چت

منتظر خودروی ارزان قیمت باشیم؟

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن گفت: دولت پولی ندارد که به صورت یارانه بدهد تا خودروی ارزان به دست مردم برسد. شرایط قطعه‌سازان نیز مناسب نیست و بانک ها هم پول ندارند به خودروسازان بدهند تا با بالا بردن تیراژ قیمت تمام شده را پایین بیاورد.

منتظر خودروی ارزان قیمت باشیم؟

خودروی ارزان یکی از خواسته های مردم ایران و شاید هر کشور دیگری است. در ایران ارزان ترین خودرویی که تا چند وقت پیش تولید می شد همان پراید بود که به دلیل مسائل ایمنی از چرخه تولید خارج شد. حال ارزان ترین خودرویی که در دسترس مردم قرار دارد تیبا است. این در شرایطی است که بسیاری از مردم توانایی خرید پراید یا حتی نمونه های دست دوم آن را نداشتند. بنابراین جای خالی یک خودروی ارزان قیمت برای بازار ایران که ایمنی کافی نیز داشته باشد حس می شود.

مدت ها قبل صحبت هایی درباره تولید خودروی ارزان قیمت و شروع پروژه ای در این زمینه شد اما به نتیجه ای نرسید. حال اخیرا دوباره زمزمه هایی به گوش می‌رسد که قرار است دوباره روی این مسئله کار شود. اما پروژه تولید خودروی ارزان آیا واقعا شدنی است؟ حذف پراید در شرایط فعلی کار درستی بود؟ برای دریافت پاسخ این سوالات سراغ احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی رفتیم که در ادامه گزارش مشروح این گفت و گو را می خوانید.

رعنایی ابتدا اظهار کرد: مولفه های اقتصادی امروز همه چیز را بر هم زده است. قیمت دلار وضعیت مشخصی ندارد که این نیز به شرایط صادرات نفت و تحریم ها مربوط می‌شود. بنابراین تا زمانی که این پارامترها مشخص نباشد هر کس قولی درباره خودرو ارزان بدهد باید بدانید که به نتیجه نخواهد رسید.

وضعیت نامناسب قطعه سازان

وی ادامه داد: دولت پولی ندارد که به صورت یارانه بدهد تا خودروی ارزان به دست مردم برسد. شرایط قطعه‌سازان نیز مناسب نیست و بانک ها هم پول ندارند به خودروسازان بدهند تا با بالا بردن تیراژ قیمت تمام شده را پایین بیاورد. ما این ارزانی را به هیچ وجه تا زمانی که وضعیت صادرات نفت بهبود پیدا نکند و شاهد تورم هستیم نخواهیم داشت. هر فردی این ادعا را می‌کند کاملا پوچ است.

چرا پراید حذف شد؟

رعنایی در پاسخ به این سوال که چرا پراید را حذف کردیم و آیا حذف آن کار درستی بود؟ به گسترش نیوز گفت: پراید خودروی ارزان قیمتی بود و طبقه ضعیف تا حدودی به آن دسترسی پیدا کرده بودند. اما با توجه به این که یک سری آیتم های استاندارد اجباری که در سلامت و جان مردم موثر بود در این خودرو وجود نداشت تولید آن متوقف شد/ این خودرو برای جاده و راه های ما ساخته نشده بود به همین دلیل تعداد کشته های آن زیاد بود. البته تعداد تیراژ تولید آن نیز زیاد بود در نتیجه درصد تصادف و کشته ها نیز بالا می‌رفت. به هر حال این خودرو از شاسی و بدنه بسیار ضعیف بود و اگر فقط به صورت شهری اجازه مصرف می‌دادند امکان ادامه تولید آن وجود داشت. مردم ما لایق این نیستند که با این همه ثروت در کشور سوار خودرویی شوند که در آن جانشان در خطر باشد.

ارزان ترین خودروی موجود

این عضو انجمن صنایع همگن درباره ارزان ترین خودروی موجود در بازار گفت‌: ارزان ترین خودرویی که ما در حال حاضر می‌توانیم تولید کنیم تیبا است. این خودرو در حقیقت نسخه بهینه شده پراید است و روی همان پلتفرم سوار شده است. کف قیمت این خودرو برای کارخانه ها را نمی توان اعلام کرد زیرا آیتم های زیادی در این زمینه موثر است.

وی در پایان اشاره ای به وضعیت تولید قطعات پراید با وجود حذف آن کرد و گفت: در زمینه تولید قطعات پراید مشکلی نداریم و سورس های تولید کننده پراید کماکان تولید خود را انجام می‌دهند. این خودرو به دلیل بومی بودن قطعاتش تا ۲۰ سال دیگر تولید خواهد شد. یک سری قالب ها برای تولید این قطعات تهیه شده بنابراین حیف است که این قطعات دور ریخته شود.

گسترش نیوز

دیدگاه ها
×