چت

مشخصات فولاد St37 و St52

مشخصات فولاد St37 و St52 چیست؟ اگر فعال حوزه آهن و فعال هستید و یا به تازگی وارد این صنعت شده اید حتماً با نام ها و گریدهایی مانند St37 و St52 آشنایی دارید فولاد24 تصمیم دارد در این نوشتار بیشتر به این موضوع بپردازد.

مشخصات فولاد St37 و St52

همانطور که می‌دانید فولادها از مهم ترین آلیاژها در صنایع مختلف است که گرید و خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوتی دارند و بر اساس این مشخصات کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف به خصوص ساختمان سازی دارند که مهندسان و متخصصان این حوزه می‌بایستی قبل از استفاده از این فولادها از مشخصات آنها مطلع باشند لذا ما شما را بیشتر با این دو نوع فولاد St37 و St52 آشنا خواهیم نمود پس با ما همراه باشید تا پایان این نوشتار...

  • چگونگی نامگذاری فولادهای st37 و st52
  • فولاد st37 چیست؟
  • ترکیب شیمیایی فولاد st37
  • خواص مکانیکی و فیزیکی فولاد st37
  • محدودیت ورق ST37 
  • فولاد st52 چیست؟
  • خواص مکانیکی و فیزیکی st52
  • کاربرد فولاد ST52
  • محدودیت ورق ST52
  • جدول وزنی ورق ST52
  • تفاوت های فولاد ST37 با فولاد ST52
  • چگونگی تشخیص ورق St37 و St52

قیمت روز ورق های فولادی

چگونگی نامگذاری فولادهای st37 و st52

در ابتدا بهتر است بگوییم st37 چیست؟ ST مخفف کلمه steel در زبان انگلیسی است که همان معنی فولاد را می‌دهد جالب است بدانید فولاد به زبان آلمانی stahl نامیده می‌شود و ST مخفف آن هم است و اعدادی که در کنار ST می‌آیند مانند 37 و 52 نشان از حداقل استحکام کششی فولاد می‌باشد، که جهت محاسبه میزان مقاومت آن می‌بایستی این اعداد را در عدد 10 ضرب نمود که عدد به دست آمده بر حسب مگا استیل می‌باشد، به عنوان مثال ورق st37 با مقاومت حدود 370 مگاپاسکال که مقاومت آن نسبت به ورق st52 کمتر می‌باشد یعنی مقاومت این نوع ورق حدود 520 مگاپاسکال Mpa می‌باشد.


فولاد St37 چیست؟

دسته ای از فولادهای ساختمانی و زیرمجموعه فولادهای غیر آلیاژی ، فولاد نرمه(کم کربن) یا st37 است که کمتر از 25 درصد کربن دارد و عدد بعد از ST طبق استاندارد DIN 17006 نشان دهنده پایه فولاد بودن آلیاژ نیز است.

این ورق به دلیل استحکام بسیار بالایی که دارد و جوش پذیری مناسب آن در صنایع ساختمان سازی و ساخت مقاطع فولادی مانند نبشی، ناودانی و تیرو ... تولید تجهیزات کشاورزی و لوازم خانگی، بدنه خودرو کاربرد فراوانی دارد، از مزایای این نوع فولاد می‌توان به وزن پایین، قابلیت جوش پذیری و انعطاف بسیار بالا آن اشاره نمود، همچنین به استحکام کششی و قیمت مناسب آن اشاره نمود.


ترکیب شیمیایی فولاد st37

دو نوع فولاد st37 و st52 دارای تفاوت هایی از لحاظ فیزیکی و مکانیکی هستند و از لحاظ شیمیایی تفاوت در مقدار کربن(C) است که در میزان شکل پذیر، استحکام، وزن و نیز خاصیت جوش پذیری تأثیر گذار است.

خواص مکانیکی و فیزیکی فولاد st37

همانطور که از نام st37 مشخص است میزان استحکام کششی نهایی این آلیاژ 37 کیلو بر میلی متر مربع یعنی برابر با 362 مگاپاسکال است . عواملی همچون عملیات حرارتی ، فولادسازی، و سخت کاری سطحی می‌تواند خواص فولاد st37 را تغییر دهد.

مشخصات فولادSt37 و St52

محدودیت ورق ST37 

همانطور که در پاراگراف های پیشین اشاره نمودیم این نوع ورق دارای جوش پذیری مناسبی است اما از طرفی باید بدانیم سختی زیادی ندارد در نتیجه جهت کاربردهای سنگین و صنعتی گزینه خوبی نیست علاوه بر آن ورق ST37 در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاومت بالایی ندارد پس جهت استفاده در چنین شرایطی می‌بایستی با پوششی مانند گالوانیزاسیون پوشش دار گردد.

 

فولاد st52 چیست؟

فولاد St52 نوعی فولاد کم کربن است که در مواردی که به استحکام بالا نیاز داشته باشد استفاده می‌گردد که تحت عنوان فولاد های کم آلیاژ و با مقاومت بالا در صنعت شناخته می‌شود و در صورت اضافه کردن مقادیر عناصری مانند نیکل، مس و منگنز به فولاد های کربن دار تبدیل و مقاومت آن افزایش می‌گردد و به دلیل سهولت در جوشکاری در صنایع مختلفی استفاده می‌گردد.

 

خواص مکانیکی و فیزیکی st52

کاربرد عناصر مختلف در این نوع فولاد موجب خاصیت های متفاوتی می‌گردد که به هر یک اشاره جزئی می‌نمایم به عنوان مثال فسفر در ترکیب شیمیایی این فولاد باعث ایجاد ماشین کاری،براده برداری و استحکام در دمای بالا می‌گردد.

گوگرد خاصیت ماشین کاری این فولاد را افزایش می‌دهد، عنصر منگنز باعث افزایش سختی پذیری، سختی و نقطه تسلیم و استحکام نهایی فولاد می‌گردد، وجود سیلیسیم به عنوان عنصر اصلی در این فولاد منجر به افزایش استحکام تسلیم و خاصیت ارتجاعی آن می‌گردد.
 

کاربرد فولاد ST52

این فولاد در صنایع بالادستی و مادر مانند پل سازی، ریل سازی، سد‌سازی راهسازی و ماشین آلات سنگین(جرثقیل، مخازن) کاربردهایی فراوانی دارد.

محدودیت ورق ST52

این نوع ورق با توجه به استحکام بسیار بالایی که دارد جهت مصارف صنعتی بسیار مناسب است اما با توجه به مشخصات فنی آن(انعطاف پذیری، سختی بالا و شکل پذیری آن) جهت مصارف ساختمان سازی چندان استفاده نمی‌گردد.

جدول وزنی ورق ST52

وزن ورق(kg)= طول ورق(m)* عرض ورق(m)* ضخامت ورق(mm)*چگالی فولاد(g/cm3)

نکته: چگالی ورق St52 معادل حدود 7.80 گرم بر سانتیمتر مکعب می‌باشد.

St52 ورق

تفاوت های فولاد ST37 با فولاد ST52

  1. تفاوت در مقدار کربن است که مقدار کربن در فولادهای st52 بیشتر می‌باشد که از دلایل شکل پذیری کم این فولاد است.
  2. فولاد st52 نسبت به فولاد st37 دارای مقاومت بالاتری بوده اما شکل پذیری پایین تری دارد.
  3. فولاد st52 فولاد پرمقاومت و کم آلیاژ است.
  4. فولاد st52 به دلیل داشتن کربن و منگنز بیشتر استحکام بیشتری داشته و در صنایع کاربرد فراوانی دارد.

 

چگونگی تشخیص ورق St37 و St52 

بر اساس تفاوت های ارائه شده مطمئن ترین راه شناسایی این دو نوع ورق استفاده از تست و آنالیز در آزمایشگاه متالوژی می‌باشد.

 

در پایان می‌توان گفت این دو نوع فولاد از پرکاربردترین آلیاژهای فولادی هستند که با توجه به خواص فیزیکی شیمیایی آن‌ها می‌توانیم در صنایع مختلف از آنها استفاده نماییم، امیدوارم این مقاله شما را با مشخصات فولاد St37 و St52 بیشتر آشنا نموده باشد. جهت آشنایی با تامین کنندگان ورق های فولادی در وب سایت فولاد 24 کلیک نمایید. همچنین در صورت داشتن درخواست خرید می‌توانید با کارشناسان ما در واحد پشتیبانی با شماره 03135060 تماس حاصل فرمایید.

 

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×