چت

ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی یکی از بهترین و پرفروش ترین ورق های گالوانیزه ای است که در بازار مصرف یافت می شود.

ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی یکی از کاربردی ترین ورق های فولادی موجود در بازار است که خواصی بسیار مطلوب و جلوه ای بسیار زیبا دارد. این دسته از ورق ها همان طور که از نامشان پیداست، با اعمال پوشش رنگ بر سطح اوراق گالوانیزه تولید شده و به بازار مصرف عرضه می گردند. اگر برای خرید این ورق های کارآمد به بازار یا فروشگاه های آنلاین مراجعه کرده باشید، حتما متوجه تعدد و تنوع طرح و رنگ شگفت انگیز آن‌ها شده اید. این موضوع موجب شده که استفاده از این اوراق علاوه بر کاربردهای ساختاری، به طور قابل توجهی در اهداف تزئینی نیز مرسوم باشد.    

اگر آشنایی چندانی با ورق های رنگی، نحوه ساخت، ویژگی‌ها، کاربردها و مزایای آن ها ندارید؛ این مطلب مختص شماست. تا پایان همراهمان باشید. 
 ورق رنگی فولادی

آشنایی مختصر و مفید با ورق های رنگی

ورق رنگی که از آن تحت عنوان ورق پیش رنگ نیز یاد می‌شود، نوعی ورق فلزی است که نخست طی فرآیند گالوانیزاسیون گالوانیزه می‌گردد. سپس سطح ورق به دست آمده از مرحله قبل را با استفاده از پوشش رنگ الکترواستاتیک پوشانده و بدین‌ترتیب ورقی محکم و زیبا تولید می‌نمایند. ضخامت این اوراق که در 15 رنگ مختلف در دسترس مصرف کنندگان قرار دارند، بین 18/0 تا 7/0 میلی متر تخمین زده شده است. این ورق را به طور عمده در کاربردهای گوناگونی اعم از پوشش سقف شیروانی، ویلا و سوله مورد استفاده قرار می‌دهند. پس اگر بگوییم ورق رنگی سقف شیروانی و ورق رنگی سقف ویلا جزء ورق‌های رنگی پرفروش در بازار ایران محسوب می‌شوند، گزاف نگفته ایم!
 
اشنایی با ورق رنگی

سیر تا پیاز تولید ورق رنگی؛ ورق های رنگی چگونه ساخته می شوند؟!

برای تولید ورق های رنگی در مرحله نخست کلاف های گالوانیزه تولید شده در بخش ساخت ورق گالوانیزه را وارد بخش آماده سازی ورق می‌نمایند. در این قسمت سطح ورق ها را پولیش داده و بدین ترتیب چربی ها و ناخالصی های موجود بر سطح آن ها را از بین می برند. پس از چربی زدایی کامل سطح ورق های مذکور، با استفاده از غلتک های مخصوص به برس کاری آن ها می پردازند. برس کاری ورق های گالوانیزه موجب صاف و یکنواخت شدن سطح آن ها می شود. این امر زمینه ای را فراهم می‌سازد که عملیات رنگ آمیزی آن‌ها با کیفیت بالا انجام شده و لایه رنگ ایجاد شده بسیار بادوام باشد. مرحله بعدی مختص شستشوی ورق با آب و خشک کردن آن از طریق هوادهی است. 

در ادامه مقداری مواد شیمیایی بر روی سطح ورق پاشیده و در محیطی با دمای مناسب قرار می‌دهند تا خشک شود. هدف از انجام این کار بهبود مقاومت ورق در برابر خوردگی و افزایش چسبندگی رنگ به سطح آن عنوان شده است. حال وقت آن فرا رسیده که ورق آماده شده رنگ آمیزی شود. بدین منظور ابتدا نوعی رنگ پرایمر را بر روی سطح بالایی و پایینی ورق اعمال نموده و سپس آن را روانه کوره پخت می‌کنند. پس از این که ورق از کوره خارج و سرد شد، رنگ نهایی بر سطح آن اعمال گشته و مجددا وارد کوره پخت رنگ می‌شود. ورق به دست آمده از طی این مراحل بسیار شکل پذیر بوده و از مقاومتی باورنکردنی در برابر خوردگی بهره مند است. 
 
ورق رنگی قرمز

ویژگی های ورق رنگی

ورق های رنگی یکی از پر فروش ترین انواع ورق های گالوانیزه محسوب می شوند که در اشکال متعدد و متنوعی طراحی و تولید شده و به بازار مصرف عرضه می گردند. ورق های شادولاین، طرح سفال، هلالی، شیروانی و... از جمله کارآمدترین انواع ورق رنگی محسوب می شوند که در رنگ‌های آبی، سفید، سبز، نقره ای، قرمز، قهوه ای و... موجودند. زیبایی ظاهری، استحکام بی نظیر و دوام و ماندگاری بالای این اوراق آن ها را به گزینه ای ایده آل برای استفاده در بسیاری از صنایع تولیدی تبدیل نموده است.
 
ویژگی ورق رنگی

 

کاربردهای ورق رنگی

کاربرد ورق رنگی بسیار گسترده تر از تصورات شماست. استفاده از این ورق های مقاوم در کلیه مصارف نیازمند مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی مرسوم می‌باشد. علی الخصوص که این اوراق بسیار زیبا بوده و می توانند جلوه ای قابل توجه به اطراف خود ببخشند. مهم ترین موارد مصرف ورق رنگی عبارتند از:

  • تولید لوازم خانگی

زیبایی ظاهری ورق های رنگی دست به دست کیفیت مثال زدنی و سایر ویژگی‌های ممتاز آن ها داده تا شاهد به کارگیری وسیع آن‌ها در صنایع تولید لوازم خانگی باشیم. اگر به یخچال یا ماشین لباسشویی‌تان دقت کرده باشید، حتما متوجه شده اید که بدنه این وسایل از نوعی مقطع فلزی پوشش دار ساخته شده است. این همان ورق رنگی است که پیش تر به معرفی آن پرداختیم. اصلی ترین دلیل رواج استفاده از این اوراق در ساخت لوازم خانگی بهره مندی آن ها از خواص مکانیکی فوق العاده و زیبایی ظاهری چشمنواز است. 

  • ساختمان سازی

فروش شگفت انگیز ورق رنگی سقف شیروانی و ورق رنگی سقف ویلا حاکی از رواج به کارگیری این ورق ها در صنعت ساختمان سازی است. گفتنی است که پیمانکاران این اوراق کارآمد را با هدف زیباسازی بخش های گوناگون ساختمان اعم از نمای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌دهند. اگر سقف سوله ها و ورزشگاه ها را از نزدیک دیده باشید، متوجه وجود این ورق ها در ساخت آن ها شده اید!

از دیگر کاربردهای ورق رنگی می توان موارد زیر را برشمرد:

  1. استفاده در صنعت خودروسازی
  2. استفاده در ساخت صنایع فلزی
  3. استفاده در ساخت کانتینر و ...    

 
مزایای ورق رنگی

 

مزایای ورق رنگی

همان طور که قبل تر نیز اشاره کردیم، در حین تولید این دسته از اوراق گالوانیزه لایه ای از رنگ های مخصوص را بر سطح آن ها می نشانند. وجود لایه مذکور موجب می شود که این ورق‌ها بسیار مقاوم بوده و به گزینه ای ایده آل برای استفاده در شرایط مختلف محیطی تبدیل گردند. فراموش نکنید که مزایای ورق‌های رنگی تنها به مقاومت منحصر به فرد آن‌ها محدود نشده و بسیار فراتر از چیزی هستند که فکرش را می‌کنید! مایلید با مزایای حائز اهمیت این محصول پرفروش آشنا شوید؟

  • نصب سریع، ساده و بی دردسر
  • زیبایی چشمنواز
  • تناسب قیمت ورق رنگی
  • وزن سبک
  • ایمنی بالا در برابر زلزله
  • عدم تغییر رنگ در مجاورت شرایط آب و هوایی گوناگون
  • مقاومت مثال زدنی در برابر رطوبت
  • یکپارچگی
  • طول عمر و ماندگاری بالا
  •  ...
     
دیدگاه ها
×