چت

راهنمای جلوگیری از خوردگی میلگرد

به گفته کارشناسان میلگردها به تنهایی در مقابل فرسایش مقاومت بالایی ندارند. بر همین اساس شیوه‌هایی برای افزایش استحکام آنها بکار می‌رود. میلگرد جزء پروفیل‌های بسته و در مدل‌های گوناگون تولید می‌شوند. لازم به توضیح است که مقاطع فولادی در مقابل خوردگی یا اکسیدآهن مقاومت پایینی دارند. لازم به ذکر است که میلگردها نسبت به مواد قلیایی موجود در بتن واکنش از خود نشان می‌دهند.

راهنمای جلوگیری از خوردگی میلگرد

استحکام در برابر خوردگی

عوامل زیادی در کیفیت و قیمت میلگرد موثر هستند که یکی از آنها میزان خوردگی این محصول است که کارشناسان در طول سال‌ها تلاش کرده اند تا این عوامل مخرب را به حداقل برسانند.

  • پوشش اسیدی‌قلیایی

سطح میلگرد بسیار آسیب‌پذیر است و فرسودگی از بیرون آن آغاز و به آهستگی به درون نفوذ می‌کند. کارشناسان بعد از بررسی‌های فراوان دریافتند که برای جلوگیری از فرسودگی باید پوشش‌هایی باریک از اسید قلیایی(1 / 0 میلیمتر) روی آن قرار دهند که این مقدار هر چند به ظاهر بسیار باریک است، ولی در نهایت باعث افزایش عمر میلگرد می‌شود. روش پوشش دهی در چهار مرحله انجام می‌شود:

اول: میلگرد در محلول ضدزنگ(مهار‌کننده، اسید هیدروکلریک، آب) حدود نیم ساعت قرار می‌گیرد و بعد از آن با سطحی براق از محلول مورد نظر خارج می‌شود که البته لازم است توسط پارچه‌های تمیز کاملا خشک شوند.

دوم: در گام بعدی میلگرد باید حدود 300 ثانیه در محلول قلیایی دیگری(یک کیلوگرم پودر قلیایی و چهار صد لیتر آب) قرار گیرد و بعد از آن دوباره با پارچه‌های تمیز باید خشک شوند.

سوم: در این مرحله باید محلول ضد خوردگی بر سطح میلگرد به مدت یک روز کشیده شود و در ادامه اجازه دهید که محلول مورد نظر(CC500 سیمان پرتلند و یک لیتر آب) به مرور خشک شود.

چهارم: در مرحله پایانی باید محلول آب‌بندی بر سطح میلگرد قرار داده شود. کارشناسان معتقدند که این آخرین مرحله برای تقویت میلگرد به حساب می‌آید.

جلوگیری از خوردگی میلگرد

  • پوشش اپوکسی فیوژنی

این روش حتما باید مطابق با استاندارد 13620:IS انجام شود و کارشناسان معتقدند که روش اپوکسی فیوژنی به مراتب دقیق‌تر از روش اسیدی قلیایی است که در دو مرحله انجام می‌شود.

یکم: در مرحله نخست باید میلگرد با وسایل سایشی کاملا جلا داده شده تا کاملا براق و صیقلی شود. تمامی این اعمال باید در یک روز انجام شود در غیر این صورت باید روند یاد شده دوباره تکرار شود.

دوم: در مرحله بعد باید اپوکسی فیوژنی را به وسیله تفنگ اسپری الکترواستاتیک بر روی میلگرد (1 / 0 تا 3 / 0 میلیمتر) قرار دهید که البته سرد یا گرم بودن آن اهمیت چندانی ندارد. البته باید دمای میلگرد و محیط کاملا تنظیم باشد تا شاهد هیچگونه شکستگی یا نقص فیزیکی نباشید.

 مطالب مرتبط: خرید میلگرد از کارخانه یا بازار؟

پوشش اپوکسی فیوژنی
انواع پوشش‌های بتنی

از جمله روش‌های قدیمی و کلاسیک که برای تقویت میلگرد در برابر خوردگی بکار برده می‌شود، پوشش‌های بتنی است که معمولا به دو روش انجام می‌شود.

  • سطحی

قراردادن یک لایه از جنس پلاستیک بر روی بتن به جهت مقاومت در برابر خوردگی را پوشش سطحی می‌گویند. بر این اساس بتن حفره‌های ریزی دارد که پلاستیک‌های محافظ برای پوشش آنها استفاده می‌شود.

  • نفوذی (دائمی)

در این روش، پوشش ضمن ورود به حفره‌های ریز بتن، در آنجا تبدیل به کریستال‌های جامد می‌شوند، در نتیجه عملکرد به مراتب بهتری از پوشش سطحی دارند، چون باعث ایمنی بیشتر میلگرد‌های درون بتن می‌شوند. پوشش‌های بتنی شامل پوشش‌های رزینی (با پایه‌ سیمانی)، پوشش‌های بتنی شاتکریت، پوشش‌های بتنی به کمک ساروج و پوشش‌های نواری‌شکل از جنس پلاستیک، (پوشش قبری) هستند.

پوشش نفوذی

در پایان

روش‌های متعددی برای تقویت میلگرد در برابر خوردگی وجود دارد، از جمله گالوانیزاسیون که بسیار موثر است. میلگرد با روش روی‌اندود شدن تا حد زیادی در برابر خوردگی و اکسید آهن مقاوم می‌شود. 

شرکت پیوان ارائه دهنده و تامین کننده بسیاری از محصولات فولادی از جمله تیرآهن، میلگرد، انواع ورق و... است؛ شما می‌توانید برای آگاهی از قیمت میلگرد، قیمت آهن آلات و قیمت نبشی به سایت  پیوان  مراجعه کنید و یا از طریق شماره 45171 با کارشناسان این مجموعه ارتباط بگیرید.
 

دیدگاه ها
×