چت

قیمت جهانی آهن آلات

قیمت جهانی آهن و فولاد در واقع همان قیمت های صادراتی کشور های تامین کننده در بازار های داخلی و خارجی است و شاخص قیمت جهانی آهن آلات و محصولات فولادی پارامتری است که تحولات قیمت جهانی این محصول را برمبنای یک سال پایه نشان می‌دهد. ایران نیز در تعیین این قیمت های جهانی نقش دارد.

قیمت جهانی آهن آلات

برای تعیین قیمت جهانی آهن آلات عوامل مختلفی وجود دارد که تاثیر زیادی زیادی بر آن وارد می‌کند. مهم ترین عامل در تعیین قیمت جهانی آهن آلات میزان عرضه و تقاضای آن است و همچنین سیاست های داخلی و خارجی کشور ها در تعیین قیمت جهانی محصولات فولادی موثر است. اما این عامل برای هر کشور با دیگری متفاوت است.

 

قیمت روز فولاد

 

منظور از قیمت جهانی آهن و فولاد چیست؟

منظور از قیمت جهانی آهن و فولاد در واقع همان قیمت صادراتی کشور های تامین کننده بازار های داخلی و خارجی است. این کشور ها علاوه بر تامین نیاز کشور خود در زمینه آهن و فولاد بازار های داخلی سایر کشور ها را نیز تامین می‌کنند و نقش بسیار مهمی در مصرف آهن آلات و خرید و فروش آن در کشور های دیگر را ایفا می‌کند.
ایران از گذشته تا کنون در این زمینه دخیل بوده و سهمی نیز در تعیین قیمت‌ها دارد. اکنون محصولاتی از ایران شامل بیلت و اسلب برای تعیین قیمت جهانی آهن به عنوان یک معیار در نظر گرفته می‌شود. 

 

آهن در بازار داخلی و خارجی 

تولید داخلی آهن در حال حاضر حدود 29 میلیون تن است که تقریبا 40 تا 50 درصد آن مربوط به فولاد مبارکه است. سهم ذوب آهن از این بازار 3-4 میلیون تن برآورده شده است. بنابراین بازار فولاد به طور عمده در دست فولاد مبارکه به حیات خود ادامه می‌هد.
از طرفی تولید فولاد در جهان چیزی حدود 1 میلیارد و 800 میلیون تن برآورده شده ک تقریبا 55 درصد آن در چین تولید می‌شود. هند با نرخ تولید حدود 6 درصد در رده دوم و ژاپن به دلیل نداشتن معادن بزرگ در رده سوم قرار گرفته است. سهم ایران از این بازار 1.4 درصد برآورده شده است. 

 

قیمت جهانی آهن آلات در ایران

به طور کلی قیمت آهن آلات در ایران از جمله قیمت میلگرد و ورق و همچنین شمش از روند قیمت های جهانی فولاد صادراتی ایران پیروی می‌کند. این موضوع با در نظر گرفتن ضرایبی از قیمت های جهانی فولاد بر روی قیمت پایه محصولات عرضه شده در بورس کالا اعمال می‌گردد.

قیمت جهانی آهن

 

پیش بینی قیمت جهانی آهن

پیش بینی آهن و فولاد بر مبنای عوامل بنیادی متغیر از قبیل عرضه و تقاضای داخلی کشور ها، عرضه و تقاضای صادراتی، تعرفه صادراتی، کیفیت و رقابت با یکدیگر، قیمت مواد اولیه از جمله سنگ آهن بررسی می‌گردد. همانطور که در مطالب فوق گفته شده است یکی از پارامتر های تاثیر گذار بر نرخ آهن در بازار داخلی، قیمت های جهانی این کالا می‌باشد. 

 

قیمت های جهانی آهن 

1. سنگ آهن

متوسط قیمت سنگ آهن در چین در راستای رکورد تقاضای فولاد و جو اقتصادی ضعیف باز هم نزولی بود و به کمترین سطح 6 ماه اخیر رسید. متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد از 106 دلا به 102 دلار هر تن سی اف آر افت داشت. کارخانه های زیادی در چین با مشاهده حاشیه سود ضعیف به فکر آغاز تعمیرات افتاده اند که همین امر در کوتاه ترین مدت تاثیر منفی بیشتری بر بازار سنگ آهن وارد می‌سازد. 

2. قراضه

در بازار واردات قراضه ترکیه قیمت قراضه وارداتی سنگین 20-80 از حدود 405 دلار به 385 دلار هر تن سی اف آر افت داشت. جو بازار فولاد ترکیه منفی است و تاثیر بیشتری بر تمایل به خرید قراضه وارد کرده است. از 15 مارس تا کنون قیمت قراضه در ترکیه روند نزولی داشته است. ظاهرا 370 دلار قیمت مورد نظر بعدی خریداران است. جهت مشاهده قیمت قراضه و ضایعات کلیک کنید.

3. بیلت 

بازار واردات بیلت جنوب شرق آسیا هفته گذشته افت شدیدی را تجربه نمود که به دلیل رکورد بازار بود. اختلاف زیاد میان قیمت های پیشنهادی و درخواستی، افت بازار جهانی قراضه و ضعف تقاضا در بازار محصولات فولادی منطقه همگی موجب افت قیمت بیلت وارداتی شد.جهت مشاهده قیمت شمش و تختال کلیک کنید.

4. میلگرد  

قیمت میلگرد در ترکیه روندی نزولی دارد که به دلیل افت بازار و کاهش خرید ها می‌باشد. عرضه کننده های اصلی قیمت میلگرد خود را در بازار داخلی به 660 تا 650 دلار هر تن درب کارخانه رساندند و معاملات کمی در 650 دلار نهایی میلگرد صادراتی ترکیه نیز 1.5 درصد افت داشته است. جهت مشاهده قیمت میلگرد کلیک کنید.

5. ورق

آخرین قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین 15 دلار افت روزانه داشته است 538 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. ورق سرد نیز 7 دلار ارزان تر شده 640 دلار هر تن درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده بود. جهت مشاهده قیمت انواع ورق کلیک کنید.

قیمت جهانی فولاد

جمع بندی 

قیمت جهانی آهن و فولاد در واقع همان قیمت های صادراتی کشور های تامین کننده در بازار های داخلی و خارجی است و شاخص قیمت جهانی آهن آلات و محصولات فولادی پارامتری است که تحولات قیمت جهانی این محصول را برمبنای یک سال پایه نشان می‌دهد. ایران نیز در تعیین این قیمت های جهانی نقش دارد.

منبع: گروه تولید محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×