چت

گدازه فولادی در آتش‌فشان بازگشت تقاضا.

داده‌های افزایشی در اقتصاد جهانی با محوریت چین تاکنون به رشد فزاینده تقاضا در بازار فولاد منتهی شده و احتمال استمرار رشد قیمت‌ها را به وجود آورده است.

گدازه فولادی در آتش‌فشان بازگشت تقاضا.

همبستگی انتظاری بازار فولاد با حجم سرمایه‌گذاری‌ها و سیگنال‌های رشد از دگردیسی جدید اقتصاد جهانی با محوریت اقتصادهای نوظهور حکایت دارد که می‌تواند آینده جدیدی را برای بازارها رقم بزند. تکاپوی قیمت‌ها در بازار چین یکی شواهد این گزاره است؛ هرچند که اظهارنظر قطعی نسبت به آن به موشکافی دقیق‌تری نیاز دارد.

سبزپوشی فولادی‌ها


درحالی هفته منتهی به 16 آوریل به پایان رسید که بهای مقاطع تخت و طویل فولادی در بسیاری از بازارهای دنیا روند قیمتی مثبت را طی کرد. در این میان بیشترین میزان رشد هفتگی قیمت مربوط به ورق نورد سرد فولادی وارداتی تحویل بندر جبل‌علی امارات‌متحده‌عربی با رشد 7/ 16 درصدی (معامله با نرخ 1120 دلار به ازای هر تن) و میلگرد صادراتی چین فوب بنادر اصلی این کشور با افزایش 3/ 15 درصدی (معامله با نرخ 810 دلار به ازای هر تن) بود. افزایش تقاضا برای مقاطع طویل فولادی صادراتی CIS، بهبود تقاضای داخلی چین و روند رو به رشد صادرات میلگرد از این کشور، انتشار داده‌های اقتصادی این کشور مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری ثابت در چین، کاهش شاخص دلار آمریکا و دیگر داده‌های تورمی از بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا سیگنال‌های افزایشی بازارهای فولاد در نقاط مختلف دنیا بودند. در این میان اظهار نظر مقامات دولتی چین مبنی بر لزوم نظارت بر نرخ مواد اولیه در این کشور و شروع ماه رمضان در کشورهای حوزه خلیج که عموما مسلمان هستند دو سیگنال منفی اثرگذار بر قیمت فولاد در هفته جاری بودند. تقابل این سیگنال‌های کاهشی و افزایشی به سود پارامترهای تقویت‌کننده بازار تمام شد و بهای انواع محصولات زنجیره فولاد در هفته منتهی به 16 آوریل افزایشی بود.

  رشد تقاضا برای میلگرد در روسیه به تقویت بهای فولاد صادراتی CIS انجامید

بهای شمش و محصولات فولادی ظرف هفته منتهی به جمعه 16 آوریل در بسیاری از بازارهای دنیا افزایشی بود. این روند افزایشی قیمت در محصولات تخت فولادی در هفته‌های پیشین نیز کماکان در اغلب بازارها به چشم می‌خورد اما این هفته شاهد قوت گرفتن این روند افزایشی و سرایت آن به مقاطع طویل فولادی نیز بودیم.

 فست مارکت (Fastmarket) در گزارش 12 آوریل خود خبر از رشد بهای مقاطع طویل فولادی در روسیه داد و عنوان کرد افزایش تقاضا برای میلگرد فولادی در این کشور باعث رشد بهای این محصول شده است. قیمت میلگرد فولادی در بازار داخلی روسیه (مسکو) در 12 آوریل به 54 هزار روبل معادل 697 دلار به ازای هر تن رسید که این رقم شامل 20 درصد مالیات ارزش افزوده نیز می‌شود. این قیمت نسبت به بهای میلگرد در روز 29 مارس رشدی هزار روبلی به ازای هر تن داشته است. همچنین فست مارکت در گزارشی به نقل از تجار روسی آورده با وجود رشد هزار روبلی بهای میلگرد در بازار داخلی این کشور، تولیدکنندگان این محصول حاضر به ارائه تخفیف روی آن نیستند؛ تجار روسی بر این باورند که احتمال رشد 2 تا 3 هزار روبلی بهای میلگرد در بازار این کشور وجود دارد. بهای میلگرد در این منطقه با تقویت تقاضا از سوی بخش صنایع تکمیلی، صنایع ساختمانی و فعالان بازار تقویت شود.

میلگرد تولیدی روسیه این هفته برای مشتریان خارجی نیز با افزایش قیمت همراه بود؛ درحالی‌که بهای میلگرد صادراتی روسیه فوب دریای سیاه در هفته منتهی به 9 آوریل نرخی برابر 615 دلار داشت؛ این قیمت در هفته جاری به 640 دلار به ازای هر تن رسید. در هفته‌های گذشته کمترین نرخ میلگرد صادراتی منطقه CIS مربوط به روسیه و بیشترین نرخ مربوط به اوکراین با قیمت 650 دلار به ازای هر تن تحویل دریای سیاه بود. این هفته تغییری در قیمت فولاد صادراتی اوکراین به‌وجود نیامد و به این ترتیب هر تن میلگرد صادراتی CIS فوب دریای سیاه با قیمت 640 تا 650 دلار معامله شد.

  دوراهی رشد یا سقوط فولاد در چین


بهای میلگرد داخلی شرق چین (بازارهای منطقه‌ای شانگهای) نیز در روزهای ابتدایی هفته قبل افزایشی شد و این محصول در روز 13 آوریل با رشدی10 تا 20 یوآنی نسبت به نرخ معاملات هفته قبل با قیمت 4980 تا 5هزار یوآن برابر 760 تا 764 دلار به ازای هر تن معامله شد.  انتشار اخبار میزان صادرات فولاد چین در ماه مارس یکی از دلایل تقویت بازار میلگرد داخلی این کشور در نیمه آوریل بود. گفته می‌شود میزان صادرات محصولات نهایی فولادی این کشور در ماه مارس به 54/ 7 میلیون تن رسیده که این رقم بیشترین میزان صادرات ماهانه این محصول پس از آوریل 2017 بوده و همین موضوع باعث تقویت قیمت فولاد در بازار داخلی این کشور شد.

اما معاملات آتی فولاد چین در روز دوشنبه 12 آوریل افت 3 درصدی داشت؛ به گزارش رویترز این افت در واکنش به انتشار خبری مبنی بر احتمال ورود دولت چین بر کنترل بهای مواد اولیه در این کشور بود. خبرگزاری رسمی شینهوا هفته گذشته از نشست هم‌اندیشی به ریاست لی‌که‌چیانگ، نخست‌وزیر خلق چین خبر داد که وی در آن عنوان کرده بود: اگرچه اقتصاد چین وضعیت مناسبی دارد و شرکت‌های چینی در مسیر بهبود قرار گرفته‌اند اما افزایش قیمت کالاهای جهانی فشار زیادی را بر رشد هزینه‌های شرکت‌های چینی وارد کرده است. به این ترتیب لی خواستار تقویت تنظیم بازار مواد اولیه برای کاهش فشار هزینه‌های شرکت‌های تولیدی در چین شد. این خبر سیگنال کاهشی برای بازارهای آتی فلزات چین داشت.

انتشار این خبر باعث شد بهای میلگرد فولادی فعال در بورس اوراق بهادار شانگهای برای تحویل در ماه اکتبر با افت 9/ 2 درصدی روبه‌رو شود و به نرخ 4937 یوآن برابر 44/ 753 دلار به ازای هر تن برسد. البته با وجود این روند کاهشی به وجود آمده در نرخ فروش‌های آتی فولاد در چین اما تقاضا برای محصولات فولادی از سمت صنایع پایین‌دستی این کشور پابرجاست و همین موضوع سیگنالی در جهت رشد قیمت‌ها به‌شمار می‌رود. شرکت چینی آهن و فولاد باشان (Baoshan Iron & Steel) در این هفته بهای محصولات نورد گرم و ورق نورد سرد را برای تحویل در ماه مه خود افزایشی 400 تا 150 یوآنی به ازای هر تن داد.

از دیگر داده‌هایی که می‌تواند برآوردی نسبت به آینده تقاضای فولاد در چین نمایان کند، میزان فروش ماشین‌آلات صنعتی در این کشور است. بنابر آماری که در ابتدای هفته اخیر منتشر شد در سه ماه ابتدایی امسال حدود 127 هزار ماشین‌آلات خاک‌برداری در چین به فروش رفته که این میزان بیشترین میزان فروش این ماشین‌آلات در بازه زمانی سه ماهه بوده و بیانگر افزایش فعالیت‌های ساخت‌وساز در این کشور ظرف ماه‌های آتی خواهد بود. این موضوع سیگنالی مثبت برای رشد تقاضای مصرفی کامودیتی‌ها در چین خواهد بود.

  جهش اقتصادی یا جبران زیان‌های پیشین


انتشار خبر رشد اقتصادی چین در 3 ماه ابتدایی امسال موضوع دیگری است که می‌تواند بر بازارهای کالایی چین و دنیا اثرگذار شود. در روزهای پایانی هفته قبل (منتهی به 16آوریل) چین خبر از بیشترین میزان رشد تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه خود داد. براساس این خبر میزان تولید ناخالص داخلی چین در 3ماه ابتدایی سال 2021 نسبت به میزان تولید ناخالص داخلی این کشور در 3 ماه ابتدایی سال 2020 رشدی 3/ 18 درصدی داشته که این رقم رکوردی بی‌سابقه از زمان ثبت داده‌های تولید ناخالص داخلی این کشور به شکل سه ماهه یعنی سال 1992 به‌شمار می‌رود.

لیو آیهوا، سخنگوی دفتر ملی آمار چین در سخنرانی که روز جمعه داشت عنوان کرد این آمار بیانگر بهبود عملکرد اقتصادی چین بوده و مطمئنیم که می‌توانیم این روند مثبت را در طول سال حفظ کنیم.

افزایش فعالیت خرده‌فروشی، رشد تولید صنعتی و بهبود سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین دلایل این رشد تولید ناخالص داخلی ذکر شده است. میزان فروش خرده‌فروشی در سه ماه اول سال 2021 نسبت به دوره مشابه قبل جهش 34درصدی داشت. همچنین میزان سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت در مناطق نزدیک شهری در این زمان 26 درصد افزایش داشته و میزان تولیدات صنعتی نیز رشد 24درصدی را تجربه کرده است.

چین برای سال 2021 میلادی هدف رشد 6درصدی تولید ناخالص ملی را در نظر گرفته، اما برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند با توجه به روند طی شده در 3 ماه ابتدایی امسال تحقق رشد اقتصادی 8 تا 9درصدی نیز در این کشور محتمل است.

هرچند که برخی تحلیلگران نیز این برآورد را بسیار خوش‌بینانه می‌دانند و معتقدند رشد 3/ 18درصدی میزان تولید ناخالص داخلی چین در 3 ماه اول سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل را نتیجه افت محسوس تولید ناخالص داخلی این کشور در 3 ماه ابتدایی سال 2020 می‌دانند. درواقع در 3 ماه ابتدایی سال 2020 این کشور به شکل گسترده‌ای درگیر با شیوع بیماری کووید-19 بود و اعمال قرنطینه‌های سخت‌گیرانه در این کشور در این بازه زمانی حتی به منفی شدن رشد اقتصادی این کشور نیز منجر شد. بنابراین این رشد قابل ملاحظه به مفهوم جبران رشد منفی سال گذشته است.

به هر ترتیب حتی اگر این آمار تنها بیانگر عبور چین از بحران کاهش رشد اقتصادی در سال 2020 نیز باشد، سیگنالی مثبت برای بازارهای کالایی دنیا است. آمار ماه مارس چین بیانگر رشد 38 درصدی ارزش دلاری واردات این کشور نسبت به زمان مشابه سال قبل بوده، این موضوع بیانگر افزایش تقاضا در این کشور است. رشد واردات به مفهوم بهبود بازار مصرف بوده و سیگنالی مثبت در جهت عادی شدن اقتصاد به شمار می‌رود. در عین حال میزان ارزش صادرات این کشور نیز در این بازه زمانی رشدی 31 درصدی داشته است.

اگرچه به نظر می‌رسد چین بیش از سایر نقاط دنیا در کنترل شیوع ویروس کووید-19 موفق عمل کرده اما برخی بر این باورند که تعیین هدف رشد اقتصادی 6 درصدی از سوی دولت این کشور با وجود بالاتر بودن میزان تولید ناخالص داخلی در ماه‌های پایانی سال 2020 و ابتدای سال 2021 می‌تواند به این دلیل باشد که این کشور احتمال شیوع مجدد این ویروس در چین و افت تولید در ادامه سال را در تعیین اهداف خود در نظر گرفته باشد.

  افت تقاضای فولاد کشورهای حوزه خلیج‌فارس


به گزارش فست‌مارکت میزان تقاضا برای مقاطع طویل فولادی در امارات متحده عربی از روز 13 آوریل کاهشی شده و برآورد می‌شود که با توجه به شروع ماه رمضان این افت تقاضا در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس ادامه‌دار باشد. به شکل سنتی در این ماه از میزان تقاضا برای فولادهای ساختمانی در این منطقه کاهش پیدا می‌کند. بهای میلگرد در امارات در روز منتهی به 13 آوریل برابر 2275 تا 2360 درهم بود که نسبت به بهای این فلز در 6 آوریل که برابر 2290 تا 2300 درهم بود کاهش 15 تا40 درهمی داشت. البته این روند کاهشی قیمت در روزهای بعد چندان دوامی نداشت. این درحالی ‌است که گزارش متال‌بولتن از استمرار ضعف تقاضا برای مقاطع طویل فولادی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس حکایت دارد. یکی از فعالان بازار مقاطع طویل فولادی در امارات‌متحده‌عربی در گفت‌وگو با موسسه فست‌مارکت از کاهش ساعت کاری این کشور در ماه مبارک رمضان خبر داد و این موضوع را عامل تضعیف تقاضا دانست. وی همچنین ابراز کرد که در ماه‌های گذشته افت محسوسی در آغاز به کار پروژه‌های ساختمانی در امارات‌متحده‌عربی به‌وجود آمده و درحال‌حاضر انبارهای تجار این کشور انباشته از محصول است و بنابراین انگیزه‌ای برای خرید جدید وجود ندارد.

  سیگنال‌های افزایشی دلاری


در این هفته بازده اوراق 10 ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا به کمترین میزان یک ماه اخیر خود یعنی 528/ 1 درصد رسید؛ بازده این اوراق در ماه مارس برابر 776/ 1 درصد بود که رکورد این بازده در بیش از یک‌سال گذشته بود. این موضوع به سرعت بر ارزش شاخص دلار آمریکا اثرگذار شد و سرمایه‌گذاران از بازار دلار خارج شدند. در نهایت شاخص دلار آمریکا در روز جمه 16 آوریل به 54/ 91 واحد رسید که این رقم کمترین میزان این شاخص در چهار هفته اخیر بوده است. این موضوع عاملی در جهت تقویت بازار کامودیتی‌ها بود و اثر آن به وضوح در اغلب بازارهای کالایی در هفته جاری مشاهده شد. در عین حال دولت جدید ایالات‌متحده آمریکا برنامه نوسازی زیرساخت در این کشور را نیز دنبال می‌کند که این موضوع نیز می‌تواند به تقویت بازارهای کالایی به‌خصوص در بخش فلزات اساسی منجر شود. علاوه بر موارد بیان‌شده همچنان بازارهای دنیا در انتظار اثرات تورمی بسته حمایتی 3تریلیون دلاری دولت ایالات‌متحده آمریکا هستند؛ موضوعی که می‌تواند به تحقق یک ابرچرخه در بازارهای کالایی کمک کند.

  خودروسازان، بازار ورق را گرم کردند


بازار محصولات تخت فولادی نیز روند رو به رشدی را در روزهای گذشته سپری کردند. افزایش تقاضا در برابر ضعف نسبی عرضه‌ مهم‌ترین دلیل این رشد نرخ بوده و به‌نظر می‌رسد که همچنان این روند صعودی ادامه داشته باشد. در این میان اخباری مبنی بر تمایل دولت چین برای کنترل این روند مستمر افزایشی قیمت دیده شده؛ هرچند که تا به حال اقدامی عملی در این زمینه صورت نگرفته است.

متال بولتن در گزارش 13 آوریل خود به صحبت‌های یکی از تجار چینی که در عرصه معامله ورق فولادی فعال است، اشاره می‌کند. وی خوش‌بینی به استمرار تقاضا برای انواع ورق فولادی در چین به‌دلیل افزایش تولید خودروسازان این کشور را مهم‌ترین دلیل افزایش قابل ملاحظه قیمت ورق نورد سرد در چین می‌داند.

ارزیابی‌های فست مارکت از بازار داخلی ورق نورد سرد چین نشان می‌دهد که این کالا برای تحویل در مناطق شرقی چین 5 هزار و 950 تا 6 هزار و 20 یوآن بر هر تن معادل 908 تا 919 دلار در هر تن در 9 آوریل (پایان هفته گذشته میلادی) معامله شده که در مقایسه با مدت مشابه در ماه قبل 330 تا 350 یوآن افزایش را نشان می‌دهد. یعنی در یک ماه اخیر بهای ورق نورد سرد در بازار داخلی چین 52 دلار رشد کرده است.

این تاجر ورق نورد سرد در بازار چین معتقد است بخش اعظم رشد بهای این کالا متاثر از جو کلی در بازار فولاد بوده و بخشی از رشد قیمت‌های این بازار تبعیت از روند عمومی این بازار مهم بوده است. بخشی از این ذهنیت رشد قیمت فولاد چین نیز به علت احتمال کاهش تولید در منطقه تانگشان که مرکز اصلی تولید فولاد در شمال چین به‌شمار می‌رود به‌وجود آمده است. این کاهش تولید به‌دلیل محدودیت‌های زیست محیطی به‌وجود آمده است.

در این میان تلاش دولت چین برای کنترل قیمت‌ها در این کشور مهم‌ترین سیگنال منفی اثرگذار بر این بازار بوده است. اگرچه تا به حال اقدامی عملی در این زمینه صورت نگرفته اما از آنجا که بخش قابل‌توجهی از صنعت فولاد این کشور دولتی است، عزم دولت این کشور بر اجرایی کردن آن می‌تواند سیگنال منفی قوی برای تمامی بازارهای فولاد دنیا باشد./دنیای اقتصاد

دیدگاه ها
×