چت

تحولات مهم بازار آهن و فولاد در هفته منتهی به 11 خرداد

به گزارش فولاد 24؛ در هفته منتهی به 11 خرداد 1403 شاهد تغییراتی در قیمت مقاطع فولادی و طلا بوده ایم که تمامی این نوسانات با افزایش 1000 تومانی دلار در هفته گذشته صورت گرفته است.

تحولات مهم بازار آهن و فولاد در هفته منتهی به 11 خرداد

به گزارش فولاد 24، در هفته منتهی به ۱۱ خرداد، شاهد افزایش نسبی قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. در این هفته، قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار به میزان ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۰.۸ درصد افزایش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به ۲۵,۸۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته حدود ۲۴,۷۰۰ تومان و سقف آن حدود ۲۷,۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو بود.

از ابتدای سال 1403 تا پایان هفته گذشته، قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار ۱,۶۵۰ تومان به ازای هر کیلو، معادل ۶ درصد کاهش یافته است.

روز چهارشنبه هفته گذشته ( 9 خرداد 1403)، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۳,۶۱۴ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۵,۹۷۵ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با معاملات ۵ خرداد ۱۴۰۳، کاهش ۲۲۵ تومانی به ازای هر کیلو، معادل ۰.۹۴ درصدی داشت.

شمش فولادی در هفته گذشته، در بورس کالا با قیمت میانگین ۲۰,۵۲۸ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۲,۵۸۱ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد. این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، کاهش ۳۱ تومانی به ازای هر کیلو، معادل ۰.۱ درصدی داشت.

فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۴ خرداد ۱۵.۹ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۵ درصد رسید. در بورس کالا، ۱۲.۵ درصد حجم عرضه‌شده میلگرد و ۶۸ درصد حجم عرضه شده شمش فولادی معامله شد.

در هفته گذشته، نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد ۱۰۰۰ تومان (معادل ۱.۷ درصد) افزایش یافت و قیمت دلار از ۵۷,۶۰۰ تومان به ۵۸,۶۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۲,۰۹۶ تومان است.

پیش‌بینی چشم‌انداز بازار فولاد

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش‌ رو شاهد ثبات نسبی توأم با برخی افزایش قیمت‌ها باشیم. قیمت دلار در بازار آزاد کمی از کف ۵۷,۰۰۰ تومانی فاصله گرفته و این افزایش نسبی نرخ ارز بر قیمت‌ها در بازار فولاد نیز اثر خواهد گذاشت. با افزایش گرمای هوا در کشور، محدودیت‌های مصرف برق صنایع فولاد آغاز شده و برخی فولادسازان خبر داده‌اند که از هفته گذشته ملزم به کاهش مصرف برق شده‌اند. این محدودیت‌های برق باعث کاهش عرضه در بازار فولاد خواهد شد و بر قیمت‌ها تأثیر افزایشی خواهد داشت.

همزمان، با وجود تورم عمومی در اقتصاد کشور و افزایش هزینه‌های تولید، نرخ تورم در بازار فولاد از ابتدای سال جاری تاکنون منفی بوده و در واقع حباب منفی در بازار فولاد وجود دارد. یکی از عوامل مهم و طولانی‌ مدت در بازار فولاد، تقاضای ضعیف مصرفی است که این ضعف تقاضا خصوصاً در بخش مقاطع طویل فولادی به علت رکود ساخت‌وساز و بخش ساختمان مشاهده می‌شود.

دیدگاه ها
×