چت

علت شکسته شدن میلگرد و راهکارهای جلوگیری از آن

میلگرد یکی از مهم ترین و اصلی ترین مصالح در سازه های ساختمانی بلاخص آرماتوربندی و ایجاد ستون به شمار می‌رود. از این رو میلگرد نقش مهمی را در صنعت و تحمل وزن ایفا می‌کند و آسیب دیدن آن تأثیر بدی و خسارات زیادی را به بار می‌آورد.

علت شکسته شدن میلگرد و راهکارهای جلوگیری از آن

علت شکستگی میلگرد چیست و از چه راهکارهایی برای جلوگیری این امر می‌بایستی استفاده نمود؟ اگر در حوزه فولاد و صنعت ساختمان فعالیت دارید احتمالاً در هنگام استفاده نامناسب از میلگرد، شکستگی میلگرد را مشاهده نموده اید، حال در این نوشتار می‌خواهیم به این مبحث بپردازیم، با ما همراه باشید در ادامه به موارد بیشتر علت شکستن میلگرد و راهکارهای پیشگیری از خسارات احتمالی بپردازیم...

  • شکسته شدن میلگرد
  • عوامل شکننده‌ کردن میلگرد چیست؟

قیمت روز میلگرد

شکسته شدن میلگرد

دقت کم برای طراحی و یا نصب اشتباه میلگردها باعث ایجاد آسیب یا ترک زدگی میلگرد می‌شود. استفاده از میله ‌های تقویت ‌کننده باید از نحوه صحیح اتصال، بررسی مشکلات احتمالی و نحوه نگهداری از آنها کاملاً توجه داشته باشید و از اصلاح و یا سهل انگاری به هر کدام از این موارد ذکر شده اجتناب نکنید. 
خمکاری و زنگ‌ زدگی از مهم ‌ترین عوامل مؤثر بر تخریب و شکستن میلگردهای فولادی می‌باشد، هر دو مورد منجر به تضعیف ساختار شده و احتمال شکستن میلگردها را بالا می‌برد.
 

 

عوامل شکننده‌ کردن میلگرد چیست؟

افزایش میزان کربن، احتمال تغییر ساختار میلگرد در زمان جوشکاری و حرارت‌دهی بالا می‌رود و در نتیجه مقاومت میلگرد پایین می‌آید، که به 4 دسته A1 ، A2 ، A3 و A4 تقسیم می‌شوند از بررسی های بعمل آمده در این تحقیق به موارد ذیل اشاره می‌کنیم:

 

  •   انتخاب میلگرد با گرید نامتعارف(نامناسب)

میلگرد  A2 با توجه به میزان کربن کمتری که دارد منعطف تر بوده به همین دلیل برای خم کردن از میلگرد استفاده می‌شود.(به میزان مقاومت میلگرد باید دقت داشت)

  •  استفاده از میلگرد ساخته شده با روش نورد سرد

این میلگردها به دلیل بهم ریختگی ساختار مولکولی فولاد ظرفیت خمشی کمی دارند که این میلگردها نسبت به میلگردها با روش نورد گرم استقامت کمتری دارند و در برابر زلزله آسیب پذیر اند.

  •   به کار گیری از میلگرد زنگ زده

زنگ زدگی یکی دیگر از عواملی که منجر به تغییر ساختار مولکولی و کاهش قدرت انعطاف پذیری میلگرد می باشد (جلوگیری در زنگ زدی )، زنگ ‌زدگی در میلگردهای تقویت کننده فولادی دو نوع دارد؛ خوردگی شیاری و خوردگی حفره ‌ای

 

  •  حرارت دادن

اگر زمان خم کردن میلگرد همراه با حرارت باشد استحکام میلگرد کاهش و تشدید آسیب پذیری می‌شود.

  •  خم کردن بیش از حد

کم کردن زاویه و خم بیش از حد میلگرد مقاومت آن را پایین می‌آورد.

  • استفاده نکردن از میز کار

از میز کار برای خم کردن میلگرد استفاده می شود که این موجب کاهش آسیب به ستون فقرات کارگر و بالا رفتن میزان دقت برای خم کردن می‌شود که در صورت نبود این ابزار میلگرد با دقت پایین خم می‌شود و احتمال آسیب بالا می‌رود.

  •  کیفیت پایین

گاهاً به دلیل مقرون به صرفه بودن هزینه ها به کیفیت میلگرد اهمیت داده نمی‌شود که منجر به خسارات غیرقابل جبران می‌شود. گرچه بتن از ماده قلیایی به حساب می آید که به اندازه پسندیده ایی مانع از زنگ زدگی می شود اما؛ عوامل دیگر مثل میزان رطوبت محیط، دمای محیط، اکسیژن و عمق کربناسیون را نمی‌توان در محیط حذف کرد.

  •  بکار بردن میلگرد زنگ زده

جهت ساخت بتن مسلح از میلگردهای کربنی استفاده می‌شود، که خود مستعد زنگ زدن می‌باشد و در نهایت قدرت میان میلگرد و بتن پایین آمده و احتمال ترک خوردن افزایش می‌یابد که جهت جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد می توان از روش های زیر استفاده کرد:

 

  •   ایجاد پوشش کافی روی میلگرد
  •   جلوگیری از نفوذ رطوبت به سطح میلگرد
  •  از بین رفتن اطراف قلیایی به ‌واسطه یون ‌ کلرید: یون ‌ کلرید باعث حالت قلیایی بتن را از بین می‌برند.
  •  ایجاد شکاف در سطح میلگردها، منجر به تماس میلگردها با هوا می‌باشد که احتمال کربناسیون را افزایش داده و در آخر باعث زنگ زدگی می‌شود.
  •  در زمانی که میلگرد ها در تماس با جو باشد، میلگرد دچار زنگ زدگی خواهد شد. به همین دلیل یکی از روش های زنگ زدگی می‌تواند با از بین رفتن محیط قلیایی به واسطه کربناسیون ‌ باشد.
  •  عدم پوشش مناسب: عدم وجود لایه پوششی مناسب از بتن بر روی میلگردها.



در پایان جهت جلوگیری از شکستن میلگرد و پیشگیری از آسیب های وارده باید احتمالات شکنندگی یا زنگ زدگی میلگرد با کمک  خرید میلگرد از کارخانه های معتبر، خمکاری میلگرد با درجه استاندارد، رنگ آمیزی و خم نکردن دوباره میلگرد کم کرد. برای مشاهده لیست تامین کنندگان میلگرد به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید.


منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24

 

 

دیدگاه ها
×