقم زده و میزان وقوع خطر را بکاهد. از جمله این ریز نکات موارد زیر می‌باشند:

  • در برابر ضربات مکانیکی مقاوم باشد.
  • مانعی در برابر کار کردن نباشند.
  • نسبت به حرارت بالا و کم مقاومت داشته باشند.
  • جریان برق را از خود عبور ندهند.
  • ضربه گیر بوده و ارتعاشات ناشی از کار با لوازم مکانیکی را به حداقل برسانند.
  • دوام بالایی در برابر مواد شیمیایی و رادیواکتیو داشته باشد. دستکش هایی که در برابر نفوذ مواد شیمیایی مقاوم بوده و تجزیه نگردند و خود نیز وارد واکنش شیمیایی نشوند از این قبیل می‌باشند.
  • دستکش ایمنی نباید موجب حساسیت شود.
  • خوش دست و سبک باشد.
  • به راحتی پوشیده شود و از دست خارج گردد.
  • تهویه هوا را به خوبی انجام داده و مانع از عرق کردن دست ها شوند.
  • انعطاف پذیر باشد.
  • قیمت مناسب و مطلوبی داشته باشد.
  • ساییده و چروک نشوند.
  • دستکش مناسب با دست خود انتخاب کنید، سایز دست ها با هم فرق داشته و دستکشی که استفاده می کنید نباید خیلی کوچک و یا خیلی بزرگ باشد.
  • برای حمل الوار و مصالح باید از دستکش ایمنی کار، چرم یا برش استفاده نمایید.
  • قبل از مصرف و پوشیدن دستکش و سالم بودن آن مطمئن شوید.
  • برای جلوگیری از فاسد شدن و خرابی دستکش پس از شستشو آن را به مواد ضد رطوبت آغشته کنید.
  • دستکش را بر زمین رها نکنید و از تا کردن آن بپرهیزید.
  • دستکش نئوپان یک دستکش مناسب برای کار با مواد شیمیایی می باشد.
  • در صنایع ذوب و ریخته گری دستکشی از جنس پشم شیشه را انتخاب کنید.
  • دستکش لاستیکی یک عایق مناسب در مواجهه با جریان برق است، در هنگام استفاده از این دستکش از نوع آستر دار آن استفاده کنید تا حساسیت پوستی به وجود نیاید.
  • دستکش سربی را برای کار با مواد رادیواکتیو انتخاب نمایید.
  • به منظور جوشکاری و برش کاری می توانید از دستکش ایمنی چرم استفاده کنید.

اگر شما دوست عزیز جزء خریداران  و یا تامین کنندگان مقاطع فولادی هستید با مراجعه به وب سایت فولاد 24 قیمت خود را ثبت کنید.

تهیه شده در گروه تولید محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×