چت

مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز جزیی از طرح های تولید فولاد استانی

مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز جزو یکی از هشت طرح تولید فولاد استانی است که باهدف تولید سالانه ۸۰۰هزار تن آهن اسفنجی و یک‌میلیون تن فولاد در استان فارس و شهرستان نی‌ریز احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است.

مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز جزیی از طرح های تولید فولاد استانی

این طرح در سال ۱۳۸۶ با سرمایه‌‌گذاری کامل دولتی (سازمان ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران) و پس از مطالعات اولیه و انتخاب مکان در کیلومتر ۵۰جاده نی‌‌ریز- سیرجان آغاز شد. در سال ۱۳۹۳ و با مشارکت ۶۵درصدی شرکت سرمایه‌‌گذاری غدیر، مسیر احداث این واحد احیای مستقیم با سرعت بالاتری طی شد. سرانجام مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۴۵۰ میلیارد ریالی در بهمن ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید. با راه‌اندازی واحد احیای مستقیم این طرح سالانه ۸۰۰هزار تن به تولید آهن‌اسفنجی کشور افزوده شد و همچنین واحد فولادسازی این مجموعه نیز با سرمایه‌‌گذاری بیش از ۱۱هزار میلیارد ریالی طی دو سال و نیم آینده یک‌میلیون تن به تولید فولاد کشور خواهد افزود.

عملکرد شرکت


اقدامات صورت گرفته فولاد غدیر نی ریز در شش ماه ابتدایی امسال در بخشی معطوف به اتمام پروژه فولادسازی به عنوان اصلی‌ترین پروژه فولاد غدیر نی ریز بوده که قرار بود در نیمه اول سال به بهره برداری برسد؛ لذا با توجه به مشکلاتی که برای ارسال تعدادی از تجهیزات از خارج کشور به وجود آمد و همچنین تاثیرات ناشی از تحریم‌ها مقداری دچار تاخیر شد و در ادامه عملیات ترخیص صورت گرفت. این شرکت در حوزه افزایش سرمایه که مصوب مجمع آن شرکت بود با ۳ هزار درصد افزایش تصویب شد. در حوزه تولید، این شرکت با ابلاغیه‌ای از سوی سازمان برق مبتنی بر این که حدود ۹۰ روز می‌بایست قطع برق داشته باشد مواجه گردید و با پیگیری‌های صورت گرفته از سمت مسئولین استان این قطعی برق به حداقل رسانده شد به طوری که این ۹۰ روز به ۲۰ روز کاهش پیدا کرد و با این اقدام توانست در مدار تولید باقی بماند، همچنین در حوزه فروش به گونه‌ای برنامه ریزی شد که طبق روال هر هفته در بورس عرضه محصول انجام پذیرد.
از دستاوردهای این مجموعه در بخش‌های توسعه پروژه‌های مختلف نظیر فولاد سازی، گندله‌سازی، طرح انتقال آب خلیج فارس برای تامین منابع پایدار کارخانه فولاد سازی و ایفای نقش این مجموعه صنعتی در بخش مسئولیت اجتماعی و افزایش شفافیت مالی و کسب سود قدردانی کرد.

کارخانه فولادسازی فولاد غدیر نی‌ریز در آستانه بهره برداری


مهم‌ترین برنامه این شرکت در شش ماه دوم سال ۱۴۰۱ پایان عملیات اجرایی پروژه و آغاز راه اندازی و بهره برداری از کارخانه فولاد سازی مجتمع فولاد غدیر نی ریز با ظرفیت یک میلیون تن بود. هزینه اجرایی پروژه فولادسازی حدود ۱۵۰ میلیون یورو و گندله سازی هم در حدود ۱۰۱ میلیون یورو سرمایه گذاری شده است و در مجموع حدود ۲۷۰ میلیون یورو با توجه به سایر هزینه‌های جانبی برای اجرای این دو پروژه هزینه شده است.

کسب رتبه اول در شاخص سود عملیاتی طرح‌های هفت‌گانه فولادی


در همایش ارزیابی عملکرد مجتمع‌های هفت‌گانه فولادی (استانی)، مجتمع فولاد غدیر نی‌‌‌ریز رتبه اول را در شاخص سود عملیاتی کسب کرد. شرکت فولاد غدیر نی‌‌‌ریز موفق شد بر اساس ارزیابی‌‌‌های به عمل آمده و به سبب ارائه عملکرد درخشان، رتبه اول را در شاخص کسب سود عملیاتی، در بین هفت طرح فولادی زیرمجموعه شرکت ملی فولاد ایران، در نخستین همایش ارزیابی شاخص‌‌‌های طرح‌‌‌های فولادی (استانی)کسب کند.
در حالی که در سال‌جاری به دلیل محدودیت‌های انرژی مجتمع‌‌‌های فولادی، تولید واحدهای آهن اسفنجی با کاهش مواجه شده و به تبع آن تحقق سود تقلیل یافته است، مجتمع فولاد غدیر نی‌‌‌ریز موفق شد با تدابیر مناسب بالاترین سود را ایجاد کند و رتبه اول این شاخص را در طرح‌‌‌های هفت‌گانه به دست آورد. علاوه بر این، مجتمع فولاد غدیر نی‌‌‌ریز توانست در شاخص‌‌‌های کیفیت محصول، فعالیت‌‌‌های مرتبط با روابط‌‌‌عمومی و همچنین واحد HSE رتبه دوم را از آن خود کند./ معدن نامه 

دیدگاه ها
×