چت

گزارش بازار آهن و فولاد هفته منتهی به 18 خرداد 1403

به گزارش فولاد 24؛ به تحلیل و تغییرات بازار آهن و فولاد و ارز در هفته منتهی با 18 خرداد 1403 می پردازیم:

گزارش بازار آهن و فولاد هفته منتهی به 18 خرداد 1403

به گزارش فولاد24؛ در هفته ای که گذشت، برخلاف هفته قبل از آن، قیمت میلگرد روندی متعادل را طی کرد. نرخ این محصول در طول هفته ثابت بود و در نهایت روز چهارشنبه با افزایش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی در هر کیلوگرم به کار خود پایان داد. این در حالی است که در ماه گذشته، قیمت میلگرد به طور پیوسته کاهش یافته بود و این هفته، روند کاهشی متوقف شد.

قیمت تیرآهن و پروفیل

قیمت تیرآهن در سومین هفته خرداد ماه کاهش یافت. نرخ این محصول طی هفته پیش بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان در هر کیلوگرم کاهش داشت و در آخرین روز کاری هفته با افت ۲۰۰ تومانی به کار خود پایان داد. از سوی دیگر، بازار پروفیل در آن هفته ثابت ماند و در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، با قیمت حدود ۳۷,۲۷۰ تومان در هر کیلوگرم معامله شد.

نبشی و ناودانی

قیمت محصولات نبشی و ناودانی در کلیه مبادی فروش از ابتدای هفته افزایش یافت. در طول هفته، این محصولات افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی را تجربه کردند و در نهایت، نبشی با قیمت ۲۷,۴۰۰ تومان و ناودانی با قیمت ۲۷,۸۰۰ تومان در هر کیلوگرم معامله شدند.

تحلیل بازار جهانی

گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت جهانی میلگرد در ماه گذشته در اکثر مناطق کاهش یافت. تحلیلگران عوامل مؤثر بر این روند نزولی را تقاضای ضعیف و عرضه بالا عنوان کرده‌اند. در واقع، برتری عرضه بر تقاضا تجارت را محدود کرده و وضعیت صنعت ساخت و ساز در بسیاری از کشورها برای تغییرات مثبت در بازار محصولات طویل مساعد نیست.

نگرانی‌های تابستانی و تأثیرات ارزی

بازار آهن با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و زمزمه‌های اعمال محدودیت‌های برقی کارخانجات، با نگرانی‌هایی از بابت اختلال در عرضه داخلی مواجه است. همچنین، تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد، افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه حمل و محدود شدن خروجی برخی کارخانجات از عوامل مهمی هستند که به افزایش قیمت‌ها کمک کرده‌اند.

تأثیرات سیاسی و بازار ارز

با انتشار بیانیه اتحادیه اروپا در شورای حکام مبنی بر درخواست از ایران برای اجرای موقت پروتکل الحاقی، بازارها فعلاً واکنش خاصی نشان نداده‌اند و باید دید واکنش بازار سکه طلا در هفته پیش رو چگونه خواهد بود. همچنین، بازار ارز در طول هفته گذشته در کانال ۵۸ تا ۵۹ هزار تومان حرکت کرده و نهایتاً در روز چهارشنبه در محدوده ۵۸,۸۰۰ تومان تثبیت شد.

دیدگاه ها
×