چت

سمینار تولید تیرآهن بال پهن IPB (H) برگزار شد

ذوب آهن اصفهان قادر به تامین80 درصد مقاطع تیرآهن در ساختمان های اسکلت فلزی کشور است. در حاشیه نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران و بنا به تاكيد معاون بهره برداري، سمینار تولید تیرآهن بال پهن IPB (H) توسط مهندس خسرو انصاری سرپرست امور فنی عمران و سازه مدیریت امور فنی و برنامه ریزی تولید، در سالن شماره هشت برج میلاد برگزار شد.

سمینار تولید تیرآهن بال پهن IPB (H) برگزار شد

در حاشیه نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران و بنا به تاكيد معاون بهره برداري، سمینار تولید تیرآهن بال پهن IPB (H) توسط مهندس خسرو انصاری سرپرست امور فنی عمران و سازه مدیریت امور فنی و برنامه ریزی تولید، در سالن شماره هشت برج میلاد برگزار شد. مهندس انصاری در خصوص هدف از برگزاری این دوره آموزشی گفت: ذوب آهن اصفهان از سال 86 تولید تیرآهن بال پهن IPB160 را در دستور کار قرار داد و طی سال های93 تاکنون IPB140 – 200 و IPB300 را به مرحله تولید رسانده است .

وی افزود: استفاده از تیر ورق در ساختمان های مختلف دارای نقایص متعددی است لذا با توجه به اینکه تیرآهن هاي بال پهن نوردی قابل توليد در صنعت فولاد و به ویژه ذوب آهن اصفهان مي باشد، ارجحیت بیش از پیش استفاده از این محصول کیفی و جایگزینی آن به جای مقاطع دست ساز و تیر ورق ها مشخص است. مهندس انصاری تصريح کرد : با توجه به اینکه در ساختمان های اسکلت فلزی تا هشت طبقه عمده مصرف مقاطع تیرآهن است و در تیر و سقف ها حداکثر400 IPEو در ستون ها حداکثر 300 IPB می باشد و از طرفی 80 درصد ساختمان های کشور زیر هشت طبقه ساخته می شوند، می توان نتیجه گرفت که با تولید IPB از سایز 140 تا300 و IPE از 100 تا 400 قادر به تامین80 درصد مقاطع مورد مصرف در ساختمان های اسکلت فلزی کشور می باشیم، و نیازی به استفاده از ساخت مقاطع ترکیبی و دست ساز یا تیر ورق نمی باشد. وی گفت: در این رابطه و این دستاورد مهم طی جلساتی، موارد مربوطه با انجمن مهندسی محاسب تهران،اصفهان و همچنین سازمان نظام مهندسی مطرح شده است و امیدواریم مصرف آن در ساخت و ساز کشور نهادینه شود.

مهندس انصاری در پاسخ به این سوال که آینده این محصول را چگونه ارزیابی می کنید گفت : تولید تیرآهن بال پهن در اوایل قرن بیستم در شرکت بثلهم صورت گرفته که تحول عظیمی را در ساخت اسکلت فلزی جهان ایجاد نموده است و در کشور ایران نیز ذوب آهن اصفهان تولید این کالای استراتژیک را در کارنامه کاری خود ثبت نموده است که با به کارگیری این محصول تحول بزرگی در ساخت وساز ایجاد خواهد شد. وی در خصوص مزایای استفاده از تیرآهن بال پهن به جای تیر ورق گفت : باتوجه به اینکه تولید این محصول از طریق نورد گرم و با کیفیت بالا وکاملاً استاندارد انجام می گیرد و در مقایسه با تیر ورق یا مقاطع دست ساز ترکیبی که با عملیات جوشکاری ساخته می شوند ،دارای مقاومت خستگی بیشتر و خاصیت شكست ترد کمتري بوده و در برابر نیروهای ضربه ای و دینامیکی مقاومت بالاتری داشته و با مصرف این محصول ، ساختمانهای کشور در برابر خرابی ناشی از زلزله ایمن تر خواهند شد.

مهندس انصاری ادامه داد: استفاده از این محصول کنترل های آیین نامه ای را کاهش داده و اتصال مقاطع آسان تر انجام می گیرد و موارد مطلوبی برای مهندسین محاسب و مجریان اسکلت فلزی می باشد و به علت عدم نیاز به جوشکاری های ساخت مقاطع در مقایسه با ساخت تیر ورق و ... در زمینه کاهش مصرف انرژی و مشکلات زیست محیطی بسیار مطلوب می باشد. لذا با توجه به تمام محاسن مطرح شده، استفاده از این محصول به کارفرمایان و مشاورین و پیمانکاران توصیه می شود.

منبع:اخبار فلزات

دیدگاه ها
×