چت

نحوه اجرای دال بتنی بالکن

دال بتنی یکی از مصالح مقاوم و مسلح ساختمانی است که به عنوان فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرد. دال بتنی کاربرد های زیادی دارد که از جمله مهمترین آنها دال بتنی سقف و بالکن است. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه اجرای دال بتنی بالکن بیشتر آشنا کنیم.

نحوه اجرای دال بتنی بالکن

دال بتنی چیست؟

دال بتنی یکی از اعضای مسلح و مقاومی است که به عنوان سقف یا فونداسیون در سازه به کار می‌رود. این عنصر باربر ساختمانی به طور یکپارچه از بتن و میلگرد تشکیل می‌شود.

در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره نحوه اجرای دال بتنی بالکن بیشتر بپردازیم.

نحوه اجرای دال بتنی

نحوه اجرای دال بتنی بالکن

ساخت بالکن با دال بتنی پروژه ای است که نیاز به دانش و تخصص فنی دارد و شامل چندین مرحله اساسی است که مستلزم دقت زیادی می‌باشد. 
قبل از شروع هر کار ساختمانی باید یک طرح کامل از سازه و همچنین بالکن مد نظر توسط مهندسین ارائه شود. در این طرح باید مشخصات فنی دال بتنی، ابعاد، آرماتور بندی و همچنین بارگذاری ها اعمال شود. در مرحله بعد محل احداث بالکن آماده سازی شود یعنی زمین تسطیح گردیده و فونداسیون مناسب اعمال شود. فونداسیون باید متناسب با نوع خاک و بارگذاری های اعمال شده بر روی بالکن طراحی و اجرا شود.

قالب بندی:

قالب ها:  در نحوه اجرای دال بتنی بالکن از قالب ها برای تعیین شکل و ابعاد دال بتنی استفاده می‌شود. برای این منظورازقالب های چوبی، فلزی یا پلاستیکی استفاده می‌کنند. نوع قالب ها به عوامل مختلفی مانند ابعاد بالکن، هندسه و بودجه پروژه بستگی دارد.
نصب قالب ها: قالب ها باید به درستی تراز و شاقول شده و به طور ایمن به یکدیگر و به سازه اصلی متصل شوند. برای جلوگیری از نشت شیره بتن، باید از درزگیرهای مناسب در بین قالب ها استفاده کرد.

آرماتوربندی:

بتن ها قدرت تحمل کشش ها و بارهای وارد شده خارجی را ندارند بنابراین از فولاد ها و میلگرد ها به عنوان بتن برای افزایش استحکام بتن و بالکن استفاده می‌کنند.
میلگردها: میلگردها فولادهای تقویتی هستند که برای افزایش مقاومت کششی دال بتنی استفاده می‌شوند. انواع مختلف میلگرد ها با توجه به استاندارد های فعلی مونتاژ شده و سبب افزایش استحکام سقف و بالکن می‌شود. نوع، قطر و تعداد میلگردها بر اساس طرح سازه تعیین می‌شوند.

قرارگیری میلگردها:

محل قرارگیری میلگرد ها باید مطابق با نقشه و با دقت انتخاب شود. به منظور اتصال میلگرد ها به یکدیگر می‌توان از خم کردن، جوشکاری و یا وصله کردن استفاده کرد. 
پوشش بتنی: به منظور حفاظت از میلگرد ها در برابر زنگ زدگی لایه بتنی به عنوان پوشش روی میلگرد ها قرار می دهند. ضخامت این پوشش باید مطابق با استاندارد های آیین نامه ای باشد.

بتن ریزی:

در نحوه اجرای دال بتنی بالکن بعد از انجام مراحل بالا نوبت به بتن ریزی می‌رسید. در این مرحله باید توجه داشت که بتن از مواد اولیه با کیفیت بالا و نسبت های اختلاط صحیح تهیه شود. سپس باید به طور پیوسته و در لایه های متوالی ریخته شود.  از ویبره کردن بتن برای متراکم کردن آن و خارج کردن حباب های هوا استفاده می‌شود. بعد از عملیات بتن ریزی باید از بتن به طور مناسب عما آوری کرد که به مقاومت نهایی خود برسد این عمل را می‌توان با مرطوب نگه داشتن سطح بتن به مدت چند روز انجام داد.

پس از اتمام تمام مراحل ذکر شده وقتی که بتن به مقاومت کافی رسید قالب ها را با دقت تمام از آن جدا می‌کنند. سطح نهایی دال بتنی بالکن باید صاف و یکدست باشد. همچنین جهت جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان از عایق بندی مناسب در اطراف و زیر دال بتنی استفاده شود.

دال بتنی چیست
 

نتیجه گیری

در این مقاله در خصوص نحوه اجرای دال بتنی بالکن مطالبی را برای شما ارائه کردیم. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری های روز دنیا ساخت و ساز نیز پیشرفت زیادی کرده و هر روزه روش های مختلفی نیز ایجاد می‌شود. یکی از مولفه های مهمی که در سازه های مختلف به خصوص ساختمان ها و آپارتمان های چند طبقه بالکن است که جنبه زیبایی نیز به ساختمان می‌دهد، از همین رو استحکام و مقاومت آن امری است ضروری که باید به آن پرداخت. روش های زیادی در خصوص ساخت بالکن و سقف وجود دارد که یکی از آنها روش دال بتنی است.

در نحوه اجرای دال بتنی بالکن 4 مرحله اصلی وجود دارد که شامل: قالب بندی، آرماتوربندی، بتن ریزی و مرحله آخر برداشتن قالب و فونداسیون های محافظ است که باید با دقت کافی انجام شود و بروز هرگونه اشتباه موجب ترک خوردن بتن می شود، می‌باشد.

در خصوص تهیه محصولات فولادی و اطلاع از قیمت روز آنها مانند، قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن، نبشی و ناودانی و... می‌توانید به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.

دیدگاه ها
×