چت

فولاد درگیر تعطیلات و محدودیت‌های زمستانی

قیمت فولاد و سنگ‌آهن چین در واکنش به محدودیت‌های تولید در زمستان در نوسان است و تغییرات قیمتی در این بازار همچنان ادامه دارد هرچند شاهد تحرک زیاد در مسیرهای صعودی یا نزولی در این بازار نیستیم. در عین حال آغاز تعطیلات ژانویه پیش‌بینی‌های مرتبط با کاهش تقاضا را در این بازار تقویت می‌کند که می‌تواند دورنمای کاهشی را به دنیا نشان دهد.

فولاد درگیر تعطیلات و محدودیت‌های زمستانی

قیمت فولاد و سنگ‌آهن چین در واکنش به محدودیت‌های تولید در زمستان در نوسان است و تغییرات قیمتی در این بازار همچنان ادامه دارد هرچند شاهد تحرک زیاد در مسیرهای صعودی یا نزولی در این بازار نیستیم. در شرایطی ‌که ابتدا تصور می‌رفت محدودیت‌های تولید در زمستان امسال به شدت فصل سرمای قبلی نخواهد بود اما به نظر می‌رسد دولت در این امر مداخله کرده است.

از طرفی همزمان با انتشار آمار اقتصادی که نگرانی‌هایی را نسبت به چشم‌انداز تقاضا برای صنایع فولادبر همچون ساخت و ساز و خودروسازی به وجود آورده است، قیمت‌های فولاد و حاشیه سود آن با وجود بهبود در هفته گذشته، از اوج‌شان در اوت فاصله گرفته‌اند. در این بین خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و فروشندگان نگران از افت بیشتر قیمت‌ها مایلند محصول خود را وارد بازار کنند. واردات مواد اولیه نیز کاهش یافته است و تمام این موارد باعث شده بازار جهانی فولاد رویکرد محتاطانه‌ای را در پیش بگیرد.در این بین بازار واردات قراضه جنوب شرق آسیا در رکود و نزولی است که به دلیل رکود بازار میلگرد آن است. متوسط قیمت قراضه سنگین کانتینری ۲۷۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر است که ۳ دلار نسبت به هفته قبل افت داشته است.به گزارش فولاد ایران، آخرین معاملات برای قراضه سنگین آمریکا ۲۷۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر تایوان نهایی شده است.

رشد قیمت فولاد چین

آخرین قیمت ورق گرم صادراتی چین ۴۸۰ تا ۴۸۵ دلار در هر تن فوب است در حالی که یک هفته قبل قیمت ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار بود. در بازار داخلی نیز قیمت ورق گرم اخیرا حدود ۸۸ دلار رشد داشته در حال حاضر ۵۵۲ تا ۵۵۴ دلار در هر تن درب کارخانه است.همچنین آخرین قیمت میلگرد صادراتی چین با توجه به رشد قیمت بیلت در بازار داخلی کمی رشد داشته و ۵ تا ۱۰ دلار بالا رفته است. قیمت فعلی میلگرد صادراتی ۴۸۵ تا ۴۹۰ دلار در هر تن فوب است. در حالی که یک هفته قبل ۴۷۵ تا ۴۸۰ دلار بود.میلگرد در بازار داخلی چین نیز ۲ تا ۴ دلار رشد داشته و ۵۵۱ تا ۵۵۵ دلار در هر تن درب کارخانه است.

بازار الکترود چین در رکود

روند نزولی قیمت الکترود گرافیتی در بازار چین ادامه دارد. آخرین قیمت سایز ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر ۶۹۵۰ تا ۷۲۰۰ دلار در هر تن ثبت شده است. سایز ۶۰۰ و ۷۰۰ میلی‌متر نیز ۱۲۷۴۰ تا ۱۹۵۵۰ دلار در هر تن است.افت قیمت‌ها برای سایز‌های پایین‌تر بیشتر بوده است. افت قیمت موجب شده برخی از عرضه‌کننده‌ها از بازار خارج شوند. آنها معتقدند تا پایان دسامبر قیمت الکترود در چین کمی بهبود می‌یابد. البته برخی از فعالان بازار معتقدند در سه ماه نخست ۲۰۱۹ نیز نباید انتظار داشت بازار الکترود چین بهبود داشته باشد. چرا که تا ماه مارس برای کنترل آلاینده‌ها تولید محدود و تحت کنترل خواهد بود.

قیمت الکترود در هند رو به پایین

اخبار حاکی از آن است که قیمت الکترود گرافیتی در هند برای سه ماهه نخست سال آینده نزولی خواهد بود. احتمالا قیمت سایز ۶۰۰ میلی‌متر ۱۳۵۸۲ دلار در هر تن خواهد شد در حالی که نسبت به سه ماه پایانی سال جاری حدود ۲ هزار دلار افت داشته است. علت اصلی این افت قیمت احتمالی کاهش قیمت الکترود در چین است. در دراز مدت انتظار می‌رود تقاضای الکترود در چین افزایش یابد، چون تولید فولاد آن رو به بالاست.

vسنگ‌آهن در ثبات نسبی

آخرین قیمت سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲‌درصد در چین ۳۰/ ۷۲ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شده است که ۱۵ سنت رشد قیمت داشت. قرارداد سواپ ژانویه نیز رشد جزئی ۴۰ سنتی داشته ۷۰.۵۵ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر شده است.آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین ۵۰۰ دلار در هر تن درب کارخانه ثبت شده که ۷ دلار در هر تن رشد قیمت داشته است. افزایش خرید‌ها برای تکمیل انبارها قبل از تعطیلات سال نو نیز از جو بازار حمایت کرد.

منبع:مرکز فولاد ایران

دیدگاه ها
×