چت

بازار فولاد در هفته ای که گذشت

روند افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی در حال خودنمایی بیشتر است. نفت به سرعت در حال کاهش قیمت بوده و فلزات هم در ماه قبل اغلب کاهشی بودند.

بازار فولاد در هفته ای که گذشت

به گزارش فولاد24 و به نقل از دنیای اقتصاد، بهای فولاد به‌طور میانگین در بازارهای دنیا بیش از ۲ درصد افت کرده با این حال در مجموع بهای سنگ‌آهن افزایشی بوده است به‌طوری‌که این کالا در یک ماه اخیر 6/22 درصد افزایش یافته است. با این حال در ماه جاری در چین قیمت زغال‌سنگ بالا بوده که به دلیل پایین بودن موجودی بازار و رونق تقاضا برای کک داخلی بوده است.

پس از تعطیلات هفته اول اکتبر در چین قیمت کک متالورژی در این کشور ۴۳ دلار در هر تن رشد داشته ولی چون حاشیه سود مصرف‌کننده‌های نهایی کم شده به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌های مجدد کار دشواری باشد. ظاهرا خریداران نیز سیاست انتظار در پیش گرفته‌اند. آخرین قیمت کک متالورژی ۶۴ درصد ۳۹۱ دلار هر تن فوب چین ثبت شده که حدود 3/75 دلار هر تن نسبت به هفته قبل رشد داشته است.

کاهش واردات قراضه به ترکیه

ترکیه به‌عنوان بزرگ‌ترین وارد‌کننده قراضه دنیا در ماه سپتامبر با کاهش ۳۵ درصدی واردات قراضه روبه‌رو‌ شد. رکود بازار محصولات فولادی ترکیه، تعرفه‌های آمریکا و افت شدید نرخ ارز ترکیه نسبت به دلار وارد‌کننده‌های قراضه را بین ماه‌های آگوست تا سپتامبر سال جاری از بازار عقب نشاند. البته فعالیت بازار برای محموله‌های حمل اواخر اکتبر و نوامبر بهتر شد که به دلیل رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی بود.

ترکیه در سپتامبر 1/2 میلیون تن قراضه وارد کرد که ۳۵ درصد افت ماهانه و ۳۹ درصد کاهش سالانه داشته است. میزان واردات سپتامبر در پایین‌ترین سطح ۱۹ ماه اخیر است. آخرین بار فوریه ۲۰۱۷ نیز واردات قراضه به ترکیه به کمتر از یک میلیون تن رسیده بود.

افزایش صادرات مقاطع ترکیه

صادرات مقاطع فولادی ترکیه در سپتامبر سال جاری ۱۴ درصد رشد ماهانه داشته و به اوج ۵ ماه گذشته رسید. صادرات مقاطع سپتامبر حدود ۸۸۰ هزار تن و مشابه ماه مارس سال جاری بود. میزان صادرات سپتامبر 14/28 درصد نسبت به آگوست رشد داشته و نسبت به سپتامبر ۲۰۱۷ رشد ۱۲۰ درصدی داشته است. میلگرد سهم اصلی را از صادرات مقاطع ترکیه در سپتامبر در دست داشته و ۷۴۰ هزار تن ثبت شد. همچنین بیشترین صادرات مقاطع ترکیه به سنگاپور بوده که رشد ماهانه ۲۲۰ درصدی داشته است.

بازارهای ورق در سرازیری

ورق گرم صادراتی سی‌ای اس ۵ تا ۱۰ دلار هر تن ارزان‌تر شده به ۴۹۰ تا ۴۹۵ دلار در هر تن فوب دریای سیاه رسیده است. همچنین آخرین قیمت ورق سرد صادراتی دریای سیاه نیز ۵۹۰ تا ۵۹۵ دلار در هر تن فوب ثبت شد. ورق گرم صادراتی چین نیز ۱۰ تا ۱۵ دلار ارزان‌تر شده و ۵۱۵ تا ۵۲۰ دلار در هر تن فوب است. ورق گرم در بازار داخلی چین نیز نزولی است. با کاهش قیمت‌های چین قیمت ورق گرم وارداتی در ویتنام نیز ارزان‌تر شده و از ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار به ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسیده است.

منبع:دنیای اقتصاد

دیدگاه ها
×