چت

آنچه باید قبل از خرید میلگرد بدانید

میلگرد جزء مقاطع فولادی است که کاربرد بسیار زیادی در صنعت ساختمان‌سازی دارد. میلگردها در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. تفاوت انواع میلگرد‌ها در ابعاد، مواد اولیه، استانداردها و روش تولید خلاصه می‌شود. به همین دلیل وقتی برای خرید میلگرد به بازار مراجعه می‌کنید، با گزینه‌های متنوعی روبه‌رو می‌شوید. تفاوت قیمت میلگردهایی که در بازار به فروش می‌رسند نیز عمدتا به همین موضوع بر می‌گردد. بنابراین قبل از خرید میلگرد، لازم است که با مشخصات فنی آن آشنا شوید. برای آگاهی از نکات طلایی خرید میلگرد، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه باید قبل از خرید میلگرد بدانید

میلگرد جزء مقاطع فولادی است که کاربرد بسیار زیادی در صنعت ساختمان‌سازی دارد. میلگردها در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. تفاوت انواع میلگرد‌ها در ابعاد، مواد اولیه، استانداردها و روش تولید خلاصه می‌شود. به همین دلیل وقتی برای خرید میلگرد به بازار مراجعه می‌کنید، با گزینه‌های متنوعی روبه‌رو می‌شوید. تفاوت قیمت میلگردهایی که در بازار به فروش می‌رسند نیز عمدتا به همین موضوع بر می‌گردد. بنابراین قبل از خرید میلگرد، لازم است که با مشخصات فنی آن آشنا شوید. برای آگاهی از نکات طلایی خرید میلگرد، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

قیمت روز میلگرد
مهم‌ترین مشخصات فنی انواع میلگرد

وقتی قصد خرید میلگرد را دارید، باید روی 4 فاکتور اساسی دقت کنید. هر یک از این موارد چهارگانه در تعیین قیمت میلگرد تاثیرگذار هستند. همچنین بی‌توجهی به خرید میلگرد مطابق با مشخصات فنی مورد نیاز پروژه‌ها، باعث می‌شود که عملا محصولات خریداری شده قابل استفاده نباشند. بنابراین توصیه می‌کنیم این 4 فاکتور را که در ادامه ذکر می‌کنیم، با دقت مطالعه کنید.


1. جنس میلگرد

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که صرفا از فولاد برای تولید میلگرد استفاده می‌شود. این در حالی است که انواع میلگردهای موجود در بازار ممکن است از مواد اولیه گوناگونی تشکیل شوند. در همین راستا انواع میلگردها بر اساس جنس به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

 

  • میلگرد اروپایی: ساخته شده از ترکیب منگنز، کربن، سیلیکون و ...
  • میلگرد سیاه: ساخته از فولاد آلیاژ با درصد کربن بالا
  • میلگرد گالوانیزه: ساخته شده از آهن گالوانیزه
  • میلگرد اپوکسی: میلگرد سیاه پوشش داده شده با اپوکسی
  • میلگرد FRP: ساخته شده از فیبر تقویت شده پلیمری
  • میلگرد فولاد ضد زنگ: ساخته شده از فولاد استیل یا ضد زنگ

 

 قیمت میلگرد


رایج‌ترین مدل میلگردهایی که در ایران تولید و عرضه می‌شوند، میلگرد سیاه است. تقریبا در بیش از 90 درصد پروژه‌های ساخت و ساز کشور از میلگردهای سیاه استفاده می‌شود. میلگرد سیاه نسبت به سایر مدل‌ها قیمت تمام شده کمتری دارد، مهم‌ترین نقطه ضعف آن نیز آسیب پذیر بودن در برابر خوردگی است. میلگردهای اروپایی نیز که چندان استفاده از آن‌ها در ایران رایج نیست، گران‌ترین مدل میلگردها هستند.

 

 

جهت مشاهده  قیمت روز میلگرد  کلیک کنید

2. استاندارد تولید میلگرد

وقتی صحبت از استاندارد تولید میلگرد به میان می‌آید، باید از دو جنبه به ماجرا نگاه کنیم. وجه اول استانداردهای مهندسی است که برای تولید میلگرد در سطح ایران و جهان وجود دارند. معمولا تمام کارخانه‌های داخل کشور از استانداردهای مهندسی یکسانی برای تولید میلگرد استفاده می‌کنند.

قیمت میلگرد
 
در عین حال اگر قیمت میلگرد مشابه را از دو کارخانه مختلف استعلام بگیرید، متوجه تفاوت قیمت بین محصولات آن‌ها خواهید شد. این تفاوت قیمت عمدتا به عرضه و تقاضا و همچنین کیفیت میلگردهای تولید شده از سوی کارخانه‌های مختلف برمی‌گردد. به‌طور کلی بر اساس استاندارد فنی، انواع میلگرد موجود در بازار را می‌توان در 4 گروه تقسیم‌بندی کرد که عبارت‌اند از:

 

  • میلگرد A1: این گروه از میلگردها بدون آج و با سطح صاف عرضه می‌شوند.
  • میلگرد A2: این گروه از میلگردها دارای آج به‌صورت مارپیچ هستند.
  • میلگرد A3: این گروه از میلگردها دارای آج به‌صورت جناقی هستند.
  • میلگرد A4: این گروه از میلگردها دارای آج به‌صورت جناقی هستند.

تفاوت میلگردهای A3 و A4 در میزان مقاومت تسلیم و کششی آن‌هاست. میلگردهای گروه A4 با مقاومت تسلیم و کششی به‌مراتب بیشتری تولید می‌شوند. بر اساس دسته‌بندی فوق، قیمت میلگرد A1 و A4 به ترتیب کمترین و بیشترین مقدار را در بازار دارند. با حرکت از میلگرد A1 به سمت A4 مقاومت کششی و تسلیم افزایش پیدا می‌کند. برای خرید هر یک از مدل‌های فوق، لازم است که حتما محاسبات فنی لازم را در پروژه انجام دهید.


3. سایز میلگرد

میلگردهای موجود در بازار با سایزهای مختلف تولید و عرضه می‌شوند. منظور از سایز، قطر میلگرد است. بدیهی است که هر چه قطر میلگرد بیشتر باشد، قیمت تمام شده آن نیز بالاتر می‌رود. در حالت استاندارد، میلگردهای موجود در بازار را در شاخه‌هایی با طول یکسان (12 متر) تولید می‌کنند. از نظر قطر نیز میلگردهای تولید شده در ایران بین 8 تا 40 میلی‌متر قطر دارند. میلگردهایی که قطر زیر 10 متر دارند را به صورت کلاف نیز در بازار عرضه می‌کنند. انتخاب قطر میلگرد، باید بر اساس محاسبات فنی و مهندسی صورت بگیرد.


4. روش تولید میلگرد

یکی دیگر از عواملی که باعث تفاوت قیمت میلگرد در بازار می‌شود، روش تولید آن است. هر کارخانه با توجه به شرایطی که دارد، از روش خاصی برای ساخت میلگرد استفاده می‌کند. از جمله رایج‌ترین روش‌های تولید میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 نورد گرم: در این روش ابتدا شمش فولاد تا دمای 1100 درجه سلسیوس حرارت داده می‌شود و سپس با استفاده از غلتک‌های خاص شکل‌دهی می‌شود تا به قطر مناسب برسد.

 نورد سرد: در این روش شمش‌های فولادی سرد می‌شوند و سپس با استفاده از غلتک عملیات شکل‌دهی روی آن‌ها صورت می‌گیرد. تعداد غلتک مورد نیاز برای این روش بیشتر است. همچنین میلگرد تولید شده از مقاومت و سختی به‌مراتب بالاتری برخوردار است.
در فرآیند تولید میلگرد به روش نورد سرد یا گرم، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که خصوصیات فنی محصول نهایی را در محدوده مورد نظر کنترل کرد. روی‌هم‌رفته باید توجه داشته باشید که قیمت میلگردهایی که به روش نورد سرد تولید می‌شوند، نسبتا بالاتر است.


عوامل موثر در قیمت میلگرد

در کنار چهار فاکتور فنی که در بازار ذکر کردیم، عوامل اقتصادی دیگری نیز وجود دارند که روی قیمت میلگرد تاثیرگذار هستند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوسانات نرخ ارز
  • تورم اقتصادی داخلی و جهانی
  • قیمت حامل‌های انرژی
  • قیمت مواد اولیه
  • میزان عرضه و تقاضا در بازار

 میلگرد


آنچه باعث نوسان قیمت میلگرد در بازار می‌شود، معمولا یکی از 5 عامل فوق است. به عنوان مثال افزایش نرخ ارز از حدود 26 تا 45 هزار تومان در سال 1401 باعث شده است که قیمت میلگرد نسبت به ابتدای سال بیش از 2 برابر افزایش پیدا کند. بنابراین برای تشخیص زمان مناسب خرید میلگرد، باید حتما درک درستی از هر کدام از 5 متغیر اقتصادی فوق داشته باشید.


کلام پایانی
در این مطلب به بررسی مهم‌ترین نکاتی پرداختیم که روی قیمت میلگرد اثرگذار هستند. همان طور که مشاهده کردید برخی از این فاکتورها مربوط به مشخصات فنی میلگرد و بعضی دیگر مربوط به عوامل اقتصادی است. مجموعه این عوامل باعث می‌شوند که خرید میلگرد تبدیل به امری کاملا تخصصی شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که حتما برای خرید این محصول از کارشناسان با تجربه کمک بگیرید. گاهی اوقات خرید میلگرد در زمان اشتباه ممکن است هزینه‌های اجرای یک پروژه را برای شما مضاعف کند.

جهت مشاهده لیست تامین کنندگان میلگرد به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.
 

×